Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7000 + Nikon of Sigma en Tokina lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D7000 + Nikon of Sigma en Tokina lens

    Hallo beste mensen,

    na lange periode van inactiviteit met deze fantastische hobby al dan niet wegens tijdsgebrek heb ik besloten de draad weer op te pakken. Tijd moet je vrijmaken, dus ik sus mijn geweten dat wijsheid met de jaren komt.

    Ik heb me enkele maanden geleden een D7000 body aangeschaft die ik met mijn nikon 18-200 mm VR versie 1 dacht te gebruiken. Ik wist dat ik geen hoogvliegers moest verwachten van deze combinatie maar toch, denderend is het resultaat niet. in vergelijking met deze lens op m'n D70 (die ik nu aan mijn wederhelft gegeven heb )

    Voor mijn reis naar la Réunion binnen enkele weken zoek ik naar een goede lens of combinatie van 2 lenzen (straat fotografie en landschap).

    Enerzijds kijk, lonk ik naar Nikkor AF-S 24-70mm F2.8 G ED en anderzijds heb ik de testresultaten gelezen van de Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro HSM die volgens een fotomagazine zeer dicht bij de Nikon lens zit. (prijs een derde van de nikon).

    Ik heb reeds de search functie van dit forum uitvoerig gebruikt, internet afgezocht naar resultaten van de ene lens op deze camera tov de andere.
    Ik lees onderandere op de site van Ken Rockwell dat de nikon lens op de D7000 weinig meerwaarde biedt omwille van DX en geen fullframe. Anderzijds komt blijkbaar de kracht van de D7000 tot zijn recht met een kwaliteitslens.

    Verder lees ik hier dat velen van een sigma nadien weer overschakelen naar een nikon lens etc etc.
    Wat zijn jullie meningen ? ik weet dat scherpte, kleur etc in grote mate bepaalt wordt door de juiste instellingen, belichting, snelheid etc maar kwalitatief moet de lens mee willen.

    Bijkomend vraagje, voor landschapfotografie, zijn beide voldoende ? Ik overweeg hierbij de tokina 12-24 mm F4 aan te schaffen. Hiervan toch reeds vele positieve voorbeelden gezien die me wel kunnen bekoren. Maar wederom , op deze camera ok?

    Dus : Nikkor AF-S 24-70mm F2.8 G ED
    of Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro HSM + Tokina 12-24 F4
    (budget max 1600 eur)

    Een lang verhaal maar ik hoop toch aan de hand van jullie bevindingen de knoop door te hakken.

    groetjes,

    Joeri
    Nikon D70

  • #2
    Re: D7000 + Nikon of Sigma en Tokina lens

    Op een DX camera is de Nikkor 17-55 2.8 DX een veel nuttiger lens, eventueel een Tamron 17-50 2.8 overwegen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: D7000 + Nikon of Sigma en Tokina lens

      Ik heb momenteel nog even een D7000, 17-55 f2.8 was een superlens maar sinds een aantal weken heb ik een 24-70 f2.8 en dat bereik is voor mij, zelfs op een DX, geschikter aangezien ik zelden of nooit onder de 30mm foto's.
      De kwaliteit van beide is super! Het enige wat je moet beslissen is welk bereik jouw het meest ligt.

      Met Sigma of Tamron op dat niveau (F2.8) geen ervaring.

      Comment


      • #4
        Re: D7000 + Nikon of Sigma en Tokina lens

        Als je toch ook overweegt om de 12-24 te kopen wat wellicht een aanvaardbaar alternatief is zou ik misschien toch geneigd zijn om voor alround en portret voor de 24-70 te opteren.
        Deze heb ik ook, wel op een FF maar toch een zeer fijn objectief.
        Deze sluiten dan mooier aan dan de 17-55 f/2,8 die je in principe eigenlijk nodig heb.
        Als je die 2 objectieven hebt dan heb je op DX een mooi bereik op zak. zonder overlap.
        Ik heb voor mijn D700 een tijd met Pentax en Sigma gefotografeerd. ik heb gezworen nooit meer 2 merken te mixen. 't heeft me veel frustratie gekost,
        ik was bijna filatelie gaan doen
        Anderzijds zijn er prima voorbeelden waar het wel bij gaat. maar niet meer voor mij.
        Nikon body go for Nikkor glass.
        De Tokina komt er vrij goed uit
        de Nikkor is ietsje beter maar door de 2x hogere prijs een minder goede koop

        Voor alle duidelijkheid , ik heb geen van deze objectieven ooit vast gehad 't is enkel een bedenking die ik hier neerschrijf.
        Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

        Comment


        • #5
          Re: D7000 + Nikon of Sigma en Tokina lens

          Overweeg toch maar de 17-55/2.8 ! Een superlens op de D7000.

