Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CF kaarten wel of niet formatteren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CF kaarten wel of niet formatteren?

    Net mijn D70 opgehaald en kon niet wachten om de handleiding te lezen.
    256 Mb CF van mijn A80 erin en enkele proefshots genomen in jpg. CF kaartje uitgelezen via cardreader en alles OK. Welk verschil of voordeel zal ik hebben met een al dan niet geformatteerde geheugenkaart?

  • #2
    Zal weinig of niets uitmaken. Na het overzetten van de foto's formatteer ik standaard wel het kaartje in de cam voordat ik weer foto's begin te nemen, maar dat is puur een gewoonte van mij...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Ik doe het ook voor de zekerheid, en zeker bij eerste gebruik.
      Een propere lei, nietwaar ?

      Alhoewel ik al gelezen heb dat iedere keer formatteren niet zo gezond is voor het kaartje. Maar wat daar van waar is...
      Originally posted by CooMa
      Zal weinig of niets uitmaken. Na het overzetten van de foto's formatteer ik standaard wel het kaartje in de cam voordat ik weer foto's begin te nemen, maar dat is puur een gewoonte van mij...
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

      Comment


      • #4
        Toen ik afgelopen zaterdag m'n D70 ging afhalen gaven ze me de tip om de geheugenkaartjes altijd te formateren. dus ipv de foto's te wissen met de delete functie formateren als alle foto's er af moeten. Dit om errors te voorkomen.

        Net zoals een harde schijf denk ik dat een geheugenkaartje gedefragmenteerd kan geraken.
        Nikon D70
        Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G ED DX

        Comment


        • #5
          Gaat ook veel sneller dan deleten
          Originally posted by Patrik
          Toen ik afgelopen zaterdag m'n D70 ging afhalen gaven ze me de tip om de geheugenkaartjes altijd te formateren. dus ipv de foto's te wissen met de delete functie formateren als alle foto's er af moeten. Dit om errors te voorkomen.

          Net zoals een harde schijf denk ik dat een geheugenkaartje gedefragmenteerd kan geraken.
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

          Comment


          • #6
            Ik denk wel dat je af en toe verplicht bent om te formateren, omdat anders de capaciteit van het kaartje afneeemt.Ik heb laatst alle foto's gewist en bemerkte dat er in eens minder foto's op het lege kaartje pasten.Na formateren had ik weer de max. cap.
            Olympus E 20p en C 40.

            Comment


            • #7
              Vroeger heb ik op mijn Fuji F601 (en evengoed op een 6900Z en S602Z) gemerkt dat de camera soms extreem traag kon worden met geheugenkaartjes (zowel SM als CF). Dit was altijd gekoppeld aan het formatteren van de kaart op een PC. Iets gelijkaardigs heb ik ook al gezien bij mijn Palm Tungsten...
              Nadat ik de kaart herformatteerde op de camera was de snelheid normaal. (dat is wel zo vervelend als er al 10 goeie foto's opstaan...)

              Ik weet niet of dit eigen is aan Fuji, maar het is vermoedelijk wel een goeie regel: formattteer de kaart af en toe eens op de camera.

              Comment


              • #8
                Ik formatteer heel af en toe maar altijd op de camera.
                Als ik op de PC de kaartjes formateer moet m'n Minolta ze niet meer....dan eerst formateren in andere digi voor ik weer wat kan.
                ***Canon 300D * kitlens * ...

                Comment


                • #9
                  Ik formatteer altijd als ik de kaart leeg wil hebben. Deleten gaat veel langzamer dan een format.
                  Groetjes, Blord

                  Canon 7D en wat lenzen.

                  Comment


                  • #10
                    ik formateer bijna constant mijn kaartjes, zeker al sik een nieuw heb wordt ie eerst eens geformatteerd in de camera.
                    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Annetje
                      Ik formatteer heel af en toe maar altijd op de camera.
                      Als ik op de PC de kaartjes formateer moet m'n Minolta ze niet meer....dan eerst formateren in andere digi voor ik weer wat kan.

                      Mijn Minolta RD175 lust ze ook niet meer na formatteren in de D70 of A80. Zelfs niet meer opnieuw te formatteren in de RD175.

                      Comment


                      • #12
                        Ik denk dat je best iedere keer formatteerd omdat je dan maar één file onleesbaar maakt.(vooral van toeppasing op de MD(minder schrijfbewegingen))
                        Groetjes,

                        Rudi Petitjean

                        NATURE GALLERY

                        Comment


                        • #13
                          Formatteren gaat rapper (bij deleten wordt de 'protect'-tag gelezen; eventueel beschermde foto's worden niet weggeveegd).

                          Vermits quasi alle camera's een quickformat doorvoeren (dwz. enkel de table of contents wordt gewist), lijkt me dit de beste oplossing...


                          Jörg
                          Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                          Comment


                          • #14
                            heeft er al iemand nagekeken welke blocksize de D70 gebruikt bij 't formateren ?
                            in 't verleden is er es een topic geweest omtrent die blocksize
                            't bleek dat 16K 't beste resultaat gaf
                            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Patrik
                              Toen ik afgelopen zaterdag m'n D70 ging afhalen gaven ze me de tip om de geheugenkaartjes altijd te formateren. dus ipv de foto's te wissen met de delete functie formateren als alle foto's er af moeten. Dit om errors te voorkomen.

                              Doe ik ook altijd en het gaat bovendien ook veel vlugger dan wissen. Heb zo nog nooit problemen gehad met een of ander CF-kaartje.

                              Groetjes,
                              Pol.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X