Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 - Canon 550D/600D - ... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D90 - Canon 550D/600D - ... ?

    Na een tijdje geleden m'n Nikon D40 te hebben verkocht begint het weer te kriebelen om in de fotografie te duiken. Ditmaal wil ik een (klein) stapje hoger gaan, ook omdat de Canon 1100D en Nikon D3100 (geeft door de D40 het gevoel dat ik dat ding al eens gehad heb) me niet echt aanstaan.

    Ben eens langs Saturn geweest om wat toestellen te proberen, en daar sprongen vooral de volgende toestellen in het oog:
    - Nikon D90 met Nikkor 18-105 VR: ligt perfect in de hand, mooi toestel, 799 euro
    - Canon 550D met Canon 18-135: goed in de hand, 799 euro
    - Nikon D5100 met Nikkor 18-105 VR: idem 550D, 800+ euro

    Liefst spendeer ik nu max. 800 euro aan een body met een goede all-round starterslens.

    Wat doe ik ermee? Wat ski- en vaarfoto's (ging met de D40 ook al uitstekend), steden (Boedapest en Londen deze zomer), af en toe een kleine trip. Dus niets speciaals.

    Voor mij is het volgende vooral belangrijk:
    - Ergonomie van de body (550D en vooral D90 scoren hier hoog op)
    - Welke (betaalbare, ben student) lenzen er verkrijgbaar zijn om de kitlens aan te vullen

    Na wat opzoekwerk bleek dat de Canon 18-135 kitlens aan de matige kant is, terwijl de Nikkor 18-105 - hoewel ook geen topper - meer dan degelijk werk levert. Aangezien de latere lenzen liefst een aanvulling zijn op m'n kitlens ipv een vervanging ervan, is dit wel iets waard.

    Mijn vragen:
    - Welke set zouden jullie aanschaffen?
    - In samenhang met de eerste vraag, welke betaalbare lenzen kan ik na deze aankoop nog best aanschaffen (zou nog een tele en macro of fish-eye willen) in combinatie met de gekozen kitlens? Van sommigen hoor ik dat Canon-lenzen over het algemeen iets duurder zijn, van anderen hoor ik net het omgekeerde.


    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Nikon D90 - Canon 550D/600D - ... ?

    De nikon D90 + 18-105 (ben dan ook voorstander van nikon)

    aanvullen icm van een nikon 70-300VR of tamron 70-300 VC (tele), tokina 100 (macro), Nikon 10,5 (fisheye)

    Succes met je aankoop
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D90 - Canon 550D/600D - ... ?

      Bedankt! Ook de genoemde lenzen zien er aardig geprijsd en kwalitatief goed uit

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D90 - Canon 550D/600D - ... ?

        Heeft er iemand een goed advies voor een breedhoek? Budget rond de 300 euro.

        Comment


        • #5
          Ik denk dat van de bodies die jij opnoemt de D90 het beste is. Bij Canon heb je echter wel een top telelens voor een betaalbare prijs. De EF 70-200mm F/4L USM is nieuw te vinden vanaf 5xx euro (hier heeft Nikon tot op heden nog geen antwoord op). De IS versie ervan kost ongeveer het dubbel.
          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D90 - Canon 550D/600D - ... ?

            Volgens mij heb je zelf al bepaald wat je wilt...namelijk de D90 (die perfect in de hand ligt...tov goed voor de Canon...)

            Daarnaast ben je de lay-out van de D90 al gewend als je van een D40 af komt. Om die redenen (en niet omdat ik zelf ook Nikon gebruik :P ) zou ik je ook Nikon aanraden.


            Ik zou je enkel ook aan willen raden heel goed rond te kijken. De D90 is namelijk al een "oud" model...wel nog steeds nieuw te krijgen, maar dit is steeds vaker grijze import (ook bij de grotere zaken)...volgens mij wordt hij niet meer geproduceerd namelijk (min of meer vervangen door de D7000).

            Budget technisch kan het daarom lonen om tweedehands te kijken.


            Mocht je toch voor Canon willen gaan...de 550D en de 600D zijn in de basis dezelfde toestellen. De 600D heeft een paar extra features...je zou dan moeten kijken of deze features voor jou de meerprijs waard zijn...qua foto's is er 0,0 verschil.

