Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE - zaterdag 14 april 2012

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE - zaterdag 14 april 2012

    SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE
    zaterdag 14 april 2012



    Petroleum Zuid
    In 1859 boorde Edwin L. Drake in Titusville (VS) de eerste petroleumput. Twee jaar later al fungeerde de Antwerpse haven als Europese spil in de distributie van petroleum, die toen nog in houten vaten werd getransporteerd. In 1863 was Antwerpen de grootste petroleuminvoerder van Europa.

    In 1914, startte de uitbreiding van de terreinen. Maar de Eerste Wereldoorlog stak stokken in de wielen. Vanaf 1919 nam de petroleumhaven opnieuw een hoge vlucht. Tegen het einde van de jaren twintig telde Petroleum Zuid maar liefst 233 petroleumtanks. Een laatste uitbreiding vond plaats in 1934. Maar door het nijpend plaatsgebrek vestigde zich in hetzelfde jaar een eerste raffinaderij in het noordelijke havengebied, dit was het begin van het einde voor Petroleum Zuid.

    Blue Gate
    In 2001 ontstaan de eerste ideeën voor een herontwikkeling van Petroleum Zuid met steun van het Europese Urban II-programma en de Vlaamse overheid. In 2006 krijgt het project een nieuwe stimulans via een intentieovereenkomst tussen stad Antwerpen en Vlaanderen om de terreinen te saneren en te herontwikkelen. In het kader van die intentieverklaring wordt eind 2007 de projectvennootschap GO IPZ nv opgericht, als operationeel uitvoeringsinstrument voor de voorbereiding van de sanering en de herontwikkeling van Investeringszone Petroleum Zuid. De intentie wordt bevestigd in het bestuursakkoord goedgekeurd door de gemeenteraad van stad Antwerpen.

    In 2009 volgt een politiek akkoord tussen stad Antwerpen en de Vlaamse regering met de opdracht en het mandaat aan GO IPZ nv om de sanering en de herontwikkeling van het bedrijventerrein te realiseren binnen het kader van het Businessplan en de nog op te stellen Termsheet. In datzelfde jaar keurt de Vlaamse regering de brownfieldconvenant “Investeringszone Petroleum Zuid” goed.

    Midden 2010 komt dan een opdracht voor de opstelling van het Masterplan Petroleum Zuid. Er wordt ook gestart met de voorbereiding om de site bouwrijp te maken en haar economisch profiel aan te scherpen.

    Op 23 maart 2011 ondergaat de Investeringszone Petroleum Zuid een naamsverandering. De nieuwe naam, Blue Gate Antwerp, moet het eco-effectieve, internationale en toekomstgerichte karakter van de site beklemtonen. In juni 2011 wordt een strategisch masterplan opgeleverd door Blue Gate Antwerp nv.

    Hobokense Polders
    De Hobokense Polder is een natuurreservaat gelegen te Hoboken. Het is 170 ha groot. Het is gelegen in het noorden van Hoboken. Sedert 1995 is het een natuurgebied. Op 23 december 1998 werd het officieel een natuurreservaat.

    De Hobokense Polder ligt tussen de Schelde, Hoboken en de industrie van Petroleum Zuid.

    De oorspronkelijke polders werden in de jaren '60 opgehoogd. In 1974 begon de bouw van Polderstad, gelegen aan de zuidrand van het reservaat. De oorspronkelijke bedoeling was het braakliggende stuk waar nu het reservaat ligt ook vol te bouwen, maar jarenlang protest van buurtbewoners, en de werking van de Werkgroep Hobokense Polder (nu een afdeling van Natuurpunt), hebben uiteindelijk tot de bescherming van het gebied geleid.

    Aan de oostrand bestaat het reservaat uit een populierenaanplant, de rest van het reservaat heeft zich na de ophoging spontaan ontwikkeld, met een afwisseling van bosachtige gedeelten, vijvers en graslanden. Deze evolutie is nog steeds aan de gang.

    In het reservaat grazen Galloway Koeien en Konikpaarden, die goede resultaten hebben behaald in het teniet doen van de uniforme begroeiing met Japanse duizendknoop.

