Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

batterijen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • batterijen

    Een vriend van me stelde mij deze avond de volgende vraag :

    Ik heb NI MH batterijen (2300mAh), mag ik die laden met een doordeweekse trage lader waarop staat : NI cd ??

    Ik denk van wel, maar toch effe de 'cracks' onder jullie vragen of dit mag ....
    Canon EOS350D


  • #2
    NIET DOEN!
    NiCd en NiMh laders zijn niet onderling uitwisselbaar. Er zijn er wel die beide kunnen, maar dan moet je een schakelaartje verzetten voor het type batterij. Of het echt gevaarlijk is om te doen wat jouw vriend van plan is, weet ik niet, maar veel stroom krijg je niet in die NiMh's, weet ik uit ervaring. Mijn schakelaartje stond al wel eens verkeerd.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Dat mag wel, maar dan moet je die wel erg lang in die lader laten zitten tot ze helemaal geladen zijn. Als die lader bijvoorbeeld akku's van 500mAh kan laden in 10 uur, dan heeft die voor 2300mAh akku's 46 uur nodig. Het kan wel degelijk, en is niet slecht voor de akku's maar de laadtijd is veel te lang.
      Een heel snelle lader is dan ook weer niet goed voor de levensduur van de akku's. In de 1-uur laders worden akku's heel heet, en dat is niet goed. Een lader die er 2-3 uur over doet, en dan automatisch overschakelt op druppelladen is meestal het beste voor de akku's.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Hier zou ik even willen op inpikken. Ik weet nog niet veel van fotografie maar van batterijen en laders heb ik al meer kaas gegeten.
        Ni-MH batterijen kunnen geladen worden op een Ni-Cd lader, andersom (dus Ni-Cd op Ni-Mh lader) is ten sterkste af te raden omdat Ni-Mh laders doorgaans sneller laden.(lees, met meer stroom laden). Dit kan als gevolg hebben dat een Ni-Cd batterij te warm word en kan openbarsten of zelfs ontploffen.(Is niet altijd zo, maar het risico is wel veel groter. En ik weet niet of je al een batterij hebt zien ontploffen, kan u verzekeren dat dit geen lachertje is hoor). Andersom (Dus zoals je zei of vroeg) kan minder kwaad omdat Ni-Mh batterijen een kleinere interne weerstand hebben en dus vrij hoge stromen aankunnen tijdens het laden (Moest het zijn dat dit een snellader is of een ander zwaarder type zou dit toch moeten kunnen). Het is evenwel af te raden om dit (zoals Black B@ndit zei) te lang laten te duren. Is ook niet al te best voor de levensduur van de batterij (De reden ga ik hier nu niet uitleggen want dan ben ik morgen nog bezig). De maximale laadduur zou eigenlijk maar 12 à 14 uur mogen duren. Hoe bereken je dit: capaciteit delen door de laadstroom en vermenigvuldigen met 1,2 geeft je ongeveer de laadduur.(Weeral om technische redenen die vergelijkbaar zijn met een condensator. Er zijn ook fabrikanten die beweren dat je met 1,4 moet vermenigvuldigen maar dat kan meer kwaad dan het goed is, want overladen is niet echt plezierig voor een Ni-Mh batterij). Enkel delen door de laadstroom geeft je maar ongeveer 80% van de lading. Hopelijk is dit niet te technisch geworden. Daar ik werk voor een batterijenfabrikant en zelf elektronica heb gestudeert is dit niet evident om zo snel uit te leggen. Sorry als dat wel zo moest zijn .
        Gegroet Dura.
        Beginnertje met een D70.
        AF 28-80 f/3,3-f/5,6 G

        Comment

        Working...
        X