Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ringflits en modellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ringflits en modellen

    enkele maanden geleden heb ik zonder veel nadenken en knowhow een ringflits gekocht(400W). initieel dacht ik dat dit mij zou kunnen verlossen van de reflectieschermen bij buitenfotografie. echter, de resultaten zijn ver van wat ik verwachtte.

    mijn instellingen . iso 100 manueel - sluitertijd 200 - diafragma F16 - spotmeting - lens 85mm en 50mm. bij deze instellingen is mijn model mooi belicht maar de achtergrond is totaal onderbelicht. het lijkt alsof ik s'nachts aan het fotograferen ben.

    iso verhogen - dia naar F8 brengen, flits meer power geven, het resultaat is dan dat mijn model totaal overbelicht is.
    is een ringflits alleen maar te gebruiken als de achtergrond tegen het onderwerp staat of doe ik iets totaal verkeerd.

  • #2
    Re: ringflits en modellen

    Een ringflits dient om je model te belichten (niet om de achtergrond)

    Maar dit snap ik niet goed:
    Als je je diafragma 1 stop verder opendraait en je iso verhoogd ga je meer licht binnenkrijgen, waarom zou je dan je flitskracht verhogen??

    Wil je meer omgevingslicht dan moet je je flits en omgevingslicht gaan uitbalanceren.
    Probeer een sluitertijd/diafragma combinatie te vinden waarbij het omgevingslicht 1 tot 2 stops onderbelicht is (wel onder de Max synchspeed blijven).

    Pas nu je flitskracht aan tot je model juist belicht is.

    Als bij ISO 100 en F/16 en 1/200 de achtergrond te donker is, dan moet je bvb gaan voor ISO100, F/5.6 en je flitskracht verlagen naar F/5.6. dan heb je al 3 stops meer omgevingslicht en je wint aan flashpower (en batterijduur).

    Is het nog wat te donker verlaag dan je sluitertijd naar 1/125 dan win je weer een stop.
    Last edited by zunoel; 19 maart 2012, 18:40.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: ringflits en modellen

      ik bedoelde dat ik die mogelijkheden geprobeerd heb, of iso verhogen, of diafragma veranderen, maar niet tezamen.

      zoals je zegt zal het een werk zijn van de juiste balans te vinden, maar ik veronderstel dat ik nooit een belichte achtergrond zal krijgen die de werkelijkheid weergeeft.

      Comment


      • #4
        Re: ringflits en modellen

        Oorspronkelijk geplaatst door licence Bekijk bericht
        zoals je zegt zal het een werk zijn van de juiste balans te vinden, maar ik veronderstel dat ik nooit een belichte achtergrond zal krijgen die de werkelijkheid weergeeft.
        Natuurlijk wel.
        Meet eerst het omgevingslicht met je camera (camera op manueel en pas sluitertijd en diafragma aan tot je een juiste belichting krijgt (kan je zien in de zoeker aan de lichtmeter).

        Dan moet je gewoon je flitser harder of zachter zetten naar gelang de gewenste belichting.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: ringflits en modellen

          Kijk misschien even naar deze workshops. Die zijn zeer leerrijk. :-)
          Strobistfotografie is een site van Peter Nackaerts (fotobedrijf) en Michel Engelen (Atmikes photography) voor en door strobist liefhebbers.

          Comment


          • #6
            Re: ringflits en modellen

            bij die instellingen, op een gewone bewolkte dag, verbaast het me eigenlijk dat je achtergrond slechts onderbelicht is en niet volledig zwart. Misschien eerst even de basisbeginselen van een correcte exposere leren beheersen ipv met apperatuur aan de slag te gaan.
            Een ringflits zit rond je lens en wordt vooral gebruikt bij macro. Als je dit gekocht hebt, had je eigenlijk een beauty dish willen hebben, en dat is een (meestal) off-camera strobe.
            My Website : http://www.ineedair.org
            Music / Painting / Motion Graphics / Image
            Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

            Comment


            • #7
              Re: ringflits en modellen

              Een ringflits zit rond je lens en wordt vooral gebruikt bij macro
              Een 400w ringflits ga je niet voor macro gebruiken.
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: ringflits en modellen

                400 watt is het maximum
                My Website : http://www.ineedair.org
                Music / Painting / Motion Graphics / Image
                Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                Comment


                • #9
                  Re: ringflits en modellen

                  Oorspronkelijk geplaatst door licence Bekijk bericht
                  enkele maanden geleden heb ik zonder veel nadenken en knowhow een ringflits gekocht(400W). initieel dacht ik dat dit mij zou kunnen verlossen van de reflectieschermen bij buitenfotografie. echter, de resultaten zijn ver van wat ik verwachtte.
                  Ringflitser is zeker geen vervanger van reflectieschermen.
                  Het geeft een heel ander soort licht dat ook steeds van de as van je camera komt indien gemonteerd op je body.
                  Is het een miskoop... Neen. Ringflitsers worden zeer vaak gebruikt voornamelijk in de high-fashion industry om redelijk vlak belichte en schaduwloze beelden te verkrijgen. Het kan dus best leuke beelden opleveren mits correct gebruik. Zelf ben ik niet zo een fan van ringflitsers, maar da's smaak.
                  Je probleem zit hem voornamelijk dat je geen balans weet te vinden tussen je kunstlichtbron en het omgevingslicht. Nu ja, dat is ook niet makkelijk, ik ken zeer veel fotografen die perfect werken in een studio, maar problemen hebben op locatie om die balans te vinden en de verschillende types lichtbronnen te gebruiken op een correcte manier. Het is in dit geval dus eerder een gebrek aan basiskennis over hoe flitslicht werkt in het algemeen.

                  Mvg. Peter
                  www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: ringflits en modellen

                    Ben het met Pete eens, een ringflits is geen vervanger van reflectieschermen.
                    't Licht is erg specifiek, je houdt ervan of niet, kwestie van smaak.
                    't Is wat moeilijker werken dan met flitsers op statief. Elke stap die je dichter of verder zet, moet je je diafragma of flitskracht veranderen.
                    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: ringflits en modellen

                      de cirkelvormig ring als catchlight in de ogen vind ik zeer storend, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
                      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                      Comment

                      Working...
                      X