    Tot de amfibieën behoren de groene kikker, de bruine kikker, de gewone pad, de alpenwatersalamander en de kleine watersalamander. Tot de vogelsoorten behoren verschillende soorten eenden, rietvogels en roofvogels. De zoogdierpopulatie is beperkt, met dwergvleermuis, konijn, wezel en bunzing, naast verschillende soorten muizen en spitsmuizen.


    Programma
    Verzamelen: 9u45 aan de D'Herbouvillekaai tegenover de ingangspoort naar Club Petrol (nr 25). Aan het 'start' bordje



    Vertrek: 10u00
    Petroleum Zuid deel 1
    Hobokense polders deel 1
    Lunch omstreeks 13u00
    We houden halt aan taverne Yachtingclub, als het weer het toelaat kunnen we genieten van het gezellig terras met zicht op de Schelde.
    Hier kan je je eigen lunchpakket nuttigen, op voorwaarde dat je er consumeert. Je kan er ook diverse snacks bestellen: belegde broodjes, croques, etc... aan democratische prijzen.

    Let wel, dit is de enige mogelijkheid tot nuttigen van spijs en drank en het gebruik van sanitair voor de ganse dag. Breng dus voor onderweg voldoende drank met je mee.
    Hobokense Polders deel 2
    Petroleum Zuid deel 2
    Einde: 17u00

    Praktisch

    Inschrijven via het Belgiumdigital forum, reageren in topic of PM naar organisatoren Vermeld bij je inschrijving duidelijk volgende gegevens:
    • Je volledige naam
    • Je nickname
    • Aantal personen (vermeld aub de namen van de extra personen)
    • Lidnummer BD (voor de vzw leden)
    • GSM nummer

    Deze SD heeft haar erkenning verdiend. Ze voldoet aan de punten vermeld in het draaiboek. De erkenning brengt een verplichting met zich mee. Alle aanwezigen dienen een lijst te ondertekenen indien ze gedekt willen worden door de activiteiten verzekering van belgiumdigital vzw. VZW-leden zijn gratis verzekerd, niet VZW-leden kunnen mits betaling van 2€ per persoon ook aanspraak maken op deze beperkte ongevallen verzekering.

    Deelnemerslijst


    .NR.|.P.|.LIDNR..|.NICK.NAME
    ====|===|========|====================
    .1..|.1.|BD0617BE|James71
    .2..|.2.|BD0279BE|Walt
    .3..|.1.|BD1013BE|Fotosdirk
    .4..|.1.|BD1801BE|Heembeek
    .5..|.1.|BD1777BE|Edje C
    .6..|.0.|--------|Purlut (annulatie)
    .7..|.1.|--------|Spanjaart
    .8..|.1.|BD0337BE|Baloo
    .9..|.0.|--------|Lootje (annulatie)
    .10.|.0.|--------|Zimbru (annulatie)
    .11.|.0.|--------|Stijn.V (annulatie)
    .12.|.1.|BD1273BE|Wimlett
    .13.|.1.|--------|xbake
    .14.|.0.|BD0725BE|Roland Cuypers (annulatie)
    .15.|.1.|--------|Djiezeskraaist
    .16.|.1.|BD1809BE|Jeve398
    .17.|.1.|--------|dryma
    .18.|.1.|BD0171BE|Lightyear
    .19.|.1.|BD0119BE|Lazy Charles
    .20.|.1.|BD1782BE|LVB
    .21.|.2.|BD1735BE|Rude50D
    .22.|.1.|--------|Ajuin
    .23.|.1.|BD0746BE|Mark W.
    .24.|.2.|BD1731BE|KenG
    .25.|.1.|BD1932BE|MV1
    .26.|.2.|BD1343BE|JIVO
    .27.|.0.|BD2045BE|Chicane (annulatie)
    .28.|.1.|BD1985BE|Zoltan
    .29.|.1.|--------|mathiasvandenbulcke
    .30.|.1.|BD1689BE|AnitA.v
    .31.|.2.|BD2047BE|Lucske_40
    Last edited by James71; 13 april 2012, 17:41. Reden: update inschrijvingen

  • #2
    Re: SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE - zaterdag 14 april 2012

    Update : nummertje vergeten te geven.
    Bij deze dus: BD0279BE

    Dag James,

    Een "thuismatch". Je mag twee plaatsjes (voor Roosje en mezelf) reserveren.

