Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afrika + digitaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afrika + digitaal?

    Ik ga voor een twee en halve maand naar Tanzania deze zomer. Eerste twee maanden op een vaste verblijfplaats (elektriciteit en netwerk normaal in orde). Twee weken erna rondtrekken met de wagen (verschillende kampplaatsen en eventueel hotels).

    De bedoeling is de eerste twee maanden algemene fotografie (mensen, omgeving, macro, indoor), erna (hopelijk) ook een boel 'wildlife' fotografie.

    Huidig materiaal: Minolta Dîmage A1, 512 Mb CF
    De portable gaat mee, maar het is niet zeker dat ik de laatste twee weken voldoende toegang zal hebben tot elektriciteit... .

    Wat zouden jullie meenemen?

    Ik dacht zelf aan een analoog backup-toestel, iets in de trant van een Nikon F65/75 of Canon 300v met daarbij een telelens (welke nemen?).
    Om digitaal te gaan: autolader, extra batterij voor de Minolta, iemand ervaring met zonnepanelen?
    Daarnaast extra geheugen uiteraard (aan het wachten op de 2Gb Microdrive bij top foto ), of toch beter een X-drive?
    Misschien koop ik me ook nog een digitale reflex tegen dan, dat zou dan de Nikon D70 of Canon 300D kunnen worden... . Ervaringen met een digitale reflex in Afrika?

  • #2
    Digitaal moet kunnen, ook ver weg van de beschaving. Je belangrijkste vereiste is stroom: daarmee kan je e batterijen van je toestel herladen en bijvoorbeeld een X-drive, laptop of ander opslagmedium blijven gebruiken. De batterij van een auto moet volstaan, dus als je voor de 12V-adapters kan zorgen, zit je goed.

    Qua climatologische omstandigheden is een digitaal toestel vrijwel even goed bestand tegen de elementen als een analoog toestel. Stof zal in jouw geval de grootste vijand zijn; voor digitaal zou vocht bijvoorbeeld een belangrijk risico zijn waar een analoog toestel toch iets minder last van heeft.

    Als je een SLR en een lange tele meeneemt, kan ik je alvast een monopod en een beanbag aanbevelen, kwestie van op de langste brandpunten nog behoorlijk scherpe beelden te kunnen maken. Jochen had een tijdje geleden nog een interessante tip voor op safari: de motor van de jeep steeds afzetten als je foto's gaat nemen.

    Voor de rest: geniet ervan en kom behouden terug met veel mooie foto's, zou ik zeggen.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Hey jk,

      Wow! Je hebt prachtige vooruitzichten! Het is een droom om zo lang te mogen vertoeven in Tanzania! Ik weet dat jaloezie een slechte emotie is, maar f*ck it; ik ben toch jaloers hoor! Kan er niet aan doen...

      Ikzelf heb er een afrika-reis van 3 weken opzitten, waarbij de eerste twee weken tamelijk "safari" waren (Zimbabwe, Botswana, RSA). Je moet maar eens de reisverlagen lezen op mijn site.

      Enkele tips:

      - Zorg voor voldoende tele-bereik. Je 200mm op de A1 is niet genoeg, geloof me (ik ben hier liever eerlijk in...). Een reisgezel had 280mm op zijn CP5700 en was ook ontgoocheld. Ikzelf had 380mm + een x1.7 teleconvertor, en ik kan de keren niet tellen waarop ik die teleconvertor heb gebruikt. Mijn raad is dan ook: koop een DSLR, en koop een telelens met min. 300mm. Dat geeft je 450mm, rekening houdende met de crop factor van de APS-size sensors in de DSLR's. Dit is een minimum! De lens hoeft niet lichtsterk te zijn (als er één ding genoeg is daar, dan is het licht), maar belangrijker is robuustheid, zuiverheid en misschien ook stabilisatie (een IS of OS lens doet wonderen bij tele-werk). Een gebrek aan IS kan je wegwerken met een monopod of beanbag ...maar ook met een iets hogere ISO . En motor af natuurlijk!
      - Zorg voor voldoende batterijkracht! Je batterijen gaan in die hitte niet zo lang mee als hier bij ons! En je schiet een PAK plaatjes!
      - En dat brengt me bij punt drie; zorg voor voldoende opslagcapaciteit. Ga voor de X-drive, en koop ook nog een kaartje bij, zodat je één kaart kan leegmaken terwijl je het andere gebruikt.
      Probeer niet alles op je kaartjes te krijgen. Dat lukt nooit, tenzij je mindere kwaliteits-settings kiest (doe dat niet!) of tenzij je hopen kaartjes koopt (maar dan wordt die X-drive weer goedkoper).

