Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor PC-E 24mm/f3.5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor PC-E 24mm/f3.5

    Voor interieur en architectuur overweeg ik de 24mm pc-e in huis te halen. Deze zal weliswaar op een D700 worden gebruikt. Zijn de fysische beperkingen, van het in de weg zitten van prisma op de body, inderdaad beperkend of is dit overdreven? En zijn er T/S-alternatieven in het breedhoeksegment voor Nikon?

    Thanks.
    F.

  • #2
    Re: Nikkor PC-E 24mm/f3.5

    ik heb deze gehad voor mijn D300, alles werkt daar prima op.
    De D700 is qua afmetingen gelijk aan de D300
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor PC-E 24mm/f3.5

      Thanks. Eentje besteld.

      Standaard staat de tilt-functie blijkbaar haaks op de shift gemonteerd. Om die tilt-functie parallel op de shift te krijgen moeten er blijkbaar 4 schroeven uit het middenstuk van het objectief worden gehaald, de voorste helft van de lens een kwart gedraaid worden om dan de schroeven terug vast te zetten. Heeft iemand dit al eens zelf uitgevoerd? Is het werkelijk zo eenvoudig?

      Groenten,
      F.

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor PC-E 24mm/f3.5

        Hier vind je denk ik wel wat je moet weten.

        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor PC-E 24mm/f3.5

          Het enige wat KR over de herpositionering van de tilt tov shift vermeldt is dat dit kan worden uitgevoerd door Nikon technici. Ik stel me eerder de vraag of dit zelf uit te voeren is, of indien dit een zeer delicate operatie is die inderdaad enkel door Nikon technici kan worden uitgevoerd... Maar het lijkt me niet meer als het losdraaien van 4 schroeven, kwartslag draaien en terug vastschroeven. Maar ik had natuurlijk graag van iemand een confirmatie hieromtrent alvorens ik een gloednieuw objectief uit elkaar schroef...

          Greetz,
          F.

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor PC-E 24mm/f3.5

            Het enige dat ik er daadwerkelijk over kan vertellen is dat hij op mijn D300 werkte zoals het hoort, en ik verkocht hem aan iemant met een D700 en die persoon was er super tevreden hoorde ik later nog van hem.
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor PC-E 24mm/f3.5

              Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
              Het enige wat KR over de herpositionering van de tilt tov shift vermeldt is dat dit kan worden uitgevoerd door Nikon technici. Ik stel me eerder de vraag of dit zelf uit te voeren is, of indien dit een zeer delicate operatie is die inderdaad enkel door Nikon technici kan worden uitgevoerd... Maar het lijkt me niet meer als het losdraaien van 4 schroeven, kwartslag draaien en terug vastschroeven. Maar ik had natuurlijk graag van iemand een confirmatie hieromtrent alvorens ik een gloednieuw objectief uit elkaar schroef...
              Zoek eens op Youtube...er zijn diverse filmpjes die laten zien hoe je het inderdaad zelf uit kan voeren. 4 schroefjes losdraaien...een kwartslag draaien en weer vastzetten. Let wel: dit kan blijkbaar inderdaad alleen met de 24 mm versie, omdat hiervan de bekabeling lang genoeg is om die kwartslag te kunnen overbruggen. Voor de 45 en 85 mm PC-E objectieven moet je langs Nikon gaan, zij zetten er dan nieuwe bekabeling aan. Ik heb overigens wel gelezen dat het niet echt goedkoop is om het door hun te laten doen, maar dan heb je natuurlijk wel de garantie dat het goed gebeurd. Het zou toch zonde zijn als je zelf dit mooie objectief beschadigt en dan alsnog langs de hersteller moet gaan...
              Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor PC-E 24mm/f3.5

                Ik heb gezocht... maar niet gevonden Een "walkthrough" ware handig. Of een uitvoering op Youtube. Mocht iemand er eentje vinden... Om te weten te komen of er iets specifiek met die bedrading moet gebeuren en dan vooral of die kwartslag best CW of CCW wordt uitgevoerd.

                Dat het veiliger is dit door Nikon te laten doen is logisch. Maar het zelf kunnen aanpassen is extra handig omdat de lens dan naar het gewenste resultaat kan aangepast worden: tilt haaks, dan weer parallel op shift, en desnoods terug,... Alhoewel deze hoofdzakelijk wel in een parallelle setup zal worden gebruikt.

                Cheerio,
                F.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor PC-E 24mm/f3.5

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                  Ik heb gezocht... maar niet gevonden Een "walkthrough" ware handig. Of een uitvoering op Youtube. Mocht iemand er eentje vinden... Om te weten te komen of er iets specifiek met die bedrading moet gebeuren en dan vooral of die kwartslag best CW of CCW wordt uitgevoerd.
                  Heb ook nog gezocht, maar voor het Nikkor objectief is het niet meer te vinden. Voor een Canon objectief kun je de volgende link gebruiken (werkwijze is gelijk aan een Nikkor objectief):

                  http://www.youtube.com/watch?v=MPXTJ8DuUEA
                  Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor PC-E 24mm/f3.5

                    Ik heb die lens en ik heb de rotatie al meermaals uitgevoerd. Het duurt twee minuutjes.

                    Zorgen dat je een goed passende schroevendraaier hebt zodat de schroeven niet beschadigd geraken. Je moet vervolgens de lens in de juiste richting draaien, dat zie je vanzelf. De kabel is niet lang genoeg voor de ene richting, dus neem je de andere (geen idee welke richting, ik zie het wel als hij openligt).

                    Veel succes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor PC-E 24mm/f3.5

                      Ik heb het ooit gedaan bij deze van Canon voor een vriend, houdt werkelijk niets in, maar zoals endorfine zegt, was het ook bij de Canon maar in één richting mogelijk, anders is dat lintkabeltje te kort, maar het wijst zichzelf, zorg er wel voor dat je een passende kwaliteitsschroevendraaier gebruikt, ik heb reeds veel verkrachte schroefjes gezien vanwege het gebruik van onaangepast materiaal.
                      Last edited by Guest42; 20 maart 2012, 07:08.

                      Comment

                      Working...
                      X