Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtgevoeligheid sigma 150 mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtgevoeligheid sigma 150 mm

    Beste forumleden. Zit met de volgende vraag. Ik heb een Sigma 150 mm 1:2.8 in combinatie met een Canon 5d mk II.

    Als ik deze lens gebruik op een zonnige dag dan nog zijn de foto's met een iso 400, diafragma 11 en sluitertijd 200 aan de donkere kant.
    Slutiertijd en diafragma zijn voor het maken van insectenfoto's volgens mijn vrij normaal als je uit de hand fotografeerd.

    Nu ben ik ooit gestart met een Sigma 28-200 1 : 3.5-5.6 zoomlens. Ongelooflijk dat je bij deze lens op de macro stand bij hetzelfde weer gemakkelijk met een 1000ste en een diafragma 22 de prachtigste foto's krijgt.
    Het is natuurlijk geen 1:1 en de lens van een andere kwaliteit.

    Ik heb altijd gedacht dat een objectief met een laag f getal ook minder licht nodig heeft.

    Wie kan/wil mij uitleggen hoe dit precies zit?

  • #2
    Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

    Dat vind ik maar n raar verhaal, zeker dat alle instellingen t zelfde zijn ?
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

      Oorspronkelijk geplaatst door Schenck Bekijk bericht
      Beste forumleden. Zit met de volgende vraag. Ik heb een Sigma 150 mm 1:2.8 in combinatie met een Canon 5d mk II.

      Als ik deze lens gebruik op een zonnige dag dan nog zijn de foto's met een iso 400, diafragma 11 en sluitertijd 200 aan de donkere kant.
      Slutiertijd en diafragma zijn voor het maken van insectenfoto's volgens mijn vrij normaal als je uit de hand fotografeerd.

      Nu ben ik ooit gestart met een Sigma 28-200 1 : 3.5-5.6 zoomlens. Ongelooflijk dat je bij deze lens op de macro stand bij hetzelfde weer gemakkelijk met een 1000ste en een diafragma 22 de prachtigste foto's krijgt.
      Het is natuurlijk geen 1:1 en de lens van een andere kwaliteit.

      Ik heb altijd gedacht dat een objectief met een laag f getal ook minder licht nodig heeft.

      Wie kan/wil mij uitleggen hoe dit precies zit?
      Post eens 2 foto's
      zonder voorbeeldfoto's (van hetzelfde onderwerp in dezelfde omstandigheden en mét exif) tasten wij ook in het duister

      alleszins volg ik Johan, een zeer raar verhaal...
      Last edited by Matthias; 21 maart 2012, 15:56.
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

        Ga ik doen.

        Comment


        • #5
          Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

          Hoi Matthias,
          Ongetwijfeld stomme vraag, post voor de eerste keer iets.
          Ik moet een url invoegen maar de foto's staan gewoon op mijn pc. bv c schijn, fijn afbeeldingen en dan een titel. Kun je mij even snel helpen hoe ik dit moet doen?

          Alvast bedankt, Petro

          Comment


          • #6
            Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

            Content from Photobucket intended to make storing and preserving photo and video memories easier.

            en de onderste url invoegen nadien hier.

            Comment


            • #7
              Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

              Volgens mij heb je nog een stukje basis fotografie nodig (zonder foto's gezien te hebben)...

              Een lichtsterk objectief heeft bij gelijke instellingen net zoveel licht nodig als een niet lichtsterk objectief....omstandigheden (weer) kan je pas vergelijken als je op hetzelfde moment een foto van hetzelfde onderwerp maakt...het kan zijn dat de macro meer elementen heeft (geen idee) en dat hij daardoor net iets minder effectief licht doorlaat op f11...maar dat compenseert de lichtmeter van je camera wel (en zal nooit zoveel zijn)...dergelijke verschillen hebben de oorzaak in het feit dat er een "andere foto" wordt gemaakt onder andere omstandigheden.

              Mijn sluitertijd kan wijzigen van 1/200 naar bijv 1/2000 door alleen te richten op een donker onderwerp en daarna op een licht onderwerp.

              Je hebt mooie spullen...nu nog even achter komen hoe het allemaal precies werkt
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm





                Ik hoop dat het zo lukt.
                De eerste is met sigma 150 mm iso 400 diafragma 11 en sluitertijd 200
                tweede idem met sigma zoomlens
                Derde met sigma zoomlens iso 400 diafragma 22 en sluitertijd 800.

