Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade nodig?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade nodig?

    Hallo allemaal,

    Ik heb sinds kort een beetje de neiging om een nieuw fototoestel te kopen. Ik werk namelijk nog met een Nikon D40 en deze wel denk ik dan zorgt toch niet voor de beelden die ik wil. Ik merk steeds dat mensen met mijn lenzen, en betere toestellen, altijd betere foto's vastleggen die gewoon mooier en scherper zijn.

    Heeft dit iets te maken met het toestel of ben ik gewoon echt een slechte fotograaf?
    Ik weet niet echt of de aankoop nodig is daarom wou ik eens eerst hier om wat raad vragen.

    Voorbeelden genoeg met alle instelling en settings die ik gebruikt heb:
    Deviantart!

    Alvast bedankt,
    Glenn

    Voorbeeld met mijn Tokina 100mm Macrolens:

    Ik slaag er niet in het gebied waar de focus ligt scherp te krijgen. Zodat ik een wazig beeld met wat onscherpte gemixt krijg.


    Voorbeeld met Nikkor 70-300 VR II

    Ook hier ligt er veel onscherpte in alle opzichten. Of ik ben gewoon te kritisch voor mezelf?

    grtjs
    Last edited by KillerRu; 19 maart 2012, 12:24.
    Deviantart account: Klikje!

  • #2
    Re: Upgrade nodig?

    is nogal vrij vaag van omschrijving vind ik hoe je het uitlegt

    mss kan het praktisch zijn om mee te delen hoe je werkt en waar je problemen mee ervaart

    eventuele voorbeelden kunnen ook helpen

    er zijn hier een heel pak leden die met kwaliteitsglas werken op oude body's en platen afleveren om u tegen te zeggen en mensen die met de betere body's werken maar zonder kwaliteitsglas en een gedegen kennis maar dus 'minder goede' platen afleveren.

    het gaat dus niet enkel om body / glas maar ook de persoon die het allemaal bedient.
    het is niet omdat men over topmateriaal beschikt dat de platen ook navenant zijn.
    waarmee ik niet wil zeggen dat je niet weet wat je doet
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade nodig?

      Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
      is nogal vrij vaag van omschrijving vind ik hoe je het uitlegt

      mss kan het praktisch zijn om mee te delen hoe je werkt en waar je problemen mee ervaart

      eventuele voorbeelden kunnen ook helpen

      er zijn hier een heel pak leden die met kwaliteitsglas werken op oude body's en platen afleveren om u tegen te zeggen en mensen die met de betere body's werken maar zonder kwaliteitsglas en een gedegen kennis maar dus 'minder goede' platen afleveren.

      het gaat dus niet enkel om body / glas maar ook de persoon die het allemaal bedient.
      het is niet omdat men over topmateriaal beschikt dat de platen ook navenant zijn.
      waarmee ik niet wil zeggen dat je niet weet wat je doet
      Dankje voor de uitleg, ik zal zo snel mogelijk een paar voorbeelden geven. Met het materiaal dat ik extra gebruik.

      Mvg
      Deviantart account: Klikje!

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade nodig?

        je kan de mensen die met jouw lenzen betere en scherpere foto's maken vragen even hun toestel te lenen en met uw lenzen een reeksje te maken. Maak vervolgens dezelfde reeks met je eigen toestel en lenzen en je kan perfect vergelijken. Let ook op de instellingen van het andere toestel of beter neem de foto's telkens in raw.
        succes
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade nodig?

          Nochtans is de body de minst belangrijke factor. Het is eerst de fotograaf en dan de lens die voor goeie foto's zorgt. Het toestel zelf komt maar op de 3e plaats.

          Om je foto's echt goed te krijgen is er ook altijd wat nabewerking aan : Kleuren, scherpte, ruis, ... Je mag niet verwachten dat de foto's er 100% goed uitkomen recht van het kaartje...

