Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CANON FD 100mm macro voor m4/3 goede keuze?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CANON FD 100mm macro voor m4/3 goede keuze?

    In mijn draadje http://forum.belgiumdigital.com/f36/...-a-409443.html kreeg ik de raad om een oude manuele lens te gebruiken voor macro werk met adaptor uiteraard (heb een m4/3 camera).

    Ik ben dan beginnen zoeken en vond een aantal oude gewone 50mm lenzen die interessant lijken (Pentacon 50mm f1.8 of helios 4M 58mm f2.0).
    Ik kijk verder ook naar bv. pentacon 135mm f2.8.
    Deze zouden dan te gebruiken zijn met extension tubes + adapter voor mijn macro werk.

    Ondertussen vond ik ook een canon FD 100mm 1:4 f4. Omdat dit al een macro is leek me die wel interessant als de prijs te doen is.

    Is deze lens qua scherpte in orde? Ik verwacht van een macro wel scherpe foto's en ik vind weinig voorbeelden tot hiertoe.
    Ik had vroeger de EOS EF 100mm macro (nog zonder USM) en deze was heel goed. Zijn ze te vergelijken?

    Alternatief zou bv een tamron 90mm kunnen zijn (eventueel nieuw) maar dan heb ik ook nog altijd een adapter nodig en zal normaal ook eens tuk duurder zijn, maar te overwegen als de canon van kwaliteit niet goed is.
    Kan ik van deze laatste combinatie manueel het diafragma zetten ??


    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: CANON FD 100mm macro voor m4/3 goede keuze?

    Als je met diverse vattingen gaat werken, moet je ook diverse adaptors hebben. Je kunt het beter op één vatting houden of je moet iets heel speciaals tegenkomen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: CANON FD 100mm macro voor m4/3 goede keuze?

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Als je met diverse vattingen gaat werken, moet je ook diverse adaptors hebben. Je kunt het beter op één vatting houden of je moet iets heel speciaals tegenkomen.
      Het is voor mij niet de bedoeling om een hele hoop manuele lenzen aan te schaffen. Ik ben vooral de opties aan het bekijken.
      De "normale" dingen oe ik met de huidige nieuwe lenzen nl. Oly 45mm en pana 20mm, beide heel goed. Voor groothoek neem ik nu de kit zoom die bij de camera zat 14-42X.

      Daarnaast zoek ik nog een macromogelijkheid (ander draadje) omdat er nu maar één macro lens is (de (dure) 45) en binnekort een 60 van olympus. Maar hoeveel zal die kosten?
      Op zich zie ik liever eentje rond de 100mm om de afstand tot het onderwerp groot genoeg te houden voor oa insecten/vlinders/...

      En dan nog een goede tele want de bestaande lijken me op het uiteinde gewoon te zwak.

      Als ik dan twee adapters moet hebben, eentje voor de macro en eentje voor de tele vind ik dat geen probleem, als de lens mar goed is.

      grtn

      Comment


      • #4
        Re: CANON FD 100mm macro voor m4/3 goede keuze?

        Oorspronkelijk geplaatst door zoom70200L Bekijk bericht

        Alternatief zou bv een tamron 90mm kunnen zijn (eventueel nieuw) maar dan heb ik ook nog altijd een adapter nodig en zal normaal ook eens tuk duurder zijn, maar te overwegen als de canon van kwaliteit niet goed is.
        Kan ik van deze laatste combinatie manueel het diafragma zetten ??


        .
        Tamron is een 3th party fabrikant die lenzen voor alle courante vattingen produceert.
        Speculeren over adapters of diafragmabediening is dan onzinnig.

        Comment


        • #5
          Re: CANON FD 100mm macro voor m4/3 goede keuze?

          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
          Tamron is een 3th party fabrikant die lenzen voor alle courante vattingen produceert.
          Speculeren over adapters of diafragmabediening is dan onzinnig.

          Er is toch geen Tamron 90 macro met een m4/3 vatting?
          Dus heb je toch een adapter nodig? En de gangbare adapters blijken geen elektronica door te geven. Of je moet hele dure nemen van panasonic of olympus (43 -> m43).

          Dus moet je toch het diafragma manueel kunnen instellen? Geen idee of dat kan met de tamron.

          Of zie ik dit verkeerd?

          Comment


          • #6
            Re: CANON FD 100mm macro voor m4/3 goede keuze?

            Ik begrijp nu dat je een moderne lens wil met op de lens bedienbaar diafragma....
            Die zijn er simpelweg niet, mogelijk zijn er uitzonderingen, maar ik ken ze niet.

            Comment


            • #7
              Re: CANON FD 100mm macro voor m4/3 goede keuze?

              Nikon heeft er nog verschillende in de levering zitten, elke lens waar geen G achterstaat, heeft nog een diafragma ring.

              Het grote voordeel van MFT/NEX/NX is juist dat je vrijwel allelenzen er op kan zetten en kan gebruiken met diafragma, zolang dat maar mechanisch is. Mijn beide MFT->F adapters hebben een diafragma bediening niet met exacte getal maar je kan het diafragma gewoon open en dicht draaien. Ik geloof dat alleen EF(S) objectieven onbruikbaar zijn door hun elctrische diafragma.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment

              Working...
              X