Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70: Dynamic range ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70: Dynamic range ?

    Ik had begrepen dat DSLR - sensors een dynamic range kunnen registreren van ongeveer 5 stops, terwijl er in real life een range kan zijn van 8 tot 9 stops, waardoor het moeilijk wordt om van bepaalde scenes een weergave te krijgen van alle details.

    Mijn vraag: als ik nu voor die bepaalde scenes, zoals bijvoorbeeld een zonsondergang, een custom curve maak waarbij ik het middengebied serieus optrek, verhoog ik dan de dynamic range van de sensor?
    “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
    Scott Adams

  • #2
    Neen, vermits de Dynamic Range net het punt is tussen je zwartpunt en je witpunt, dus de linkse zijde van het historgram en de rechtse. Je kan dat verschuiven door onder of over te belichten (meer detail in lichte partijen, respectievelijk donkere), maar je kan het niet doen toenemen. Ik weet niet of de D70 'slechts' 5 stops haalt... Toen we op film schoten voor een verlichtingsfirma, namen we twee foto's vanop statief: 1 voor de omgeving en 1 voor de armaturen in kwestie. Later werden die dan gecomposit... Zo omzeilden we de beperkte DR van 4x5inch film.

    Je kan dankzij het verschuiven van je gamma of het aanpassen van je curve, wel de spreiding binnen die DR optimaliseren...

    Comment


    • #3
      Originally posted by markali
      Mijn vraag: als ik nu voor die bepaalde scenes, zoals bijvoorbeeld een zonsondergang, een custom curve maak waarbij ik het middengebied serieus optrek, verhoog ik dan de dynamic range van de sensor?
      Zoals Koen zegt: dynamic range is een gegeven. Wat je met jouw voorgestelde techniek wellicht kan doen, is een stukje onderbelichten en meteen recht uit de camera veel detail in de middentonen houden. Zo zou je dus een evenwichtiger verdeling van de input over je histogram kunnen bekomen, zonder veel prutswerk in Photoshop. Blown highlights blijven namelijk een heel belangrijk probleem, dus onderbelichten en gericht optrekken is vaak noodzakelijk.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Dus als ik het goed begrijp: met een custom curve krijg je wel meer zichtbaar detail, maar niet meer lichtdiversiteit... Of heb ik hem nog steeds niet?
        “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
        Scott Adams

        Comment


        • #5
          De details zijn er altijd als ze binnen de DR vallen... Je maakt ze echter beter zichtbaar met een curve... Je kan bijvoorbeeld de dingen die 80 tot 100% zwart zijn met een curve verschuiven naar een gebied tussen 60% en 100%, zodat de donkerste details beter zichtbaar worden. Je spreidt de data op een andere manier, zonder het 0 en het 100% punt te verleggen. Vermits ik aanneem dat de standaardcurve wel de breedste dynamic range zal overbruggen, kan je die enkel kleiner maken, maar niet groter. Je kan geen details halen uit donkere delen en/of lichte delen, die de sensor niet meer kon onderscheiden...

          Comment


          • #6
            beetje onderbelichten en als je photoshop CS hebt eens de nieuwe filter : shadow highlight gebruiken
            visit my website : http://www.freewallpapersite.com

            Comment


            • #7
              Originally posted by fredericrom
              beetje onderbelichten en als je photoshop CS hebt eens de nieuwe filter : shadow highlight gebruiken
              Dat schijnt dus goed te werken - heb (nog) geen CS.
              Voordeel van de custom curve is dat je wellicht de opname in de sensordata kan beïnvloeden, dus voordat de jpeg wordt weggeschreven. Dat geeft een stukje winst ten opzichte van nabewerking, wat bij hogere ISO belangrijk kan zijn.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                DRI oftewel dynamic range increase, ik blijf daar voorstander van, een RAW shot waarbij je aimt voor maximum een stop naar onder, en dan in je RAW editor bijtrekt en een tweede jpg aanmaakt die tot twee stops kunnen verschillen, zo heb je een jpg met de nadruk op de schaduwen en een met de uitlihting tot de highlights. Je wint hierdoor twee stops aan dynamisch bereik en dan rest je de foto's te blenden waarvoor tal van actions bestaan of technieken van zijn uitgelegd.

                Heb dit ooit nog eens uiteengezet op een ondertussen gedelete webpagina ...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Phille
                  DRI oftewel dynamic range increase, ik blijf daar voorstander van
                  Wordt hier ook heel geregeld gebruikt om te vermijden dat de lucht doorgebrand is.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Phille


                    Heb dit ooit nog eens uiteengezet op een ondertussen gedelete webpagina ...
                    Ooit nog kans dat die pagina weer geundeleted word?
                    http://www.vannecke.be
                    Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                    Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                    Comment


                    • #11
                      Hier wordt uitgelegd hoe het gedaan wordt. Het is wel in het Engels.

                      http://www.rogercavanagh.com/pstips/05.htm
                      http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/u-contrast-masking.shtml
                      Groetjes, Blord

                      Canon 7D en wat lenzen.

                      Comment


                      • #12
                        Wel opletten met het onderbelichten wanneer je de shot neemt. Om het meeste detail te behouden in je shot moet je best zo dicht mogelijk bij de grens van overbelichting zitten zonder ergens te overbelichten. De reden is dat een ccd/cmos het meeste detail kan opslaan in de lichtere gedeelten van het beeld en het minste in de schaduwpartijen. Je moet hiervoor natuurlijk wel in raw werken zodat je in de convertor het beeld kan normaliseren met het maximum aan detail in de schaduwpartijen. Heb je onderbelicht bij opname ben je dat detail kwijt en kan je dat nooit herstellen ook niet in raw het detail is immers niet geregistreerd. En dan dri toepassen voor het maximum aan dynamic range en detail.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Kevlar
                          Wel opletten met het onderbelichten wanneer je de shot neemt. Om het meeste detail te behouden in je shot moet je best zo dicht mogelijk bij de grens van overbelichting zitten zonder ergens te overbelichten. De reden is dat een ccd/cmos het meeste detail kan opslaan in de lichtere gedeelten van het beeld en het minste in de schaduwpartijen. Je moet hiervoor natuurlijk wel in raw werken zodat je in de convertor het beeld kan normaliseren met het maximum aan detail in de schaduwpartijen. Heb je onderbelicht bij opname ben je dat detail kwijt en kan je dat nooit herstellen ook niet in raw het detail is immers niet geregistreerd. En dan dri toepassen voor het maximum aan dynamic range en detail.
                          Bedankt voor de uitleg en bedankt Blord voor de links
                          http://www.vannecke.be
                          Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                          Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                          Comment

                          Working...
                          X