          Als er niets mis is met je toestel, dan is er eigenlijk veel kans dat een nieuw toestel niet direct veel verbetering zal brengen. Nieuwere toestellen zijn gewoonlijk wel beter dan de voorganger, maar dat wil niet zeggen dat die voorganger rommel is, of niet in staat om een degelijke foto te produceren.
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade nodig?

            Zo even updates geplaatst, ene is wel heel erg klein geworden. Zal ik straks re-uploaden.

            grtjs
            Deviantart account: Klikje!

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade nodig?

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Nochtans is de body de minst belangrijke factor.
              dat klopt enkel als het over beeldkwaliteit gaat. Het verschil in body is niet het verschil in hoe goed de foto eruit ziet, maar het verschil in de mogelijkheid om een foto al dan niet te kunnen nemen.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade nodig?

                Foto's zijn inderdaad niet scherp. Ik zag wel dat je bv de foto van de duiven met een sluitertijd van 1/200 genomen hebt, maar met focuslengte van 300mm. Zonder VR op je lens of een erg goede techniek moet je als sluitertijd hier minstens de focuslengte gebruiken dus 1/300s. Als die duiven ook maar iets zouden bewegen is zelfs een nog snelle sluitertijd aan te raden. Ik denk dus dat het aan de fotograaf ligt en je niet direct naar nieuwe of betere lenzen en camera's op zoek moet gaan! Al doende leert men, en de basisbegrippen voor goede foto's staan in vele fotografieboeken beschreven.

                grtz
                Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade nodig?

                  Oorspronkelijk geplaatst door NikonZiv Bekijk bericht
                  Foto's zijn inderdaad niet scherp. Ik zag wel dat je bv de foto van de duiven met een sluitertijd van 1/200 genomen hebt, maar met focuslengte van 300mm. Zonder VR op je lens of een erg goede techniek moet je als sluitertijd hier minstens de focuslengte gebruiken dus 1/300s. Als die duiven ook maar iets zouden bewegen is zelfs een nog snelle sluitertijd aan te raden. Ik denk dus dat het aan de fotograaf ligt en je niet direct naar nieuwe of betere lenzen en camera's op zoek moet gaan! Al doende leert men, en de basisbegrippen voor goede foto's staan in vele fotografieboeken beschreven.

                  grtz
                  Dank u voor de tip en inderdaad was dom van me, iedereen kan dus ook gewoon even mijn Deviantart account bekijken. Daar zie je alle foto's met hun instellingen etc.

                  mvg
                  Deviantart account: Klikje!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade nodig?

                    Ook bij the "huntress" zie ik een vrij lange sluitertijd. Je keuze om hier F9 te gebruiken zie ik als niet nodig voor dit onderwerp. Integendeel zelfs. Door een groter diafragma te gebruiken zal je een snelle sluitertijd verkrijgen en vermoedelijk ook een scherpere foto. Bij die takken op de voorgrond moet je ook zeker zijn dat je focus goed ligt, nl op het beestje.

                    Voor mij geen probleem, maar is dit niet eerder een topic voor fotobeoordeling?
                    Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: Upgrade nodig?

                      Neen Helemaal niet voor foto beoordeling ik wil gewoon te weten komen of het echt wel nodig is om te investeren in een nieuw toestel. Maar op de comments hier te zien ligt het wel degelijk aan mij en dus moet ik gewoon verder gaan oefenen en de investering wat uitstellen tot mijn D40 echt wel versleten is.

                      Alvast bedankt,
                      Glenn
                      Deviantart account: Klikje!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Upgrade nodig?

                        Oorspronkelijk geplaatst door KillerRu Bekijk bericht
                        ........ gewoon even mijn Deviantart account bekijken. Daar zie je alle foto's met hun instellingen etc.
                        done:
                        er mankeert niets aan je spullen maar je camera instellingen zijn niet juist.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Upgrade nodig?

