Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 F4 L dichtknijpen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 70-200 F4 L dichtknijpen

    een vraagje ,

    Ik ben Scott Kelby's digitale fotografie boek aan het lezen , daarin zegt zegt hij dat elke lens op zijn scherpst is als je deze 2 stops dichtknijpt , dat geloof ik best...

    Maar in zijn hoofdstuk over sportfotgrafie , zegt hij dat je de lens best volledig openzet , maar gaat dit dan niet ten kost van scherpte?? als je deze voll openzet is je achtergrond natuurlijk mooier ..

    Alvast bedankt voor de reacties en tips

    groeten
    Steven
    Canon EOS 600D , Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM , Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD ASP , flits Sigma EF-610 DG ST Canon

  • #2
    Re: Canon 70-200 F4 L dichtknijpen

    Er is een groot verschil tussen "op zijn scherpst" "scherp" en "onscherp"...

    Dat een objectief op bijvoorbeeld f8 op zijn scherpst is...wil niet zeggen dat hij op f4 meteen onscherp is.


    Dus gaat het ten koste van scherpte? Op pixelniveau misschien iets...maar is het aan te raden? Ja zeker
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Canon 70-200 F4 L dichtknijpen

      Ik heb ook de 70-200 en wees gerust; zelfs op volle opening is die retescherp.
      Trek je van al die recensies toch niet te veel aan.

      Geert

      Comment


      • #4
        Re: Canon 70-200 F4 L dichtknijpen

        Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
        Ik heb ook de 70-200 en wees gerust; zelfs op volle opening is die retescherp.
        Trek je van al die recensies toch niet te veel aan.

        Geert
        Die indruk had ik ook...

        Gr.
        Steven
        Canon EOS 600D , Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM , Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD ASP , flits Sigma EF-610 DG ST Canon

        Comment


        • #5
          Re: Canon 70-200 F4 L dichtknijpen

          Oorspronkelijk geplaatst door rafcke Bekijk bericht

          Maar in zijn hoofdstuk over sportfotgrafie , zegt hij dat je de lens best volledig openzet , maar gaat dit dan niet ten kost van scherpte?? natuurlijk mooier ..
          Bij sport moet je meetal de prioriteit sluitertijd het zwaarste laten wegen, en dat bereik je mede door de lensopening...

          Comment


          • #6
            Re: Canon 70-200 F4 L dichtknijpen

            Met scherpte ben je niets als je sluitertijd niet kort genoeg is om de beweging te bevriezen
            Over die 2 stops dichtdraaien, dat geldt inderdaad min of meer voor de meeste lenzen, maar er zijn wel uitzonderingen, meestal met een heftig prijskaartje
            Last edited by Matthias; 26 maart 2012, 19:46.
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Canon 70-200 F4 L dichtknijpen

              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              Met scherpte ben je niets als je sluitertijd niet kort genoeg is om de beweging te bevriezen
              Over die 2 stops dichtdraaien, dat geldt inderdaad min of meer voor de meeste lenzen, maar er zijn wel uitzonderingen, meestal met een heftig prijskaartje
              Ik volg dit commentaar. Eigenlijk heb je alleen de scherpste foto met een tripod, afstandsbediening voor de sluiter, spiegel naar boven geklapt, VR of IS uit en de lens op zijn eigen 'sweet spot' (meestal 5.6 of 8). Dan moet je eerst nog wel goed gefocust hebben. Ga er maar aan staan als je sportfotografie doet.
              My Website : http://www.ineedair.org
              Music / Painting / Motion Graphics / Image
              Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

              Comment


              • #8
                Re: Canon 70-200 F4 L dichtknijpen

                Dat is wel lichtelijk overdreven...als je sluitertijd snel genoeg is gaan tripod, afstandbediening en voorontspanning van de spiegel daar niets aan helpen...