            De aangehaalde 70-200 f4 van Canon is inderdaad een erg goed objectief...bij Nikon ben je aangewezen op veel duurdere f2.8 varianten...of de Sigma non OS welke rond dezelfde prijs als de 70-200 f4 zit (over het algemeen gesteld waren Nikon objectieven altijd wat duurder...maar dit vlakt aardig uit tegenwoordig..)
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D90 - Canon 550D/600D - ... ?

              Ik ben het eens met Jeroen.
              Aangezien je al een D40 hebt en er blijkbaar tevreden van bent, zou ik bij Nikon blijven. Het toestel zal altijd vertrouwder zijn, en je kan de D40 als tweede body blijven gebruiken.
              Je hebt het ook over steden, trips... Dan heb je bij Nikon een topper van een breedhoek (14-24) ter beschikking als je dat later zou willen.
              En als je naar tweedehands kijkt, moet je ook voor minder dan €800 aan een D90 + lens geraken . Als je nog geen 35/1.8 of zo hebt, dan kan die er binnen je budget nog bijgevoegd worden. Zeker ook heel plezant voor in de stad.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D90 - Canon 550D/600D - ... ?

                Ik heb ook de D40 en een D90 , en sinds vorige week een D7000 .
                De D90 ten opzichte van een D40 is een enorm verschil , een echte super camera, dat kan je overal lezen.
                Nu heb ik zelf net een D7000 gekocht om nog verder te kunnen ,het verschil is er maar is niet enorm.
                Als je interesse hebt , ik verkoop mijn D90 samen met een baterij grip en 3 baterijen . (zonder lens, maar die kan je overal vinden) 550,-€ als je wil stuur ik u een e-mail.
                Om het beste uit uw nieuw toestel te krijgen is een prime lens zoals de 50mm 1.8 een echte aanrader.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D90 - Canon 550D/600D - ... ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                  Ik denk dat van de bodies die jij opnoemt de D90 het beste is. Bij Canon heb je echter wel een top telelens voor een betaalbare prijs. De EF 70-200mm F/4L USM is nieuw te vinden vanaf 5xx euro (hier heeft Nikon tot op heden nog geen antwoord op). De IS versie ervan kost ongeveer het dubbel.
                  Bedankt! Is de 70-300 of 55-200 van Nikon totaal niet vergelijkbaar qua kwaliteit?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                  Volgens mij heb je zelf al bepaald wat je wilt...namelijk de D90 (die perfect in de hand ligt...tov goed voor de Canon...)

                  Ik zou je enkel ook aan willen raden heel goed rond te kijken. De D90 is namelijk al een "oud" model...wel nog steeds nieuw te krijgen, maar dit is steeds vaker grijze import (ook bij de grotere zaken)...volgens mij wordt hij niet meer geproduceerd namelijk (min of meer vervangen door de D7000).
                  De D90 is inderdaad ouder, maar blijkbaar (tijdelijk) nog steeds in productie. Bij Degreef kreeg ik het volgende verhaal te horen: de fabriek waar de D7000 wordt geproduceerd (Thailand) is ten prooi gevallen aan de overstromingen. Om het tekort op te vangen hebben ze duikers de mallen van de D90 laten opduiken om die de leemte te doen opvullen tot de D7000 terug up and running was

                  Nieuw kost de D90 met 18-105 nog 'maar' 779 euro, lijkt me niet verkeerd.


                  Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  Ik ben het eens met Jeroen.
                  Aangezien je al een D40 hebt en er blijkbaar tevreden van bent, zou ik bij Nikon blijven. Het toestel zal altijd vertrouwder zijn, en je kan de D40 als tweede body blijven gebruiken.
                  Je hebt het ook over steden, trips... Dan heb je bij Nikon een topper van een breedhoek (14-24) ter beschikking als je dat later zou willen.
                  En als je naar tweedehands kijkt, moet je ook voor minder dan €800 aan een D90 + lens geraken . Als je nog geen 35/1.8 of zo hebt, dan kan die er binnen je budget nog bijgevoegd worden. Zeker ook heel plezant voor in de stad.
                  Zal die lens eens bekijken, merci!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
                  Ik heb ook de D40 en een D90 , en sinds vorige week een D7000 .
                  De D90 ten opzichte van een D40 is een enorm verschil , een echte super camera, dat kan je overal lezen.
                  Nu heb ik zelf net een D7000 gekocht om nog verder te kunnen ,het verschil is er maar is niet enorm.
                  Als je interesse hebt , ik verkoop mijn D90 samen met een baterij grip en 3 baterijen . (zonder lens, maar die kan je overal vinden) 550,-€ als je wil stuur ik u een e-mail.
                  Om het beste uit uw nieuw toestel te krijgen is een prime lens zoals de 50mm 1.8 een echte aanrader.
                  Heb zeker interesse, ik zal je contacteren via pb.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D90 - Canon 550D/600D - ... ?

