Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn lens doet raar???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn lens doet raar???

    Gebruik een Canon10D tesamen met een Canon 24-70 2.8 lens .
    Merkte reeds verschillende keren dat sommige foto's haarscherp zijn terwijl er anderen om onverklaarbare redenen onscherp zijn.
    Probeer mezelf de schuld te geven maar dat lukt niet altijd ; ik stel altijd zorgvuldig scherp en bij f 5.6 zou een foto toch scherp moeten zijn dacht ik..
    Sinds kort bemerk ik nu dat bij het focussen de lens scherp springt maar dan rond dat punt blijft heen en weer focussen, de motor maakt lawaai en je ziet in de zoeker het groene focus bevestigingssymbool verdwijnen en dan weer opduiken.
    Vroeg me af of er nog mensen zijn met dergelijke ervaringen ??

  • #2
    En is het ooit anders (beter) geweest ? Waarschijnlijk wel (want "Sinds kort...")

    Anders vraag je het maar eens een PieterG.
    Die weet alles ivm scherpteproblemen met 10D icm 24-70L.

    De mijne doet dit alvast niet.

    Veel succes ermee.
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

    Comment


    • #3
      NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE ! Niet de 24-70L.
      Als ik niet per se een f2.8 midrange zoom wou die begint op 24mm, had ik mijn geld al lang teruggeëist. Dit is de enige Canon lens die ik tot nog toe ben tegengekomen, die niet feilloos werkt. Trust me, ik heb er intussen al acht getest, en slechts twee exemplaren konden mij bekoren. Helaas waren ze allebei al verkocht aan iemand anders.

      Gewoon uit interesse, kan je mij het serienummer van de body en de lens eens bezorgen? Je hoeft ze hier niet te posten hoor, je mag die ook naar mij mailen. Ik heb namelijk vastgesteld dat op mijn 10D van de reeks 043... de 24-70's met serienummer rond de 75000 correct werken, terwijl recentere heel wispelturig zijn en pas bij f8 consistent scherpe beelden afleveren. Ook heb ik vastgesteld dat er weinig of geen problemen waren binnen de 3m focusafstand, maar dat het verder weg steeds slechter ging.

      Je moet weten dat de 24-70 een heel complex optisch design is. Combineer dat met de AF van de 10D, die ongeveer zo precies is als een botte hakbijl, en elke afwijking wordt gegarandeerd dik in de verf gezet. (Is slechts mijn mening en een ongenuanceerde formulering daarvan.) Om het aantal slecht gefocuste foto's te beperken, kan je de parafocaal-truuk toepassen: focus altijd op 70mm, hou de shutter half ingedrukt na het focussen, zoom terug en druk dan af. In de praktijk werkt dit perfect omdat de 24-70 zo goed als parafocaal is. Alleen heel dichtbij (zeg maar de macrozone van de lens) gaat die werkwijze niet op. Ik heb zelf ook haarscherpe foto's op f2.8, maar ze zijn eerder uitzonderlijk, vandaar dat ik alles voor calibratie heb binnengebracht.

      Ik ben heus niet de eerste met dit probleem op die combinatie (10D + 24-70L), en ik zal gegarandeerd niet de laatste zijn. Je mag mij altijd wat crops doormailen, of ik wil altijd wel eens samen met jou testen. Als ik ondertussen nog niet weet wat een goeie en een slechte 24-70 is, wie dan wel...?
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Zijn er nog mensen die problemen hebben met deze combinatie?
        Ik loop al een tijdje met het idee deze lens te kopen maar als ik dit hoor....
        Tot op heden heb ik nog geen probleem ondervonden met de 10D en verschillende Canon en Sigma lenzen.

        Gert 5D mark III

        Comment


        • #5
          Originally posted by Pieter G.
          NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE ! Niet de 24-70L.
          Als ik niet per se een f2.8 midrange zoom wou die begint op 24mm, had ik mijn geld al lang teruggeëist. Dit is de enige Canon lens die ik tot nog toe ben tegengekomen, die niet feilloos werkt. Trust me, ik heb er intussen al acht getest, en slechts twee exemplaren konden mij bekoren. Helaas waren ze allebei al verkocht aan iemand anders.