      Tanzania; dan moet je zeker de Ngorongoro krater doen! En ook de Serengeti natuurlijk. De rest is bijzaak (no kidding!). Kies voor verblijven IN de parken indien mogelijk. Da's duur, maar je wint ettelijke uren die je anders verliest met over-en-weer rijden van en naar het park.

      T'is allemaal niet goedkoop, maar het is het waard. En zo'n reis doet je wat. Ik weet zeker dat ik zo snel mogelijk terug wil. Dit jaar koos mijn vrouw de bestemming, volgend jaar is het weer mijn beurt. En ik moet je waarschijnlijk niet uitleggen waar ik naartoe wil. Wat het ook mag kosten! Om het cru te stellen. Als ik morgen naar Afrika kan geraken door mijn broek te verkopen ...ja dan loop ik maar in mijn bloot gat. Ik zwans niet.

      Indien vragen, laat maar horen.
      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #4
        Bedankt Jochen, goede info!

        De eerste twee maanden zijn thesiswerk, als ik de website klaar heb die ik rond het project in elkaar ga steken, zal ik ze hier posten... . Dus het is niet echt een lui-lekker vakantie (heb ik ook helemaal geen zin in )

        Ik vond zelf ook al dat die 200 mm bijlange na niet genoeg was...
        Had jij op reis een digitale slr of werkte je met een analoog toestel samen met die lens + converter?
        Ik zal rekening houden met je aanbevelingen over opslag en batterijen.

        Welke parken ik juist ga doen hangt jammer genoeg van een aantal extra factoren af, ik verblijf voor de thesis op Sokoine University in Morogoro (ter hoogte van Dar Es Salaam) en ik weet niet of ik nog tijd ga hebben om in het Noorden te geraken... .
        En inderdaad, ik geloof graag dat het je iets (veel) doet, hoewel dat ik er zelf nog nooit geweest ben! En als ik niet meer in het N geraak, heb ik een goede reden om terug te gaan !

        Comment


        • #5
          Hoi jk,

          Ik ben zelf afgelopen najaar naar Zuid-Afrika geweest. Ik had toen bij me:
          - Canon 10d
          - Sigma 70 - 200 met 1.4 en 2.0 converter
          - Sigma 15 - 30 met cir. pol.
          - Canon 50mm
          - X-drive 60 gb

          De meeste foto's heb ik genomen met de 70 - 200 met 1.4x converter en is voldoende op een 10d (448 mm). Ik heb altijd in RAW geschoten en uiteindelijk met 20 gb thuisgekomen.

          Voor een selectie zie: http://photoalbum.mario.org/album/index.php

          Let er met name op met stof op en in je lenzen en body (neem dus vooral schoonmaakspullen mee!!) en dat tijdens de safari's de jeep wordt stilgezet (de dieselmoter zorgt voor bewegingsonscherpte!)

          Ik kijk weer uit naar de volgende vakantie

          Mario




          Comment


          • #6
            LOL Als ik naar Afrika kon door enkel mijn broek te verkopen, was ik ook weg hoor, bloot gat of niet
            Originally posted by Jochen
            ... Als ik morgen naar Afrika kan geraken door mijn broek te verkopen ...ja dan loop ik maar in mijn bloot gat. Ik zwans niet...
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              Originally posted by jk

              Had jij op reis een digitale slr of werkte je met een analoog toestel samen met die lens + converter?
              Ik zal rekening houden met je aanbevelingen over opslag en batterijen.
              Hey JK,

              Ik had toen enkel mijn Olympus 2100 UZ (een digitale prosumer met 2Mp, 10x analoge zoom en IS) en de B300 convertor. Geen backup toestel.