          Ik heb vroeger ook gewerkt met de combinatie van een 12-24 en een 28-75/2.8. Maar dan moet je veel te vaak wisselen op momenten dat het echt niet uitkomt.

          De 17-55/2.8 staat 80% van de tijd op m'n D7000.
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

          Comment


          • #6
            Re: D7000 + Nikon of Sigma en Tokina lens

            Ik had vroeger ook enkel en alleen een 18-200 op m'n D70. Sinds ik de D300s heb ik de lens ook gelaten voor wat het is.

            Ikzelf gebruik nu de combinatie Tokina 12-24, Nikkor 17-55 en de Nikkor 70-300.

            Als je aan landschappen gaat doen ga je zeker onder de 24 willen gaan.
            Eigenlijk zit m'n 17-55 er het meeste op en m'n Tokina indien ik nog meer groothoek wil maar moet en wel direct bijzeggen dat dit niet courant is.

            Als je kiest voor een 24-70 op een dx toestel zal je wellicht wel wat meer van lens moeten wisselen dan mocht je kiezen voor een 17-55 denk ik. De 24-70 is wel ook geschikt voor een fx camera.

            De tokina kan ik je zeker aanbevelen. Heb zelf nog getwijfeld tussen de tokina en de nikker maar heb ze 2de hands op de kop kunnen tikken en me nog niet beklaagd.
            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

            Comment


            • #7
              Re: D7000 + Nikon of Sigma en Tokina lens

              Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
              Nikon body go for Nikkor glass.
              Voor mij geldt: Nikon body go for the best glass for the price.........er zijn genoeg voorbeelden, die je uitspraak logenstraffen.

              Enkele van mijn voorbeelden:
              kwaliteit
              Tamron 70-300 US VC
              Sigma 15 2.8

              prijs:
              Sigma 15-30
              Tamron 17-50 2.8
              Tamron 28-300
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: D7000 + Nikon of Sigma en Tokina lens

                24mm is volgens mij te krap voor landschap en straat.

                Ik zou proberen een 17-55 f/2.8 op de kop te tikken. Deze passeren toch regelmatig tweedehands dacht ik.

                Gebruik hem zelf ook op een D7000

                Comment


                • #9
                  Re: D7000 + Nikon of Sigma en Tokina lens

                  Goedenavond,

                  Bedankt voor jullie inbreng in mijn dilemma.

                  Wat me duidelijk is na het lezen van jullie reacties en ook mijn gevoel bevestigt, is de keuze om voor een degelijke nikkor lens te kiezen die voor het merendeel gebruikt zal worden.

                  De 17 - 55 mm had ik echter nog niet overwogen maar lijkt me wel een compromis voor landschap en algemeen straatfotografie. Alleen vrees ik een beetje het gemis van iets meer Tele (70 mm).

                  HJanssen, wat bedoelt u met nuttiger voor de 17-55 tov 24-70 mm ? Bereik, wisselen lenzen of verschil in resultaat (op D7000) ?

                  StevenM, ik zie dat u de 24 -70 ingeruild heeft voor de 17 - 55 mm. Had dit iets met bereik of kwaliteit te maken ?

                  Zoals ook aangehaald kan ik de 17 -55 mm combineren met de Tokina 12 -24 mm wanneer ik echt de behoefte heb om meer bereik maar zal misschien eerder uitzondering
                  zijn....?

                  Groetjes

                  Joeri
                  Nikon D70

                  Comment


                  • #10
                    Re: D7000 + Nikon of Sigma en Tokina lens

                    Als je nog een tijdje met je DX camera blijft werken, dan kan ik je zeker de Nikkor 12-24 F4 aanraden voor landschappen. Op DX vind ik een 24-70mm te weinig groothoek voor landschappen al is dat op een D7000 ook wel top!
                    Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: D7000 + Nikon of Sigma en Tokina lens

                      Zo, ik heb de knoop doorgehakt.

                      Het is de nikkor 17-55 mm f/2.8 geworden. Morgen ga ik deze afhalen.

                      Bedankt voor jullie inbreng en tot binnenkort !

                      groetjes en prettig weekend,

                      Joeri
                      Nikon D70

                      Comment


                      • #12
                        Re: D7000 + Nikon of Sigma en Tokina lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door J.V. Bekijk bericht
                        Zo, ik heb de knoop doorgehakt.

                        Het is de nikkor 17-55 mm f/2.8 geworden. Morgen ga ik deze afhalen.

                        Bedankt voor jullie inbreng en tot binnenkort !

                        groetjes en prettig weekend,

                        Joeri
                        Juiste beslissing genomen. Dit ga je je nooit beklagen.
                        Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                        Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                        Comment


                        • #13
                          Re: D7000 + Nikon of Sigma en Tokina lens

                          Absoluut mee eens.
                          Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                          Comment

                          Working...
                          X