Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

India

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • India

    Hey allemaal,

    Binnenkort trekken wij voor 5 weken richting India, met als richtlijn:
    - Ongeveer twee weken in het zuiden: Kerala (Cochin, Munnar, Periyar) en Tamil Nadu (Madurai, Tanjore, Mammalapuram)
    - Ongeveer drie weken Noorden: Rajasthan (Udaipur, Jodhpur, Jaisalmer, Jaipur), Agra en Delhi
    - Als er dan nog tijd is evt. Amritsar en Dharamsala, maar dat zien we daar wel.

    Ik heb momenteel het volgende materiaal:
    - Canon 1100D
    - 18-55 DC III kitlens
    - 55-250 IS
    - 50mm f2,8 analoge (M42) lens
    - 135mm f2,8 analoge (M42) lens
    - 20 GB aan geheugenkaarten (2*8 en 1*4)

    Ik twijfel nog een beetje i.v.m. het materiaal dat ik wil meenemen. Niet alles, want ik wil het gewicht toch wat beperken i.v.m. het rondtrekken met bus, trein, ... Ik zou in ieder geval de 18-55 en 55-250 willen meenemen, maar twijfel vooral over de 2 analoge lensjes.

    Verder vraag ik me af wat ik best nog bijkoop. Ik ga in elk geval de zonnekapjes voor de beide lenzen halen. Maar verder... Extra batterij? Polarisatiefilter? ...


    Moesten er nog tips zijn i.v.m. steden, natuur, ... wat we zeker niet mogen missen (en die min of meer haalbaar zijn i.v.m. onze route), dan zijn die ook nog zeer welkom uiteraard!

    Alvast bedankt.

  • #2
    Ik zou die twee analoge thuis laten, je hebt bijde al inde normale lenzen en ze zijn stuk zwaarder...
    En ik weet niet hoe het met batterijen zit maar ik zou er misschien wel 2 extra komen. En een stekker verloop want volgens mij is er daar een andere stekker...
    En als laatste: als jeje laptop meeneemt zou ik geen kaartjes bij kopen maar als je dat niet doet zou ik het zeker doen, 20gb zit zo vol...

    Succes,
    Mvg

    Comment


    • #3
      Re: India

      Volgens mij ga je niet veel tijd hebben om fotos te maken. 5 weken voor een heel subcontinent is wel heel snel. Waarom niet enkel Noord of Zuid India? Maar dit terzijde.

      Beste lens voor India is een portret lens (geen idee hoe goed die 135 is), maar de leukste onderwerpen voor fotografie in India zijn mensen, meer dan 1 miljard individuen. Dus keuze zat.
      Ex Oriente Lux
      www.soefisinjoor.be

      Comment


      • #4
        Re: India

        Laptop gaat niet mee, geen zin in het gezeul, aangezien we met de rugzak rondreizen... Dan liever wat extra SD-kaartjes aanschaffen...

        Verder overweeg ik vooral nog het aanschaffen va een circ. polarisatiefilter. Nuttig in india of niet?

        Oorspronkelijk geplaatst door Carino Bekijk bericht
        Volgens mij ga je niet veel tijd hebben om fotos te maken. 5 weken voor een heel subcontinent is wel heel snel. Waarom niet enkel Noord of Zuid India? Maar dit terzijde.

        Beste lens voor India is een portret lens (geen idee hoe goed die 135 is), maar de leukste onderwerpen voor fotografie in India zijn mensen, meer dan 1 miljard individuen. Dus keuze zat.
        Haha. Ik wist dat ik die reactie ging krijgen.
        Nu, het wordt ook geen fotoreis in de eerste plaats, hoewel ik toch hoop wat mooie portretten, landschappen, tempels, enz. te schieten, en hier dus wel regelmatig wat tijd voor te nemen.
        Ten tweede is dit een weloverwogen keuze, waar behoorlijk wat opzoekwerk achter zit. "Een heel subcontinent" is ook wel wat overdreven. Ik weet niet of je Kerala, Tamil Nadu en Rajasthan weet liggen, maar alles wat ertussen ligt gaan we niet doen. Ook zal de reis tussen zuid en noord met een binnenlandse vlucht gedaan worden.
        Ten derde ligt er niets vast, en zien we daar wel welk tempo we kunnen / willen aannemen...

        Zodus, no stress !!!

        Wat die portretlens betreft. Mijn 55-250 doet daar op zich goed dienst voor. Ik merk dat ik voor portretten meestal ergens tss 55 en 125 zit. Met de 135 vind ik soms dat ik net wat te ver moet staan om comfortabel te werken, ik denk dan vooral ook aan portretten op straat, goeie lens wel op zich maar zwaar, twijfelgeval...
        Als ik een analoge lens meeneem denk ik dat het eerder de 50mm zal worden, om in iets donkerdere omstandigheden uit de voeten te kunnen. Maar in hoeverre voldoet een 50mm voor close up portretten?

        Comment


        • #5
          Re: India

          Ik was in 1975 in India en had een Ricoh compactcamera mee. De belichte rolletjes stuurde ik zo nu en dan naar Nederland. Een vast adres had ik niet dus de respons kwam via post restant. Ik had onder ander een prachtige tijd in Dharamsala (4 maanden een huis gehuurd), Amritsar, Dehli en Bombay. Ik dacht ook prachtige foto's gemaakt te hebben totdat ik maanden later het bericht ontving dat mijn fotorolletjes geen beeld bevatte. Camera bleek stuk.