              Mijn DSLR is pas na mijn reis gekocht (jammer...)

              http://www.theafricabug.com

              Comment


              • #8
                Originally posted by Dama
                LOL Als ik naar Afrika kon door enkel mijn broek te verkopen, was ik ook weg hoor, bloot gat of niet
                Originally posted by Jochen
                ... Als ik morgen naar Afrika kan geraken door mijn broek te verkopen ...ja dan loop ik maar in mijn bloot gat. Ik zwans niet...
                Ik moet zelfs geen geld hebben voor mijn broek
                http://www.vannecke.be
                Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Wunjo
                  Ik moet zelfs geen geld hebben voor mijn broek
                  Nee, en gij kunt er gewoon naartoe varen met uwen boot.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Wunjo
                    Originally posted by Dama
                    LOL Als ik naar Afrika kon door enkel mijn broek te verkopen, was ik ook weg hoor, bloot gat of niet
                    Originally posted by Jochen
                    ... Als ik morgen naar Afrika kan geraken door mijn broek te verkopen ...ja dan loop ik maar in mijn bloot gat. Ik zwans niet...
                    Ik moet zelfs geen geld hebben voor mijn broek
                    ja lap, dat worden weer veel (18+) topics deze zomer

                    Greetz

                    Sam Jae

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Pieter G.
                      Originally posted by Wunjo
                      Ik moet zelfs geen geld hebben voor mijn broek
                      Nee, en gij kunt er gewoon naartoe varen met uwen boot.
                      Heb ik iets gemist? Toen ik het laatst keek op mijn iventarislijstje stond daar geen boot op.
                      http://www.vannecke.be
                      Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                      Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                      Comment


                      • #12
                        wat kost zo een x-drive? ik ga ook naar zuid-afrika een rondreis in september, ben misschien ook van plan een 100-400 mm te kopen voor mijn canon 10d!
                        Dit is dus aan te raden volgens jullie?
                        www.knfotostudio.be

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by killerke101
                          wat kost zo een x-drive? ik ga ook naar zuid-afrika een rondreis in september, ben misschien ook van plan een 100-400 mm te kopen voor mijn canon 10d!
                          Dit is dus aan te raden volgens jullie?
                          je moet hier eens kijken:
                          http://www.powerinnumbers.com.au/

                          of bvb http://www.topfoto-online.de

                          Greetz

                          Sam Jae

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by killerke101
                            wat kost zo een x-drive? ik ga ook naar zuid-afrika een rondreis in september, ben misschien ook van plan een 100-400 mm te kopen voor mijn canon 10d!
                            Dit is dus aan te raden volgens jullie?
                            X-drive: goed idee! Je KAN niet op safari zonder dit soort opslagmedia! Enkel kaartjes gebruiken; dat gaat nooit lukken.

                            100-400 met IS: een droomlens voor een safari!

                            Goeie prijzen vind je bij PIN (zie ook Sam Jae's post) en een 100-400 kan je kopen bij cvanieperen of TopFoto ...of ook 2e hands bij Cheong soms (zie het forum van FredMiranda. Maar wat de prijzen ook zijn: trek het je niet aan. Ik zei het al; verkoop desnoods je broek!
                            http://www.theafricabug.com

                            Comment


                            • #15
                              Jk,

                              neem in elk geval een auto adapter mee voor zowel je camera batterijlader als je opslagmedium. 220V is soms moeilijk te vinden in Afrika, en als het er al is kan het zijn dat er maar 160 volt op de leidingen zit, op en af gaand, soms helemaal wegvallend, en daar kunnen sommige apparaten niet goed tegen. maar autos vind je overal, en die spanning is redelijk constant. en iedereen is zeer behulpzaam meestal om je uit de nood te helpen. Opgepast: vrachtwagens gebruiken 24 volt en geen 12!!
                              indien je een dslr neemt, maak ook een grote transparante plastieken zak met langs 2 zijden een gat, afgeboord met een elastische band, een soort goed aansluitende mouw die je over je 2 handen kan schuiven. dit om je lenzen te vervangen zonder dat er stof in komt. in de zak bewaar je ook 2 witte handschoentjes, want je handen gaan enorm condenseren in zo'n zak, en dan kan er condens op de sensor komen. je doet best die handschoenen aan in de zak, anders breng je stof van buitenaf naar binnen en ben je even ver.
                              je kan bovenstaande natuurlijk best vermijden door een all round lens te kopen die je er gans de tijd laat opzitten. maar in elk geval, stop je camera, welk model dan ook, zoveel mogelijk in een stofvrije zak als je niet fotografeert. het stof is ginder veel fijner dan hier, en voor je het weet zit het aan de binnenkant van je LCD schermpje (s) en in al die verdomd kleine hoekjes en spleetjes van de camera.
                              en hou je camera uit de zon!

                              Comment

                              Working...
                              X