Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

    Een paar stomme vragen misschien...


    Maar sinds een tijdje heb ik de 70-200 VRII....heerlijk objectief, maar merkte gisteren wat vreemde flares op bij tegenlicht opnames. Na inspectie de zonnekap nog eens goed bekeken...en in de zonnekap zit, wanneer hij op het objectief zit, linksboven een soort "uitsparing/gaatje/sleuf" van zo'n 3 cm. Deze komt precies overeen met de positie van de flare op de foto. (Had er met name in portretstand last van, maar dat zal ook met de positie van de zon te maken hebben).

    Ik denk er dus over deze af te gaan plakken, want zo schiet een zonnekap zijn nut toch voorbij lijkt me.

    1. Weet iemand waar deze sleuf voor dient?
    2. Is er een standaard "onderdeel" te krijgen om deze non destructief dicht te maken?
    3. Is dit iets dat meer mensen zijn tegen gekomen met gebruik van dit objectief?
    Mijn objectieven zijn all round...

  • #2
    Re: Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

    Bij echt tegenlicht helpt een zonnenkap niet, dus als de lichtbron gewoon zichtbaar is via de zoeker.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

      een zonnenkap is toch voornamelijk om strooilicht tegen te gaan. Flare is geen gevolg van strooilicht.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

        Nu ja...ik dacht laten we het beestje een naam geven...het is ook een soort van strooilicht. Lichtbron is niet zichtbaar in beeld uiteraard...

        Zal even een voorbeeldje posten
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

          Voorbeeldje...rechts onderin het beeld...kwam op meerdere foto's (met verschillende standpunten tov de zon) terug op exact dezelfde plek...waar dus ook die uitsparing zit...

          Mijn objectieven zijn all round...

          Comment


          • #6
            Re: Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

            Nog eens testen met een zwart stukje tape erop en eraf.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

              Uw zonnekap zit toch in de goede positie ? Heb je het klikje gehoord ?
              D7000, 10.5 tot 340 mm . . .

              Comment


              • #8
                Re: Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

                Oorspronkelijk geplaatst door dicidi Bekijk bericht
                Uw zonnekap zit toch in de goede positie ? Heb je het klikje gehoord ?
                die kan inderdaad veel doen!

                maar als da door da geval komt! zal daar rap wa tape ophangen hier!


                btw nice picture
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

                  Ik klik hem er altijd goed op inderdaad Na met mijn oude 80-200 meerdere malen bijna mijn zonnekap verloren te hebben...vind ik het kliksysteem geweldig!

                  Ga maar eens aan de slag met zwarte tape dan...maar niemand ook een idee waar die uitsparing überhaupt voor dient?

                  @David...thanks
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

                    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                    Ga maar eens aan de slag met zwarte tape dan...maar niemand ook een idee waar die uitsparing überhaupt voor dient?
                    Om een polarisatiefilter te verdraaien misschien ? Bij de zonnekap van mijn 70-400 is er een uitsparing (met klepje ) voorzien, dus dat zou me logisch lijken...
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

                      Klinkt logisch...dat ik daar niet aan gedacht heb


                      maar zal dan wel een pola met apart draaimechanisme zijn dan...sleufje is iets van 10mm breed...dus een vinger zal daar niet door kunnen
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

                        Om een pola te draaien misshien?
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

                          Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                          maar zal dan wel een pola met apart draaimechanisme zijn dan...sleufje is iets van 10mm breed...dus een vinger zal daar niet door kunnen
                          Bij mij is die iets breder dacht ik (1,5 cm, zoiets - misschien meer) .
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

                            Je hebt gelijk Joris...1,5cm breed...ik bedoelde 10mm hoog ongeveer


                            Maar hoe zou je het pola er door moeten draaien dan? Zal met een hendeltje ofzo moeten dan? (die dus door die sleuf past...)

                            Aangezien ik zelden Pola's gebruik...gaat er dus gewoon tape overheen...
                            Mijn objectieven zijn all round...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonnekap Nikkor 70-200 VRII

                              die vraag heb ik ook wel, als't voor een pola is, welke dien je dan te gebruiken
                              nikon stuff

                              Comment

                              Working...
                              X