Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony 18-200 F3.5-6.3 DT probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony 18-200 F3.5-6.3 DT probleem

    Hallo,
    Sinds begin zomer 2011 ben ik in het bezit van deze Sony allround lens.
    Heb intussen heel wat foto's geschoten onder veel verschillende omstandigheden maar er is maar 1 constante merkbaar en dat zijn zeer softe, ja zelfs onscherpe foto's. Ligt dit eenmalig aan mijn pechlens of zijn er nog gebruikers met dezelfde ervaring. Het is eigenlijk extra zuur omdat ik destijds bij Konijn eigenlijk voor de (toen goedkopere) Tamron ging maar me liet overtuigen door de verkoopster om toch de Sony maar te nemen. Heb er zelfs 2 jaar extra garantie bij genomen... Nog gelijkaardige ervaringen of moet ik mijn garantie laten spreken?
    Softness ligt overigens op hele foto, center en corners en over quasi het hele bereik. Enkel met flits zijn ze scherp...

    Alvast bedankt voor reacties!
    Stel je kritieken niet te scherp...
    Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

  • #2
    Re: Sony 18-200 F3.5-6.3 DT probleem

    voorbeelden met exif graag.
    praat effe makkelijker.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Sony 18-200 F3.5-6.3 DT probleem

      Voorbeelden komen wel maar ik dacht gewoon in eerste instantie even te polsen of er nog problemen met deze lens gekend zijn... Heb mijn foto's nu even niet bij de hand...
      Stel je kritieken niet te scherp...
      Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

      Comment


      • #4
        Re: Sony 18-200 F3.5-6.3 DT probleem

        Nodig: instellingen en exif. gebruik je de auto modus?
        het is niet de beste lens. Vrijwel gelijk aan de tamron 18-200. Bij zo'n zoom bereik wordt er kwalitatief toegegeven.
        https://www.naturephotoportal.com/

        Comment


        • #5
          Re: Sony 18-200 F3.5-6.3 DT probleem

          Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht
          Enkel met flits zijn ze scherp...
          Dit duidt op bewegingsonscherpte bij de andere foto's, dus sluitertijd omlaag naar 1/1.5*fl en dan moet misschien de iso wel omhoog.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Sony 18-200 F3.5-6.3 DT probleem

            Je kan heel mooie (en voldoende scherpe) foto's maken met deze lens :
            Minolta 18-200
            Tamron 18-200
            Sony 18-200
            (Deze drie lenzen zijn optisch identiek.)

            Je zal veelal wel pas echt scherpe beelden krijgen als je het diafragma een stop dicht draait.
            En zoals hierboven vermeldt: ook zorgen voor gepaste sluitersnelheid.
            De combinatie van "trage" lens en een optisch compromis (wegens groot bereik) zorgt er wel voor dat je deze lens moeilijk of niet kan gebruiken bij weinig licht of bij actiefoto's.

            Probeer eens om in gelijkaardige situaties zoals in de voorbeelden hierboven ook een gelijkaardig resultaat te bekomen.

            Succes !
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Sony 18-200 F3.5-6.3 DT probleem

              Ik heb tijdens mijn middagpauze even een mini- testje gedaan door vier kleurpotloden met telkens een 3-tal centimeter achter mekaar te zetten.
              Ik heb ze dan gefotografeerd met achtereenvolgens brandpuntsafstand 35 en sluitertijd 60, brandpuntsafstand 50 en sluitertijd 80 en brandpuntsafstand 75 en sluitertijd 125. Telkens bij ISO 100, behalve de laatste bij ISO 200.
              Ik stelde scherp op het tweede potlood en op het eerste zicht is dit ook in de drie gevallen vlijmscherp...
              Had geen tijd om het verdere bereik van de lens te testen, da's voor morgen...

              Het probleem zal dus zeer waarschijnlijk bij bewegingsonscherpte gelegen hebben en een factor 1,5 van de brandpuntsafstand voor de sluitertijd is dus blijkbaar het minimum bij deze lens. Bedankt voor de hulp en de reacties.
              Stel je kritieken niet te scherp...
              Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

              Comment


              • #8
                Re: Sony 18-200 F3.5-6.3 DT probleem

                Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht
                Het probleem zal dus zeer waarschijnlijk bij bewegingsonscherpte gelegen hebben en een factor 1,5 van de brandpuntsafstand voor de sluitertijd is dus blijkbaar het minimum bij deze lens. Bedankt voor de hulp en de reacties.
                Een langere sluitertijd kan ook hoor als je een redelijk vaste hand hebt (en rekening houdend met al dan niet bewegen van je onderwerp natuurlijk). Je beeld wordt immers gestabiliseerd.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Sony 18-200 F3.5-6.3 DT probleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  Je beeld wordt immers gestabiliseerd.
                  als stabilisatie geactiveerd staat uiteraard

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony 18-200 F3.5-6.3 DT probleem

                    Als je een foto op 100% bekijkt zie je dat een 18-200 duidelijk minder scherp is. Ik heb zowel een nikon als een sigma 18-200 en bij beide zie je dit terug. Het voordeel is dat je op vakantie geen lenzen hoeft te wisselen. Daarnaast heb ik er a3 afdrukken van en die zien er gewoon netjes uit. Wil je wat dat betreft scherpere foto's dan moet je een lens met kleiner zoombereik hebben.

                    Andere reden kan zijn dat je sluitertijden gebruikt die niet mogelijk zijn vanuit de hand.
                    Groeten Remco.

                    Comment

                    Working...
                    X