                    Dat verhaal van die mallen zou ik niet echt geloven...camera is wel iets meer als een buitenkantje...

                    Neemt niet weg dat het nog steeds een prima camera is
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D90 - Canon 550D/600D - ... ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door potloodslijper Bekijk bericht
                      De D90 is inderdaad ouder
                      ps: persoonlijk zou ik eerder naar een tweedehands D300s kijken, maar dat is puur op basis van persoonlijke voorkeur mbt. bediening/gebruiksgemak van het toestel.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D90 - Canon 550D/600D - ... ?

                        Ik weet een tweedehands 300s staan (1 jaar oud, niet veel clicks, goed onderhouden) voor 700 euro, maar aangezien ik nog een lens, tas, geheugenkaart etc. moet kopen gaat dat jammer genoeg m'n studentenbudget net te boven

                        De D90 voor 779 met 18-105 (is nog een degelijke kitlens itt de 18-135 van Canon) lijkt me wel zeer interessant eigenlijk.
                        Last edited by potloodslijper; 28 maart 2012, 13:48.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D90 - Canon 550D/600D - ... ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                          Ik denk dat van de bodies die jij opnoemt de D90 het beste is. Bij Canon heb je echter wel een top telelens voor een betaalbare prijs. De EF 70-200mm F/4L USM is nieuw te vinden vanaf 5xx euro (hier heeft Nikon tot op heden nog geen antwoord op). De IS versie ervan kost ongeveer het dubbel.
                          Hoe belangrijk is de IS voor die lens?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D90 - Canon 550D/600D - ... ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door potloodslijper Bekijk bericht
                            Hoe belangrijk is de IS voor die lens?
                            Dat ligt er juist aan. Als je 's avonds indoor foto's wil nemen, gebruik je toch best een statief of heb je best heel stabiele handen. Continuous shooting kan dan eventueel wel helpen om uiteindelijk toch een scherpe foto te pakken te krijgen. Bij voldoende daglicht zou het geen probleem mogen zijn, al heb ik dit niet kunnen testen (had hem toen al teruggestuurd en de IS versie besteld). Globaal gezien ben ik wel voorstander van IS op telelenzen.
                            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D90 - Canon 550D/600D - ... ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door potloodslijper Bekijk bericht
                              Hoe belangrijk is de IS voor die lens?
                              Beeldstabilisatie compenseert jouw eigen beweging van de camera/lens, dus is interessant in alle gevallen waar je met je sluitertijd lager wil gaan dan normaal gezien kan als je onscherpte door jouw eigen beweging wil vermijden, en indien ook je onderwerp toelaat om je sluitersnelheid zodanig te verlagen (dus bv. niet voor actiefoto's bij weinig licht).

                              Als je bv. 's avonds buiten met die f/4-lens nog iets wil doen, dan kan je het zonder IS eigenlijk wel vergeten want dan haal je zelden 1/50 à 1/200 sec. die je normaal nodig hebt, of je moet al héél hoog in de iso's gaan, of een statief of steunmuurtje in de buurt hebben.

                              Statief gebruik ik zelf eigenlijk nooit. Veel te veel balast als ik op stap ben. Dan zet ik veel liever een f/1.4 tot f/2.8 op het toestel en in combinatie met beeldstabilisatie maakt dat een statief meestal gewoon overbodig.

                              Dus als je je lenzen zelden bij weinig licht wil gaan gebruiken, of vrijwel enkel voor actiefoto's, dan kan je zonder. Anders ben je beter af met IS.
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X