Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon FD tele's voor m4/3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon FD tele's voor m4/3

    Nog een draadje voor een nieuwe vraag

    Ik zoek nog een tele te kopen voor mijn M4/3 (moet niet persé direct) en zocht tussen de huidige lenzen zoals
    pana 100-300
    pana 40-200
    pana X 45-175
    oly ...

    al deze lenzen werden naar het einde toe redelijk onscherp. Zelfs op niet vergrootte voorbeeldfoto's kon ik dat zien.

    Zijn volgende lenzen alternatieven en beter op hun bereik dan bovenstaande?
    canon FD 300 f5.6
    canon FD 300 f4
    canon FD 200 f2.8 (eventueel met extender 2xA of 2xB = x1.4 of x2.0)

    ALs ze niet aanzienlijk scherper zijn koop ik me liever een recente (ifv AF, kleiner, ...)
    Als ze scherper zijn kan het wel interessant worden.

    Zijn er eventueel andere MF alternatieven?
    Ik zoek geen monster (een 300 f2.8bv) want dat is me te zwaar en gaat waarschijnlijk ook nu nog redelijk duur worden..


    alvast bedankt

  • #2
    Re: canon FD tele's voor m4/3

    Er is een heel goed alternatief in de sector oude(re) meuk:

    Tamron SP 60-300 F3.8-5.4 Adaptall 2 schuifzoom
    Ik heb dat ding ooit voor 25€ gekocht en het verbaast me nog steeds door de goede scherpte over de hele range (ook op 300mm is tie nog goed), een echte aanrader

    Is op E-bay wel te vinden, ik heb hem gewoon in NL gekocht van iemand die de waarde niet kende....

    Heeft verwisselbare mounts, best is M42 met een M42 adapter voor 4/3

    Comment


    • #3
      Re: canon FD tele's voor m4/3

      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
      Er is een heel goed alternatief in de sector oude(re) meuk:

      Tamron SP 60-300 F3.8-5.4 Adaptall 2 schuifzoom
      Ik heb dat ding ooit voor 25€ gekocht en het verbaast me nog steeds door de goede scherpte over de hele range (ook op 300mm is tie nog goed), een echte aanrader

      Is op E-bay wel te vinden, ik heb hem gewoon in NL gekocht van iemand die de waarde niet kende....

      Heeft verwisselbare mounts, best is M42 met een M42 adapter voor 4/3
      je maakt het me wel niet gemakkelijk, maar het is wel interessant.
      IS deze lens dan zowat vergelijkbaar met de canon FD 300 f4? Of is het verschil gewon heel klein. Het is maar dat de canon toch gemakkelijk 2 tot 3 keer duurder is precies

      Comment


      • #4
        Re: canon FD tele's voor m4/3

        Ik denk dat die Canon toch wel beter is hoor...,zeker omdat het een L versie is.
        Wel weer wat zwaarder ook (die Tamron is 850 gram ofzo en ook kleiner)

        Comment


        • #5
          Re: canon FD tele's voor m4/3

          de mm's op een m4/3 lens zijn wel niet dezelfde als die op een 35mm sensor lens, het is de helft.
          de kijkhoek is veel kleiner door de kleinere sensor. Daarom dat een standaard groothoek bij een M4/3 begint op 14mm en bij een fullframe lens op 28mm

          Comment


          • #6
            Re: canon FD tele's voor m4/3

            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
            Ik denk dat die Canon toch wel beter is hoor...,zeker omdat het een L versie is.
            Wel weer wat zwaarder ook (die Tamron is 850 gram ofzo en ook kleiner)
            pas op er is ook een FD 300 f4 zonder de L, een iets vroegere versie. Probleem is dat er altijd verschillende meningen zijn even goed of L toch beter, ... moeilijk om er onderscheid tussen te maken soms.

            Ik had vooral oog op de niet L versie wegens toch een stuk goedkoper en gemakkelijker te vinden. de L heeft LD glas zou beter zijn tegen CA?

            tja het blijft soms moeilijk te vergelijken allemaal...

            toch nog bedankt voor een interessant alternatief

            Comment


            • #7
              Re: canon FD tele's voor m4/3

              Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
              de mm's op een m4/3 lens zijn wel niet dezelfde als die op een 35mm sensor lens, het is de helft.
              de kijkhoek is veel kleiner door de kleinere sensor. Daarom dat een standaard groothoek bij een M4/3 begint op 14mm en bij een fullframe lens op 28mm
              So what?

              Comment


              • #8
                Re: canon FD tele's voor m4/3

                Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                So what?
                <3 Kees

                Comment


                • #9
                  Re: canon FD tele's voor m4/3

                  heb door omstandigheden 2 tele's op de kop getikt voor een hele schappelijke prijs (daarom twee)

                  de canon fd 300mm F4 en
                  de canon fd 300mm f5.6
                  beide GEEN L lens

                  OP F4 is er heel veel CA. Daarna veel beter
                  Op dit moment zie ik weinig verschil tussen de f4 en de f5.6 op dezelfde f waarde.
                  Het verschil is dat je amper kunt scherpstellen met de f5.6 want het wobbelt verschrikkelijk omdat deze lens geen statiefring heeft zoals de f4 wel heeft.

                  Op dit moment nog moeilijk te beoordelen verder, moet er toch nog wat aan gewoon worden want 600mm is niet echt gemakkelijk Maar er is tijd om te oefenen zeker.

                  Comment

                  Working...
                  X