Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke macrolens kiezen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke macrolens kiezen

    Ik zou willen overgaan tot het aankopen van een macrolens en twijfel tussen de
    Nikon 105mm en Nikon 60mm. Ik ben nog een newby, zeker op het vlak van macro en vraag dan ook jullie hulp...
    Ik weet dat de 105 het meest verkocht wordt, maar het objectief moet bij mij enkel dienen om macro foto's te nemen en niet voor portretten of landschappen.
    De macro's die ik wil nemen zijn ook enkel van bloemen en objecten, niet zo zeer van insecten al kan dat wel eens gebeuren.
    Is het niet zo dat bij een DX objectief je de mm moet vermenigvuldigen met 1.5. Dus met de 105 kom je dan op 157 mm en met de 60 op 90 mm. Of is dit niet zo belangrijk!
    Ook de kortste scherpstelafstand is verschillend: 105 = 31cm / 60 = 19 cm. Speelt dit een rol?
    graag jullie advies
    Beelden maken is plezant!

  • #2
    Re: welke macrolens kiezen

    als je enkel bloemen en voorwerpen wil trekken zal de 60mm perfect zijn.

    die scherpstelafstand is vanaf je sensor gerekend dus.. met een 60mm werk je op slechts paar cm afstand... met een 105 is dat ongeveer 15 cm... voor incekten is de 105 dus beter werkbaar dan de 60, zeker als ze mobiel zijn al wat
    www.aeri-photography.be

    Comment


    • #3
      Re: welke macrolens kiezen

      Als alternatief Nikkor 85 3.5 DX macro.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: welke macrolens kiezen

        Heb de Nikkor 60mm.
        Lekker licht en handelbaar, goedkoper dan de Nikkor 105mm.
        Voor hetgeen je voor ogen hebt zal de Nikkor 60mm. uitstekend voldoen.
        Tweedehands voor een zeer schappelijke prijs aan te schaffen, heb 250 euro betaald.

        't is helemaal niet belangrijk hoe dicht je op het voorwerp zit, voor hetgeen je van plan bent.
        Een goed statief zal wel nodig zijn, om scherpe macro foto's te kunnen maken.
        Last edited by pacha; 17 maart 2012, 14:16.
        Nikon D7000, en wat glas.
        http://blog.seniorennet.be/pacha/

        Comment


        • #5
          Re: welke macrolens kiezen

          105mm is meer voor insecten, de 60 meer voor stilstaande objecten. Ik denk dat de 60mm ook makkelijker is om vanuit de hand te fotograferen. Heb zelf de 105mm en moet zeggen dat ik er toch wel erg tevreden over ben. Ik ben elke keer weer verbaasd hoe vreselijk scherp deze lens is. Ook bij andere onderwerpen als macro's.
          Groeten Remco.

          Comment


          • #6
            Re: welke macrolens kiezen

            Ik weet niet wat je budget is en of dit van belang is maar ik zou toch zeker eens kijken naar alternatieven, bijv een tamron 90mm en tokina 100mm, beschikbaar voor minder dan de helft van de prijs van een nikon 105mm. Puur beeld-kwalitatief moeten deze lenzen zeker niet onder doen voor hun nikon-variant. 400 Euro in je zak of te besteden aan een macro-statief met instelslede bijv
            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
            Flickr - JAlbum

            Comment


            • #7
              Tamron 90mm is een top lens voor zijn prijs hoor!

              Comment


              • #8
                Re: welke macrolens kiezen

                Na veel vijven en zessen en lezen en herlezen is het toch de 105mm geworden.
                Ik heb ze nu al een paar dagen en ben zeer tevreden
                Ze is scherp en is blijkbaar ook een goede portretlens, wat meegenomen is
                In elk geval bedankt voor jullie hulp.
                Beelden maken is plezant!

                Comment


                • #9
                  Re: welke macrolens kiezen

                  Veel plezier, het is een erg fijne lens!
                  Groeten Remco.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke macrolens kiezen

                    Oorspronkelijk geplaatst door tjoekerke Bekijk bericht
                    Na veel vijven en zessen en lezen en herlezen is het toch de 105mm geworden.
                    Ik heb ze nu al een paar dagen en ben zeer tevreden
                    Van Harte en veel plezier ermee.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment

                    Working...
                    X