Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap 1000D ->40D/50D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap 1000D ->40D/50D

    Hallo iedereen,

    Ik zit met een probleem: Ik ben nu ongeveer 2 jaar bezig met fotografie, en heb nog altijd mijn eerste body, de 1000D van Canon. Nu begin ik stilaan tegen de beperkingen aan te lopen, vooral de ISO, waar ik al moet stoppen bij 800, en aangezien ik af en toe een fuif of een feestje doe, zou ik wat hoger in de ISO's willen gaan.

    Ik was aan het denken om 2de hands een 50D te kopen, maar nu zie ik dat er niet zo heel veel verschil is met de 40D, die wel een stuk lager in prijs zit. Ook de meningen over de 50D zijn verdeeld, waardoor ik niet meer weet wat te kiezen.
    Wel een nadeeltje is dat de 40D 'maar' evenveel pixels heeft dan de 1000D, een dikke 10MP. En ik weet dat dit niets aan de beeldkwaliteit doet, maar aan de grootte van het beeld, maar om te croppen was de 15MP van de 50D toch wel handig geweest. Maar is dat nu de moeite om voor een 50D te gaan ipv een 40D?

    Ik zou het liefst 2de hands blijven, voor de prijs, aangezien ik alles zelf spaar (als student van 16). Dus een 60D liever niet. (heb ook iets gelezen dat de kwaliteit van de sensor daar plaats moest maken voor de filmfunctie en draaibaar schermpje, wat ik geen één van beide echt nodig heb.

    De 40D vind ik voor €250-350, terwijl de 50D op een €400-500 ligt, dus toch wel een opmerkelijk verschil.

    Wilt er iemand zijn gedacht hierover kwijt?

    Alvast bedankt!
    Jannes Bollen
    Website / Facebookpagina

  • #2
    Re: Overstap 1000D ->40D/50D

    Ik heb recent de overstap gemaakt van de 400D naar de 40D. Ik denk dat deze ongeveer gelijkaardig loopt met deze die jij zou maken. Heb ook nog zitten denken aan de 50D, maar voor mij biedt deze niet echt een meerwaarde aangezien de isoperformance niet opmerkelijk verbetert (soms zelfs slechter wordt gezegd). Het enige wat de 50D heeft wat de 40D niet heeft dat misschien van substantieel belang kan zijn is een videomodus. Daar moet je natuurlijk zelf over beslissen als je hieraan belang hecht. Mja, die mp's, ik vond de 10mp van mijn 400D nooit te weinig, dus heb ik dit ook niet bij mijn 40D. Hoop dat dit je wat helpt.

    Comment


    • #3
      Re: Overstap 1000D ->40D/50D

      Amai, snelle reactie
      Ja, dit valt heel goed te vergelijken denk ik, de 400D -> 1000D.
      Dus hier heb ik zeker wat aan, nu begin ik toch wel wat te twijfelen.
      Bedankt voor je ervaring te delen!

      Nog meningen welkom zou ik zeggen!
      Jannes Bollen
      Website / Facebookpagina

      Comment


      • #4
        Re: Overstap 1000D ->40D/50D

        Hey jannes ik heb al enkele jaartjes een 40 D Prima toestel zeer tevreden van ,de 50D heeft niet veel meer te bieden buiten wat meer pixels ,als ik nog eens upgrade word het een 7D of 5DM2 Maar tja dat is sparen want is duur
        aan een 40D ga je zekers veel plezier van hebben

        Comment


        • #5
          Re: Overstap 1000D ->40D/50D

          Oorspronkelijk geplaatst door boske- Bekijk bericht
          Hey jannes ik heb al enkele jaartjes een 40 D Prima toestel zeer tevreden van ,de 50D heeft niet veel meer te bieden buiten wat meer pixels ,als ik nog eens upgrade word het een 7D of 5DM2 Maar tja dat is sparen want is duur
          aan een 40D ga je zekers veel plezier van hebben
          Haha, oké, dus ook wel goed om te overwegen.
          7D is ook nog wat te duur voor mij, en ik blijf voorlopig liever bij crop, want heb nog maar 1 EF-lens, rest EF-S