                Ik wist dat er wel iemand over mijn materiaal zou beginnen en ja inderdaad ik moet nog veel leren. Gelukkig is er daarom dit forum waar ik hoop wat meer kennis op te doen en mijn wellicht meer uit mijn macro objectief haal zonder flits te gebruiken.

                Alvast bedankt allemaal,

                Petro

                Comment


                • #9
                  Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm







                  Misschien lukt het zo.
                  Last edited by Schenck; 21 maart 2012, 16:51.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

                    Het verschil in belichting is logisch: de vergrotingsmaatstaf is verschillend bij beide lenzen. Dit heeft duidelijk een impact ook al blijven ISO, sluitertijd en diafragma gelijk.

                    Als je een lampje beeldvullend gaat fotograferen zal je ook een lichtere foto krijgen dan wanneer het lampje slechts 1% van het beeld uitmaakt.
                    In jouw geval is het omgekeerd: je onderwerp is donker en je achtergrond is licht.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

                      Lijkt me of er iets mis is met het diafragma. Heb je het al eens getest door op de DOF-knop te drukken?
                      Fotografie is leren kijken.
                      http://johanluyckx.weebly.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

                        Hoi Tollerke,

                        Heb de dof knop ingedrukt en gecontroleerd, geeft het juiste diafragma aan.
                        P.s opmerking ThierryM begrijp ik ook maar vindt het verschil wel heel erg, of laten we zo zeggen, bij helder weer moet met de 150 mm bij genoemde instellingen de opnames toch lichter kunnen zijn?

                        Groet Petro

                        Comment


                        • #13
                          Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

                          Oorspronkelijk geplaatst door Schenck Bekijk bericht
                          Ik wist dat er wel iemand over mijn materiaal zou beginnen en ja inderdaad ik moet nog veel leren. Gelukkig is er daarom dit forum waar ik hoop wat meer kennis op te doen en mijn wellicht meer uit mijn macro objectief haal zonder flits te gebruiken.

                          Ik zei anders niets vervelends over je materiaal...het is fijn materiaal...

                          Overigens had ik ook gelijk wat mijn post betreft...niets mis met die foto's...of althans, met de apparatuur. Het zijn volledig verschillende foto's. De Macro heeft een donker onderwerp, donkere achtergrond...ofwel...logisch dat hier een langere sluitertijd nodig is dan bij de twee andere foto's die veel meer licht bevatten. Had je dezelfde foto met je macro gemaakt dan had je deze constatering ook kunnen doen.

                          Flits heb je ook niet nodig met dit soort macro's. Wel een statief...als je camera dan een te donker beeld afgeeft kan je altijd belichtingscompenstatie toepassen of in M mode je sluitertijd verlengen.

                          Zonder lullig over te willen komen...de basisbegrippen fotografie zullen je helpen het fenomeen te begrijpen

                          @Tollerke...lijkt me niets mis met diafragma hoor...
                          Last edited by jeroen.k; 21 maart 2012, 18:13.
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #14
                            Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

                            Hoi Jeroen, bedoel het ook niet vervelend hoor. Kan mij echter voorstellen dat veel mensen denken dat het materiaal niet in verhouding is met de kunde van de fotograaf en natuurlijk weet ik dat ik er nog niet alles uit kan halen. Maak trouwens altijd mijn foto's in de M stand en doe alles handmatig. 9 van de 10 keer klopt het allemaal en doordat ik in RAW fotografeer kan ik natuurlijk nog iets met de belichting doen.
                            Alleen jammer dat het niet mogelijk is met een snelle sluitertijd en diafragma mooie macro's te schieten. Het verlengen van de sluitertijd geeft al snel onscherpte of je moet morgens vroeg gaan als de insecten nog stil zitten. Hoewel bij de 5Dde ISO flink opgeschroeft kan worden vindt ik het toch niet echt mooi, vooral als je nog iets moet croppen. Heb ook wel wat geexperimenteerd met diffuus licht maar dan is het nog moeilijk om de achtergrond licht te houden. In photoshop kan natuurlijk van alles aangepast worden maar het moet ook een beetje natuurlijk blijven (maar dat is mijn bescheiden mening). Groet Petro

                            Comment


                            • #15
                              Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

                              Voor zekerheid zou je eens met elke lens 1 foto moeten maken met dezelfde instellingen op de camera van iets waar de belichting niet van verandert (hoeft geen macro te zijn hé), allebei met dezelfde brandpuntsafstand, zodat je makkelijk beide foto's kan vergelijken.
                              Fotografie is leren kijken.
                              http://johanluyckx.weebly.com

                              Comment

                              Working...
                              X