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          done:
                          er mankeert niets aan je spullen maar je camera instellingen zijn niet juist.
                          grt,bouk.
                          Dankje,

                          Dus even wat bij lezen/leren over instellingen?
                          Kan iemand misschien even verduidelijken waar ik dan het meest op moet letten of wat het belangrijkste is?
                          - sluitertijd
                          - Diafragma
                          - ISO-gevoeligheid

                          Alvast bedankt voor de rest van de tips,
                          Glenn
                          Deviantart account: Klikje!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Upgrade nodig?

                            Oorspronkelijk geplaatst door KillerRu Bekijk bericht
                            Dankje,

                            Dus even wat bij lezen/leren over instellingen?
                            Kan iemand misschien even verduidelijken waar ik dan het meest op moet letten of wat het belangrijkste is?
                            - sluitertijd
                            - Diafragma
                            - ISO-gevoeligheid

                            Alvast bedankt voor de rest van de tips,
                            Glenn
                            Op alle drie!

                            Het één is steeds gelinkt aan het andere. Alles hangt af wat je onderwerp is, of het statisch is of beweegt, lichtomstandigheden etc...teveel om even neer te pennen.

                            Even wat googlen of een boek basisbegrippen fotografie kopen zal alvast helpen!

                            grtz
                            Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

                            Comment


                            • #15
                              Re: Upgrade nodig?

                              Oorspronkelijk geplaatst door KillerRu Bekijk bericht
                              Dankje,

                              Dus even wat bij lezen/leren over instellingen?
                              Kan iemand misschien even verduidelijken waar ik dan het meest op moet letten of wat het belangrijkste is?
                              - sluitertijd
                              - Diafragma
                              - ISO-gevoeligheid

                              Alvast bedankt voor de rest van de tips,
                              Glenn
                              De meeste van de onscherpe foto's zijn toe te kennen aan een te trage sluitersnelheid zoals hier al een paar keer is aangehaald. Sluitersnelheden is echter zelden een probleem dat een bodyupgrade vereist.

                              Diafragma-opties hangen wel af van je gerief, maar dan je lenzen. Wil je lage f-waarden voor je diafragma, zal je nieuw (lichtsterk) glas moeten kopen. Dat kan op zich ervoor zorgen dat je de sluitersnelheid wat kan inkorten.

                              Je ISO-gevoeligheid is wel grotendeels bepaald door je camerabody. Hoe hoog je camera kan gaan in ISO is hierbij van belang, maar ook de hoeveelheid ruis die bij de hoge ISO waarden optreedt is hier belangrijk. ISO 3200 zal er op een nieuwe D4 helemaal anders uitzien dan op de D3100 bevoorbeeld. Er bestaan gerust meerdere sites waarop je dit kan vergelijken. Wat je zelf definiëert als "aanvaardbaar" op gebied van ruis, is een persoonlijke voorkeur.

                              Persoonlijk ga ik ook men D3100 vervangen binnen een maand met een D700. Deze upgrade gaat me enkel wat opleveren voor ISO waarde (en ook wel snellere en betere AF), maar dat is het me wel waard... Ikzelf vind de beelden van de D3100 namelijk bij ISO 3200 niet goed genoeg naar men goesting en de AF mist toch ook wat te vaak bij snelle actie of slechte belichting. Vervelend, want ik fotografeer vaak op fuiven en tijdens sportwedstrijden... Zeer persoonlijk dus en afhankelijk van wat je het meest fotografeert. Een landschapfotograaf die met een driepoot werkt, zal dus niet met dezelfde ergernissen zitten als mij.

                              Had je al iets in gedachten voor upgrade? Hier is alvast een pagina die de D40 legt naast de D5000, de D300 en D3... http://www.kenrockwell.com/nikon/d50...comparison.htm Misschien de moeite om eens naar te zien.
                              Last edited by Elmir; 19 maart 2012, 13:43. Reden: Sgreivvauten, veeel!!

                              Comment

                              Working...
                              X