          Nogmaals bedankt voor de zeer nuttige reacties!
          Jannes Bollen
          Website / Facebookpagina

          Comment


          • #6
            Re: Overstap 1000D ->40D/50D

            Oorspronkelijk geplaatst door Jannes Canon Eos Bekijk bericht
            ...7D is ook nog wat te duur voor mij, en ik blijf voorlopig liever bij crop...
            7D is ook crop he
            Als de MP het enige echte verschil is, zou je moeten weten of je binnenkort grote afdrukken laat maken, want dan zou ik precies wel voor de 50D kiezen. Is ISO performance niet beter op de 50D ? just a question, want ik weet het niet
            Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
            https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

            Comment


            • #7
              Re: Overstap 1000D ->40D/50D

              Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
              7D is ook crop he
              Als de MP het enige echte verschil is, zou je moeten weten of je binnenkort grote afdrukken laat maken, want dan zou ik precies wel voor de 50D kiezen. Is ISO performance niet beter op de 50D ? just a question, want ik weet het niet
              Ja, ik wou er eigenlijk nog bijzetten dat ik daarom niet voor een 5D classic of II zou gaan, vergeten dus En daarmee dat ik er wel had bijgezet dat ik de 7D te duur vind.
              Echt grote afdrukken neem ik niet zo vaak, af en toe voor in een kader, iets van een 40 x 60 formaat ofzo, maar dat zou met 10MP ook moeten lukken denk ik, of niet?
              De ISO-prestaties weet ik nu dus eigenlijk niet.. Van sommigen hoor of lees ik 'Goh, veeeeele beter!', maar van sommigen heb ik al gelezen dat dit zelfs bijna verwaarloosbaar is, en Pabl0°D hier zei ook dat deze niet echt beter is tov de 40D, of zelfs slechter..

              Bedankt voor reacties!
              Jannes Bollen
              Website / Facebookpagina

              Comment


              • #8
                Re: Overstap 1000D ->40D/50D

                Hoeveel stops wil je winnen met hogere ISO? Ik heb zelf een 50D, maar hoger dan 1600 ga ik niet... dit is 1 stop.
                Ook vraag ik mij af: wanneer is de 10MP ooit al te weinig geweest? Vergeet niet, meer MP, grotere files.. Zeker als je RAW trekt maakt dit wel een groot verschil.

                Ik zou zeker en vast eens nagaan hoe de ISO prestaties van 550D, 600D of mss de 650D (zal wel niet heel lang meer duren, denk ik, maar ik weet ook niet hoe dringend het is bij u) zijn. Ik denk hoe nieuwer, hoe beter de ISO.

                Waarvoor die upgrade wel rendeert is volgens mij hoe het toestel in de hand ligt, robuustheid, handigheid, gewichtsverdeling, ... Dit heeft mij overtuigd om voor de XXD te gaan niet voor de XXXD.

                Hopelijk heb je er iets aan

                Andy

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap 1000D ->40D/50D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pabl0°D Bekijk bericht
                  ... Het enige wat de 50D heeft wat de 40D niet heeft dat misschien van substantieel belang kan zijn is een videomodus...
                  Opgelet: de 50D heeft GEEN videomodus. Voor mijn part zijn de grote verschillen tussen de 40D en de 50D:
                  - veel beter scherm;
                  - micro-adjustment.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap 1000D ->40D/50D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Andyvy Bekijk bericht
                    Hoeveel stops wil je winnen met hogere ISO? Ik heb zelf een 50D, maar hoger dan 1600 ga ik niet... dit is 1 stop.
                    Ook vraag ik mij af: wanneer is de 10MP ooit al te weinig geweest? Vergeet niet, meer MP, grotere files.. Zeker als je RAW trekt maakt dit wel een groot verschil.