          Gewoon uit interesse, kan je mij het serienummer van de body en de lens eens bezorgen? Je hoeft ze hier niet te posten hoor, je mag die ook naar mij mailen. Ik heb namelijk vastgesteld dat op mijn 10D van de reeks 043... de 24-70's met serienummer rond de 75000 correct werken, terwijl recentere heel wispelturig zijn en pas bij f8 consistent scherpe beelden afleveren. Ook heb ik vastgesteld dat er weinig of geen problemen waren binnen de 3m focusafstand, maar dat het verder weg steeds slechter ging.

          Je moet weten dat de 24-70 een heel complex optisch design is. Combineer dat met de AF van de 10D, die ongeveer zo precies is als een botte hakbijl, en elke afwijking wordt gegarandeerd dik in de verf gezet. (Is slechts mijn mening en een ongenuanceerde formulering daarvan.) Om het aantal slecht gefocuste foto's te beperken, kan je de parafocaal-truuk toepassen: focus altijd op 70mm, hou de shutter half ingedrukt na het focussen, zoom terug en druk dan af. In de praktijk werkt dit perfect omdat de 24-70 zo goed als parafocaal is. Alleen heel dichtbij (zeg maar de macrozone van de lens) gaat die werkwijze niet op. Ik heb zelf ook haarscherpe foto's op f2.8, maar ze zijn eerder uitzonderlijk, vandaar dat ik alles voor calibratie heb binnengebracht.

          Ik ben heus niet de eerste met dit probleem op die combinatie (10D + 24-70L), en ik zal gegarandeerd niet de laatste zijn. Je mag mij altijd wat crops doormailen, of ik wil altijd wel eens samen met jou testen. Als ik ondertussen nog niet weet wat een goeie en een slechte 24-70 is, wie dan wel...?
          IK was eerst zinnens geweest om de 28-70mm te kopen maar ter plaatse gekomen werd mij de 24-70mm aanbevolen omdat dit een nieuwe lens was en blijkbaar nog beter dan de alom bekende 28-70mm.
          Bij mij word de lens hoodzakelijk gebruikt voor modelfotografie en daarom maakte het mij eigenlijk niet zoveel uit.
          Mijn range ligt meestal tussen 50 en 70mm , de rest gebruik ik nauwelijks.
          Mijn bodynummer is 0620310679 en lensnummer 00090448 .
          Ondertussen heb ik de oorzaak van het lawaai met de focusing gevonden ... om een of andere reden is de instelling van ONE SHOT in AI SERVO geraakt waardoor natuurlijk het ding voortdurend probeert bij te stellen.
          Het verklaart echter niet waarom bijvoorbeeld foto's gemaakt op een modeshow op een afstand van ongeveer 15m ronduit slecht zijn. Moet erbij vertellen dat de mannequins nog stil stonden en er ruim de tijd was om fatsoenlijk in te stellen.
          OPnames binnen de 2-5m range daarentegen zijn duidelijk beter.
          Ik zal je eens enkele proberen door te mailen zodat je zelf ziet wat ik bedoel. Probleem is ook , binnensturen voor calibratie okay maar ik ben zelf helemaal naar Woudenberg gereden om de combinatie te kopen omdat het hier eindeloos wachten was op deze camera en bijbehorigheden. IK zie eigenlijk beetje op tegen een rit van bijna 3 uur in de auto ...
          By the way, ik denk inderdaad dat jij het verschil tussen een goede en een slechte 24-70 kent...
          Innige deelneming , Noel

          Comment


          • #6
            Originally posted by awacs457
            Ondertussen heb ik de oorzaak van het lawaai met de focusing gevonden ... om een of andere reden is de instelling van ONE SHOT in AI SERVO geraakt waardoor natuurlijk het ding voortdurend probeert bij te stellen.
            Het verklaart echter niet waarom bijvoorbeeld foto's gemaakt op een modeshow op een afstand van ongeveer 15m ronduit slecht zijn. Moet erbij vertellen dat de mannequins nog stil stonden en er ruim de tijd was om fatsoenlijk in te stellen.
            OPnames binnen de 2-5m range daarentegen zijn duidelijk beter.
            Het feit dat de servo zo trilt en springt, is al een aanduiding dat de lens/body het moeilijk heeft om te focussen, lijkt me. Dat heb ik destijds ook meermaals getest, met vergelijkbaar resultaat. Ook jouw vaststellingen in verband met focusafstand komen mij (helaas) heel bekend voor. Hopelijk eindig je niet in hetzelfde straatje als ik...

            Ik heb je trouwens een mailtje gestuurd; zo kan je mij eens een fotootje doorsturen.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment

            Working...
            X