          20GB opslag is denk ik veel te weinig en ook ik zou de analoge lenzen thuis laten. Misschien wel een statief mee?
          http://www.smuttynose.nl

          Comment


          • #6
            Re: India

            Ik ben al in al de plaatsen geweest waar je heen wilt; India is gewoon super !
            Tamil Nadu ? Voeg Rameswaram daar maar met vette letters aan toe !
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              De 18-55,55-250 zeker meenenen rest laten en nog eens 20of 40gb aan kaartjes bij kopen... Want het gaat echt snel leeg... Des noods kun je daar nog kopen misschien...
              Ook zou ik een kleine tripod meenemen niet te zwaar, voor 15,- heb je vast wel een mooie hama en goed bruikbaar bij lange sluiter tijden... Ook batterije bij kopen!

              Comment


              • #8
                Re: India

                Ik heb vorig jaar Tamil Nadu, Kerala, karnaktaka gedaan. Top
                Neem een degelijke flitser mee zodat je deftig kan inflitsen
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #9
                  Re: India

                  Zelf zou ik ook de 18-55 en 55-250 meenemen.
                  Advies neem een extra batterij mee. Zonde als je zonder power staat
                  Zonnekap zou ik ook doen. Bied tevens bescherming, maar voorkomt ook een stukje flare.

                  Polarisatie filter en ND filter. Die heb ik zelf wel altijd in de tas zitten, maar gebruik deze eigenlijk nooit. Vorige jaar vier (rond)reizen gemaakt bij geen enkele reis de pola gebruikt/ND filter gebruikt.

                  Houd er rekening mee dat bij gebruik van een filter bij de twee objectieven die je bezit het front element mee draait. Dit wat het gebruik van een filter wat oefening vergt.

                  Flitser kan handig zijn, maar ook deze gebruik ik zelf eigenlijk nooit. Heb je geen ervaring met flitsen dan zou ik het zelf al niet eens overwegen. Flitser is ook wel weer een vak apart ;-)

                  Denk dat het gewicht wat je met de twee objectieven meeneemt heel erg mee valt. Zelf sleep ik het nodige aan gewicht mee. Ik zit rond de 6 kilo aan objectieven en body. Dan is een goede tas wel erg prettig. Indien je deze nog niet hebt zou ik zeker voor rondreizen hier naar uitkijken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: India

                    Dus, aankooplijst:
                    - Extra batterij
                    - Nog een setje extra SD-kaartjes
                    - Evt. polarisatiefilter, ben ik nog niet helemaal uit.
                    - Statiefje is te overwegen, moet ik eens bekijken. Ik heb een heel kleintje van Vanguard, zo'n minitripodje, maar die houdt de 55-250 niet recht, kitlens is geen probleem.

                    Flitser heb ik totaal geen ervaring mee. En naar wat ik lees is het inderdaad toch wel een vak apart. Ook is het budget beperkt (ondertussen nog verbouwingen in het huis enz...) en een degelijke flitser kost toch wel gauw enkele 100den euro...


                    Bedankt voor tip ivm Rameswaram, dat ga ik verder eens bekijken !!! Nog tips i.v.m. iets minder toeristische plekken die de moeite lonen om even van de route af te wijken? We dachten zelf in het Zuiden af en toe een brommer/fiets te huren om wat meer richting platteland te trekken...

                    Comment


                    • #11
                      Re: India

                      Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                      Houd er rekening mee dat bij gebruik van een filter bij de twee objectieven die je bezit het front element mee draait. Dit wat het gebruik van een filter wat oefening vergt.
                      Dat vroeg ik me inderdaad nog af. Hoe kan een polarisatiefilter e.d. deftig gebruikt worden op een ronddraaiende front? Of neem ik dan beter een Cokin achtig systeem waarbij ik de filterhouder vast kan houden terwijl ik focus?

                      Comment


                      • #12
                        Flitser is nergens voor nodig je hebt een ingebouwde en als je een stuk papier er ff voor doet geeft dat ook wat mooier licht ipv harde licht.

                        Is de 55-250 zo zwaar dan?

                        Zowieso wat geheugen en batterijtjes dan ben je al een heel eind... Pol is niet echt echt nodig maar kan wel leuk zijn om mee te spelen als je bv bij water foto's maakt of landschappen..
                        Maar dat ligt aan u.

                        Comment


                        • #13
                          Re: India

                          Oorspronkelijk geplaatst door up-g Bekijk bericht
                          Bedankt voor tip ivm Rameswaram, dat ga ik verder eens bekijken !!! Nog tips i.v.m. iets minder toeristische plekken die de moeite lonen om even van de route af te wijken? We dachten zelf in het Zuiden af en toe een brommer/fiets te huren om wat meer richting platteland te trekken...
                          Palani, Tamil Nadu: heel speciaal sfeertje met een tempelcomplex bovenop een heuvel. Toerisme was anno 2002 onbestaand.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: India

                            Bedankt voor de tip !!

                            Oorspronkelijk geplaatst door jkme Bekijk bericht
                            Is de 55-250 zo zwaar dan?
                            Nee, waar lees je dat? De analoge 135 is een vrij zware lens...

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door up-g
                              Bedankt voor de tip !!

                              Nee, waar lees je dat? De analoge 135 is een vrij zware lens...
                              Nou dat als je die op een tripod zet dat hij er te zwaar voor is en zakt.. Maar lijkt me sterk, dat zei iemand net

                              Comment

                              Working...
                              X