Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blauwe shaduw over foto - Nikon D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Blauwe shaduw over foto - Nikon D80

    Bij elke foto krijg ik momenteel een blauwe schaduw / zweem over de foto.

    Het lijkt alsof er een instelling niet goed staat, maar ik heb het volgende al geprobeerd:

    - terug naar fabrieksintellingen
    - formatteren SD kaart
    - andere lens

    maar telkens hetzelfde probleem.

    Heeft er iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Er zou een foto onderaan moeten staan.

    Tomas



    Last edited by MrBlue; 26 maart 2012, 12:19.

  • #2
    Re: Blauwe shaduw over foto - Nikon D80

    Hoe is de instelling van de witbalans? Best instellen op automatisch.
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

    Comment


    • #3
      Re: Blauwe shaduw over foto - Nikon D80

      Lijkt me ook een witbalans probleem
      Web: http://www.hanscouwenbergh.be
      Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

      Comment


      • #4
        Re: Blauwe shaduw over foto - Nikon D80

        De witbalans is zowel op automatisch als op manueel gezet.

        Je zou trouwens de foto nu ook moeten kunnen zien.

        Comment


        • #5
          Re: Blauwe shaduw over foto - Nikon D80

          Dat ziet er niet echt goed uit.
          Aan of op de sensor is niks te zien?
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Blauwe shaduw over foto - Nikon D80

            Naar de fabrikant/winkel ermee zou ik zeggen.

            Het lijkt me geen normaal stuk functionaliteit om de witbalans bovenaan anders ingesteld te krijgen dan onderaan het beeld...
            De scheidingslijn tussen blauw en normaal loopt ook ver van rechtlijnig.
            Is er een of ander ongewenst product bovenaan op de sensor terecht gekomen ?
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Blauwe shaduw over foto - Nikon D80

              Dit is geen WB-probleem, dan zou de hele foto blauwe zweem vertonen. Het lijkt me niet een defect van de sensor te zijn, daarvoor is de blauwe tekening te weinig geometrisch. Misschien is er vloeistof tussen sensor en filter gekomen?? Of bovenop?

              Als het al iets met een lens had te maken, dan zou je dit zeker in de zoeker zien, de verkleuring is te sterk.

              Ik opteer voor sensorvervuiling, op of achter de filter.

              Laten nakijken is de boodschap.
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • #8
                Re: Blauwe shaduw over foto - Nikon D80

                Maak eens een foto van een uniform wit vlak (witte muur oid), ik heb de indruk dat het ook met de helderheid van het onderwerp te maken kan hebben.
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                Comment


                • #9
                  Re: Blauwe shaduw over foto - Nikon D80

                  Het heeft toevallig niets met je nickname te maken?
                  Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                  Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                  Comment


                  • #10
                    Re: Blauwe shaduw over foto - Nikon D80

                    In elk geval al van harte bedankt voor jullie reacties.

                    ik heb ook al een foto van een wit blad genomen & zelfde probleem.

                    De blauwe lijn doet zich altijd wel voor, maar staat niet steeds op exact dezelfde plaats.
                    Vloeistof op de sensor zou kunnen, maar daarvoor "verloopt" de lijn te sterk.
                    Het is ook eens een weekje overgegaan en daarna terug begonnen. (één of ander slecht contact zou bijvoorbeeld kunnen....)

                    Het probleem heeft niets met met mijn Nickname te maken en ook niets de smurfenpiyama van onze superlieve dochter

                    Comment


                    • #11
                      Re: Blauwe shaduw over foto - Nikon D80

                      Ben wel benieuwd naar enkele witte vlak foto's dan....bij voorkeur een aantal waarbij de blauwe schaduw anders zit...


                      Ik neig ook sterk naar een sensor defect namelijk...en dat zou met een D80 dan snel einde oefening zijn...
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Blauwe shaduw over foto - Nikon D80

                        Vloeistof tussen filter en sensor kan dus. Krijg je eenzelfde blauwe tekening voor verschillende camerastanden? Camera horizontaal/verticaal georiënteerd, naar voor gekanteld...

                        Check je sensor even, in de cleaning-stand, of in bulb, en met een behoorlijke verlichting en een loep.
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Blauwe shaduw over foto - Nikon D80

                          Ik zou toch eerst eens foto's nemen met een andere geheugenkaart. Want ik heb dat voor gehad dit zelfde probleem en het lag aan de geheugenkaart.....dus eerst een andere kaart nemen en wat foto's nemen zodat je al zeker bent dat het niet aan uw geheugenkaart ligt. En het zou ook aan uw kaartlezer kunnen liggen.
                          2 x Nikon Z6 met wat glas
                          www.janvanginkel.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Blauwe shaduw over foto - Nikon D80

                            SD kaartje vervangen, nog steeds zelfde resultaat.
                            De "lijn" blijft altijd horizontaal (of vertikaal als je de camera draait), maar het lijkt of de impact anders is in ftie van de lichtinval.

                            Ik heb feedback gekregen van jvdcameraservice.nl. Een mogelijkheid is dat er een "flex" gescheurd is of niet goe dop zijn plaats zit.

                            Heeft er iemand een idee wat daar de impact van is?

                            Ook iemand ervaring met jvdcameraservice.nl? Die geeft een goede indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Blauwe shaduw over foto - Nikon D80

                              Aangezien het een D80 is zou ik persoonlijk eigenlijk geen kosten meer doen voor reparatie. Waarom niet zelf zeer voorzichtig en geduldig openen en proberen repareren? Zo leer je waarschijnlijk nog iets bij. Maak dat je goed elektrisch geaard bent, doe het bvb ook op een elektrisch geleidende mousse.

                              Dan eens drukken gewoon op de bruine? flatkabeltjes, terug dichtdoen en hopen op slagen? Kan zelfs goed zijn van open te halen en terug dicht te smijten dat het al in orde is. Lijkt me idd eerder een elektronisch probleem vanbinnen (corrupte data of iets) is er verschil tussen RAW of JPG?

                              Gr,
                              Tom

                              Comment

                              Working...
                              X