                    Ik zou zeker en vast eens nagaan hoe de ISO prestaties van 550D, 600D of mss de 650D (zal wel niet heel lang meer duren, denk ik, maar ik weet ook niet hoe dringend het is bij u) zijn. Ik denk hoe nieuwer, hoe beter de ISO.

                    Waarvoor die upgrade wel rendeert is volgens mij hoe het toestel in de hand ligt, robuustheid, handigheid, gewichtsverdeling, ... Dit heeft mij overtuigd om voor de XXD te gaan niet voor de XXXD.

                    Hopelijk heb je er iets aan

                    Andy
                    Het is nog niet echt dringend hoor, maar ik begin nu zo wat de prijzen uit te kijken. Maar toch zou ik liever voor een XXD gaan, vooral voor de enkele dingen die je daar opsomt, maar vooral het wieltje en het 2de LCD-schermje. En ik denk ook dat de kwaliteit van de sensor van die XXD's nog altijd iets beter is dan bv de 550D of 600D, qua ISO vooral. Maar daar kan ik me niet zeker over uitspreken.

                    Op vlak van ISO-bereik zou ik toch graag tot de 1600 gaan, want die stop mis ik vaak, en daar is nu eenmaal net iets te veel ruis op te zien. Ik heb natuurlijk geen 6400 of 12800 NODIG, maar het is natuurlijk wel altijd mooi meegenomen Maarja, de prijzen liggen dan ook wel iets te hoog voor die toestellen. Maar op zich lukt het wel met ISO 800 zelfs, maar oftewel mis ik dan net dat ene kleine beetje licht, oftewel zelfs daar al te veel ruis. En ik heb een 17-50 2.8 en een 50 1.8, maar dus toch soms dat iets te kort.

                    En de 10MP vind ik niet te weinig, zeker niet, dat merk ik al aan de grootte van mijn fotomappen op de PC, maar om te croppen is het ook atlijd handig e

                    Bedankt voor de reacties!
                    Jannes Bollen
                    Website / Facebookpagina

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstap 1000D ->40D/50D

                      Les C heeft al twee grote verschillen aangegeven. (beter LCD scherm en fijnafstelling objectieven).

                      Nog meer?

                      50D is een tweetal jaren jonger.

                      Heb nog nooit gehoord van de voor de 40D typische en fatale errormelding.. (zie in de verschillende fora).

                      50D kun je ook gebruiken in live view. (interessant voor manueel AF).
                      Heeft ook een hoger aantal megapixels. Heeft ook een twee persoonlijke 'snel-instellingen' die je zelf kunt afstellen om zo je eigen instellingen te gebruiken (huwelijk/nacht...)

                      Kortom: er zijn wel verschillen die het prijsverschil verantwoorden hoor.
                      Voor wat betreft de minpunten: inderdaad ook niet écht goed in de hoge iso's maar ik heb foto's op 1600 ISO die (na door lightroom gedraaid te zijn) correct zijn voor gewoon formaat hoor. Daarboven zie je de ruis min of meer maar zelfs op 12800 ISO kun je nog herkennen wat op de foto staat
                      o ja, de 40 D gaat niet zo hoog in ISO

                      Elk toestel heeft zijn kriticasters,maar ik ben altijd tevreden geweest van mijn 50D na overstap van 400D.
                      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstap 1000D ->40D/50D

                        Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                        Les C heeft al twee grote verschillen aangegeven. (beter LCD scherm en fijnafstelling objectieven).

                        Nog meer?

                        50D is een tweetal jaren jonger.

                        Heb nog nooit gehoord van de voor de 40D typische en fatale errormelding.. (zie in de verschillende fora).

