Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gemzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gemzen

    Beste,

    ik zou in het najaar foto's willen nemen van Gemzen in de Vogezen.
    Kan er iemand mij helpen:
    Waar
    Wanneer
    Waar logeren goedkoop en niet te ver van de dieren.
    alvast bedankt
    dbf

  • #2
    Re: Gemzen

    Zelf heb ik de Vogezen al enkele keren bezocht en steeds de gemzen op foto kunnen zetten.

    Waar:
    Het makkelijkste is op de Hohneck. Aan de voet van de Hohneck is een auberge waardoor je makkelijk naar boven kan wandelen of rijden. Als je dan 's avonds of 's morgens aan de achterkant rondsluipt, heb je bijna 100% kans om de gemzen te zien. Een verrekijker is ook handig maar niet noodzakelijk.
    Ik heb ze 1 keer tot op 10-15 meter kunnen naderen door heel rustig en langzaam dichterbij te komen. Ga er niet recht op af maar zig zaggend als dat mogelijk is. Gemzen zijn eigenlijk makkelijk om op foto te krijgen maar een goeie foto is een heel ander paar mouwen en er is zoals met alle dieren ook een beetje geluk voor nodig. Met 300mm op een crop-camera kan je al leuke foto's maken maar dan moet je wel geluk hebben om kortbij te geraken. Een F2.8 lens is voor de gemzen niet noodzakelijk gezien de open omgeving maar er zijn dan wel meer mogelijkheden om in de ochtend al vroeger en 's avonds later foto's te kunnen nemen Met meer mm's is het makkelijker en hoef je de dieren ook minder te storen.

    Wanneer:
    Maakt niet zo heel veel uit, zomer is wel druk dus dan is er overdag niet veel te zien, veel te fel licht voor landschappen. Juli en augustus vermijd ik liefst gezien de vele wandelaars. Najaar en wintermaanden hebben mijn voorkeur. De auberges zijn niet altijd open waardoor je dan wel met een tent moet gaan. Meestal kan dat zien op hun site wanneer ze gesloten zijn. In de winter heb je naargelang de sneeuwval sneeuwschoenen nodig die ook in de auberge verhuurd worden.

    Logeren:
    Er zijn enkele auberges in de buurt van de Hohneck maar aan de voet van de Hohneck is er een bekende en heel goedkope. Hier is de site: http://www.le-pied-du-hohneck.com/

    Op m'n site staan enkele foto's die ik daar heb kunnen maken:
    http://hikingtheearth.blogspot.com/
    Helemaal naar onder scrollen, daar staan de meeste foto's.

    Veel succes en post je foto's hé.

    Comment


    • #3
      Re: Gemzen

      Hartelijk dank Bart voor de volledige info
      DBF

      Comment

      Working...
      X