Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude lenzen op M4/3 voor macro, welke?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oude lenzen op M4/3 voor macro, welke?

    Ik wil graag terug macro beginnen, maar vond de enige macro voor het M4/3 systeem net wat duur om te starten.

    Ik heb mezelf extension tubes gekocht maar dan kon ik het diafragma niet meer sluiten.
    In een ander draadje hierover raadde iemand me een oude M42 lens aan die je dan kan gebruiken met een adapter.

    Nu wil ik dat wel graag doen, maar welke lens dan natuurlijk, want er is wel heel veel keus.
    ik vind het wel belangrijk dat je er scherpe foto's mee kan maken, vergelijkbaar met de oly 45mm f1.8 voor m4/3. Deze heb ik en ben er heel tevreden over. Tevens mag het ook niet te duur worden, want dan kan ik ook de panasonic-leica 45mm f2.8 kopen (is de enige echte macro lens voor m4/3)

    de eerste die werd aangeraden is een 50mm F1.8 M42 : ik heb deze gevonden
    http://www.benl.ebay.be/itm/Pentacon...item20c3d04b56

    op mijn toestel geeft dat een 100mm. Wat niet slecht is voor macro.

    Ik zag ook nog deze veelgeprezen lens :
    http://www.benl.ebay.be/itm/Carl-Zei...item43ad519013

    dat zou dan wel 270mm geven, maar lijkt me interessant voor insecten zoals vlinders ed.
    en ik heb misschien ineens een goede tele?

    Zijn deze lenzen van scherpte vergelijkbaar met de oly45mm?
    Zijn ze beide ook manueel instelbaar (diafragma, heel belangrijk voor macro)?

    beide zijn in m42 mount.

    Zijn er alternatieven?

  • #2
    Re: oude lenzen op M4/3 voor macro, welke?

    Ik heb een pentacon 135mm F2.8, geen idee hoe dat zit met macro maar wil ze wel verkopen, adaptorstuk inclusief!

    Comment


    • #3
      Re: oude lenzen op M4/3 voor macro, welke?

      Oorspronkelijk geplaatst door zoom70200L Bekijk bericht
      Ik heb mezelf extension tubes gekocht maar dan kon ik het diafragma niet meer sluiten.
      In een ander draadje hierover raadde iemand me een oude M42 lens aan die je dan kan gebruiken met een adapter.

      Nu wil ik dat wel graag doen, maar welke lens dan natuurlijk, want er is wel heel veel keus.
      ik vind het wel belangrijk dat je er scherpe foto's mee kan maken, vergelijkbaar met de oly 45mm f1.8 voor m4/3. Deze heb ik en ben er heel tevreden over. Tevens mag het ook niet te duur worden, want dan kan ik ook de panasonic-leica 45mm f2.8 kopen (is de enige echte macro lens voor m4/3)

      de eerste die werd aangeraden is een 50mm F1.8 M42 : ik heb deze gevonden
      De Pentacon is een goede keus, kost bijna niets en kan zelfs zonder tussenring al close-up.

      Comment


      • #4
        Re: oude lenzen op M4/3 voor macro, welke?

        Oorspronkelijk geplaatst door zoom70200L Bekijk bericht

        Zijn er alternatieven?
        Als je ze nog ergens kan vinden: Sigma 105/2.8 macro of Sigma 150/2.8 macro, in Olympus 43 mount. Dmv een 43 naar m43 adapter kan je die gebruiken op een Pen camera, met volledige electronische controle. Het is inderdaad triestig dat we na 3 jaar nog altijd geen deftige lange macro hebben, in native m43 mount.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: oude lenzen op M4/3 voor macro, welke?

          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
          Als je ze nog ergens kan vinden: Sigma 105/2.8 macro of Sigma 150/2.8 macro, in Olympus 43 mount. Dmv een 43 naar m43 adapter kan je die gebruiken op een Pen camera, met volledige electronische controle. Het is inderdaad triestig dat we na 3 jaar nog altijd geen deftige lange macro hebben, in native m43 mount.
          Olympus schijnt er wel mee bezig te zijn. Intussen koop je voor enkele tientjes een prima macro combinatie van verloopadapter, tussenringen en lens. Wel dien je bij M42 op te letten dat het diafragma ook manueel in te stellen is, werkt het alleen met het automatische pennetje dan werkt het op de meeste tussenringen niet.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: oude lenzen op M4/3 voor macro, welke?

            alvast bedankt voor de reacties.

            De sigma is inderdaad niet zo snel te vinden als sommige andere lenzen.
            Ik zoek rustig verder en als er nog ideeën zijn laat ze maar komen.

            Comment


            • #7
              Re: oude lenzen op M4/3 voor macro, welke?

              Ik heb uiteindelijk de canon fd 100mm f4 macro gekocht.

              Heb ze pas vandaag ontvangen, maar de eerste voorlopige testen zijn veelbelovend.

              Zelfs helemaal open (f4) lijkt ze al behoorlijk scherp
              tussen f5.6 en f11 is ze zeer scherp
              f16 klein beetje minder
              f22 is het niet echt goed meer

              Nu moet ik één van de dagen eens macro's gaan proberen, daar is het nu wat te donker voor. Hopelijk regent het niet te veel.

              In ieder geval denk ik niet dat ik hiermee een miskoop heb gedaan. Voor macrowerk (toch manueel en eerder op f11 dan op f4) ziet het er heel veelbelovend uit.

              Comment

              Working...
              X