                Ik heb niet eens een degelijk statief...en maak toch aardig scherpe foto's
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 70-200 F4 L dichtknijpen

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                  Dat is wel lichtelijk overdreven...als je sluitertijd snel genoeg is gaan tripod, afstandbediening en voorontspanning van de spiegel daar niets aan helpen...

                  Ik heb niet eens een degelijk statief...en maak toch aardig scherpe foto's
                  Heb het over de scherpste foto....niet over aardig scherpe foto's. En wat ik daar opsom is wel degelijk wat je moet doen om de minuscuulste vibratie te vermijden
                  My Website : http://www.ineedair.org
                  Music / Painting / Motion Graphics / Image
                  Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 70-200 F4 L dichtknijpen

                    Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                    Heb het over de scherpste foto....niet over aardig scherpe foto's. En wat ik daar opsom is wel degelijk wat je moet doen om de minuscuulste vibratie te vermijden
                    Nee hoor...klinklare onzin! Als je sluitertijd kort genoeg is is dat helemaal niet nodig. Zoals gezegd....ik gebruik NOOIT een statief, spiegelvooronstspanning of een afstandbediening....en als mijn studiofoto's nog scherper zouden zijn...zouden ze mijn scherm doormidden snijden...Daar is niets "aardig scherps" aan. Overigens voor niet studiofoto's net zo...wil best een paar 100% crops op het net gooien...mag jij dat ook doen...wedden dat een goed objectief en goed licht belangrijker voor scherpte is dan het reduceren van de miniscuulste vibratie???

                    Wat jij zegt gaat enkel op voor zaken als macro en landschap...waar je sluitertijden wel eens langer kunnen zijn...
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 70-200 F4 L dichtknijpen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                      Ik heb ook de 70-200 en wees gerust; zelfs op volle opening is die retescherp.
                      Trek je van al die recensies toch niet te veel aan.

                      Geert
                      Ga mee, nog altijd een fantastische lens voor z'n geld

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 70-200 F4 L dichtknijpen

                        als jij het zegt, dan is het klinkklare onzin. De originele poster doet met de raad wat hij wil.
                        My Website : http://www.ineedair.org
                        Music / Painting / Motion Graphics / Image
                        Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 70-200 F4 L dichtknijpen

                          Ik mag hopen dat hij er niet veel mee doet, want het is inderdaad onzin...en niet omdat ik het zeg...omdat het zo is...


                          Hoeveel sportfotografen zie jij jouw techniek toepassen???
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 70-200 F4 L dichtknijpen

                            Nogmaals..de OP wil de scherpste foto...dan moet hij doen wat ik zeg. In dat boek van Scott Kelby dat hij leest en aanhaalt zegt Scott Kelby ook wat ik zeg...zo verkrijg je de scherpste foto. In mijn eerste reactie onderschrijf ik wat ene Matthias zegt...en dat je voor sportfotografie de 'scherpste foto' kan vergeten. Als je iets fotografeert dat niet beweegt.....tripod,remote,mirror lock-up = scherpste foto. Ik wens hier niet ver der op in te gaan als de logica zelve als onzin wordt afgedaan.
                            My Website : http://www.ineedair.org
                            Music / Painting / Motion Graphics / Image
                            Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 70-200 F4 L dichtknijpen

                              En toch doe je het

                              Maakt ook niet uit...OP wil helemaal niet de scherpste foto...OP wil weten of het volledig open zetten van je objectief niet ten koste gaat van de scherpte. Dat is heel wat anders...het antwoord daarop heb ik in post 2 al gegeven.

                              Overigens breng je zojuist ook de juiste nuance in je eigen uitspraak aan, waardoor hij opeens wel klopt. "...Als je iets fotografeert dat niet beweegt..." en laat er bij sport nu net van alles bewegen...

                              Maar door de nuance in je laatste post kan ik zeggen dat je uitspraak inderdaad klopt...mooi he...een forum
                              Mijn objectieven zijn all round...

                              Comment

                              Working...
                              X