                        50D kun je ook gebruiken in live view. (interessant voor manueel AF).
                        Heeft ook een hoger aantal megapixels. Heeft ook een twee persoonlijke 'snel-instellingen' die je zelf kunt afstellen om zo je eigen instellingen te gebruiken (huwelijk/nacht...)

                        Kortom: er zijn wel verschillen die het prijsverschil verantwoorden hoor.
                        Voor wat betreft de minpunten: inderdaad ook niet écht goed in de hoge iso's maar ik heb foto's op 1600 ISO die (na door lightroom gedraaid te zijn) correct zijn voor gewoon formaat hoor. Daarboven zie je de ruis min of meer maar zelfs op 12800 ISO kun je nog herkennen wat op de foto staat
                        o ja, de 40 D gaat niet zo hoog in ISO

                        Elk toestel heeft zijn kriticasters,maar ik ben altijd tevreden geweest van mijn 50D na overstap van 400D.
                        Hmm, ik blijf twijfelen.. Maar gelukkig heb ik rustig de tijd om erover na te denken

                        Al heel hard bedankt voor de vele en nuttige reacties!
                        Jannes Bollen
                        Website / Facebookpagina

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstap 1000D ->40D/50D

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Opgelet: de 50D heeft GEEN videomodus. Voor mijn part zijn de grote verschillen tussen de 40D en de 50D:
                          - veel beter scherm;
                          - micro-adjustment.
                          Sorry, voor de verkeerde info. Zat al met de 60D in mijn hoofd.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstap 1000D ->40D/50D

                            Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht

                            50D kun je ook gebruiken in live view. (interessant voor manueel AF).
                            Heeft ook een twee persoonlijke 'snel-instellingen' die je zelf kunt afstellen om zo je eigen instellingen te gebruiken (huwelijk/nacht...)
                            40D heeft ook Live View en ook gebruikersprofielen die je zelf kan instellen. Maar inderdaad, megapixels heeft hij wel meer die 50D.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overstap 1000D ->40D/50D

                              Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                              Heb nog nooit gehoord van de voor de 40D typische en fatale errormelding.. (zie in de verschillende fora).

                              o ja, de 40 D gaat niet zo hoog in ISO

                              Elk toestel heeft zijn kriticasters,maar ik ben altijd tevreden geweest van mijn 50D na overstap van 400D.
                              Die error-melding is niet voor elk toestel van toepassing he. En we zullen eens praten als de 50d's gaan beginnen foutmeldingen geven.
                              Sorry maar voor mij is dit gewoon kortzichtigheid ten top.
                              Is de mentaliteit van het moet jong en nieuw en recent zijn of het werkt niet.
                              Koop dan elke 2 jaar een nieuwe body en nieuwe lenzen. Zo zul je zeker zijn dat het altijd werkt want zo blijf je garantie hebben. Of je dan eigenlijk je toestel gaat kennen, zal ik dan ook in het midden laten. En of ge het uitgelegd zult krijgen aan de vrouw des huizes of de fiscus als je in bijberoep / hoofdberoep werkt.

                              Ik heb 2 40D's, beide trouwens in occassie gekocht, en alle2 nog perfect werkende en ze hebben allebei ook al zeker wel hun clicks mee.
                              Foutmeldingen / slijtage zijn gewoon dingen waarmee je moet rekening houden en incalculeren.
                              Zo hou ik daar ook rekening mee dat een dag ze het zullen begeven.

                              aan de TS: De 40d gaat trouwens standaard tot ISO 1600 en kan gepusht worden naar een high-modus dus 3200.

                              En elke stap van een xxxD naar een xxD toestel zal je bevallen vermoed ik. Handligging, bediening alleen al vind ik een surplus. Om die reden alleen al heb ik mijn oude 300d ingeruild voor een back-up 40d nadat ik reeds een 40d had aangeschaft. (en waarom geen 50d zul je je mss afvragen; simpel, budgettaire redenen)
                              Website: http://www.svisimaging.be

                              Comment

                              Working...
                              X