    Groeten,
    Walt
    Last edited by Walt; 24 maart 2012, 13:35. Reden: lidnr
    https://waltertalboom.be-
    Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

    Comment


    • #3
      Re: SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE - zaterdag 14 april 2012

      Reken er mij ook maar bij.

      Tot dan

      Peter

      Comment


      • #4
        Re: SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE - zaterdag 14 april 2012

        Antwerp here we come , one person please James .

        grtjs
        Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

        Comment


        • #5
          Re: SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE - zaterdag 14 april 2012

          yes, ik prbeer er ook bij te zijn. 1 zitje.
          EUh, we kunnen maar éénmaal in een kroegje drinken en plas... We moeten voor de rest van de dag zelf voorzien in drank ... Brnegt er iemand een zo'n chemisch plasdinges mee ?
          Nog een vraagje ... Hoe komen we daar eventueel met de trein ?
          EN verplaatsen we ons te voet of wordt daar ook nog rond getoerd ?
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE - zaterdag 14 april 2012

            Ik kom ook graag.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE - zaterdag 14 april 2012

              Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
              yes, ik prbeer er ook bij te zijn. 1 zitje.
              EUh, we kunnen maar éénmaal in een kroegje drinken en plas... We moeten voor de rest van de dag zelf voorzien in drank ... Brnegt er iemand een zo'n chemisch plasdinges mee ?
              Nog een vraagje ... Hoe komen we daar eventueel met de trein ?
              EN verplaatsen we ons te voet of wordt daar ook nog rond getoerd ?
              Hoi Wim

              Met openbaar vervoer tot de startplaats is helaas niet mogelijk.
              Eenvoudigste oplossing is Antwerpen Berchem en dan carpoolen met een BD'er die daar passeert. Je kan ook centraal station nemen en dan bus 23 naar Waalse kaai, maar dan moet je toch nog even stappen;

              De ganse SD doen we te voet, met lunchpauze, we keren terug naar ons startpunt

              Comment


              • #8
                Re: SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE - zaterdag 14 april 2012

                Zet er nog maar eentje bij... BD0337BE

                Ik plan een lichte uitrusting met 3 primes
                BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                Comment


                • #9
                  Re: SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE - zaterdag 14 april 2012

                  Oorspronkelijk geplaatst door baloo Bekijk bericht
                  Zet er nog maar eentje bij... BD0337BE

                  Ik plan een lichte uitrusting met 3 primes
                  Speelgoedje ontvangen

                  Comment


                  • #10
                    Re: SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE - zaterdag 14 april 2012

                    Ik wil er ook graag nog een keertje bij zijn ! 1 persoon

                    Comment


                    • #11
                      Re: SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE - zaterdag 14 april 2012

                      James, euh waar is mijn zitje ? (Kwestie bij de eersten te zijn als we 's middags kunnen lossen).
                      [off topic]PS Rene heeft zijn speeltje, hij zoekt nu nog goei foto's [on topic]
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE - zaterdag 14 april 2012

                        Ik kan er deze keer niet bij zijn, doemme.

                        Ik wens jullie veel succes, mooi weer en veel mooie foto's.

                        Patric
                        http://www.photo-patricske.be
                        Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

                        Comment


                        • #13
                          Re: SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE - zaterdag 14 april 2012

                          Zet me ook maar op de lijst.

                          @purlut: transport regelen we wel.
                          BD1331BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE - zaterdag 14 april 2012

                            Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                            James, euh waar is mijn zitje ? (Kwestie bij de eersten te zijn als we 's middags kunnen lossen).
                            [off topic]PS Rene heeft zijn speeltje, hij zoekt nu nog goei foto's [on topic]
                            Mijn excuses Win, wat fout gelopen in mijn lijstje
                            Ik zet het recht

                            Comment


                            • #15
                              Re: SD ANTWERPEN 3 - EXPEDITIE BLUE GATE - zaterdag 14 april 2012

                              Ik heb toevallig een zaterdag vrij en ik zou er dus ook graag bij zijn! Ik kom alleen.
                              BD1273BE

                              Mvg,
                              Wim

                              Comment

                              Working...
                              X