Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kerken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kerken

    Op reis wordt vaak in kerken gefotografeerd (indien toegelaten).
    Het is niet altijd eenvoudig om met beperkt allround materiaal goed belichte foto's te maken in dergelijke gebouwen.
    Momenteel heb ik een Nikon 18-200 3.5 - 5.6 VR II, maar overweeg een eerste prime lens.
    Is de Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G een goede optie ?
    Andere suggesties zijn ook welkom !
    Last edited by paddy8908; 11 maart 2012, 17:54.
    Ervaring is de som van je fouten.
    Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

  • #2
    Re: kerken

    De 35 mm is qua lichtsterkte een goeie kandidaat, maar ik betwijfel of het wel genoeg groothoek voor je gaat opleveren om het interieur van een gemiddelde kerk er mooi op te krijgen.
    Met een 18-200 mm kun je ook perfecte foto's maken, mits je maar gebruik maakt van een statief. Dan heb je helemaal geen lichtsterk objectief nodig en kun je rustig al het licht opvangen wat je nodig hebt om je foto's de goede belichting mee te geven. Kijk altijd wel van tevoren of het is toegestaan om ergens midden in de kerk je driepoot te mogen parkeren...niet iedere koster zal ervan gediend zijn
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: kerken

      Ik ga er maar vanuit dat je een crop-camera hebt gezien het gebruik van de 18-200.

      Er zijn meerdere opties:
      - de goedkoopste is een statief; of nog goedkoper > een rijstzak.
      - het ligt eraan wat je wilt fotograferen in een kerk, maar meestal bedoelt men overzichtsfoto's...dus dan is een UWA aangewezen. Als je geen statief wilt gebruiken dan kun je inderdaad kiezen voor een lichtsterke prime. Hopelijk kunnen anderen je daar meer over vertellen; heb ik geen ervaring mee. 35 mm lijkt me wel wat krap > dus ik zou zeggen: ga met je huidige lens eens een kerk binnen en kijk of je voldoende in beeld krijgt op 35 mm.
      - tokina 11-16 is een redelijk betaalbare en lichtsterke (f2.8) UWA-zoomlens. En meteen wat breder inzetbaar dan een prime.
      Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
      Canon powershot s120

      Comment


      • #4
        Re: kerken

        In een kerk kan je van fisheye tot tele gebruiken.
        Het hangt er vanaf wat je wil fotograferen, soms heb je een tele nodig voor de details, maar met een fisheye kan je er soms ook iets speciaals van maken.

        Een statief heb je gewoonlijk wel nodig omdat er niet zoveel licht is in een kerk.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: kerken

          Ik zou ook willen toevoegen dat zelfs de lichtsterkte je weinig voordeel gaat bieden (buiten als je wil spelen met DoF): de 35mm heeft geen VR, je zoomlens wel. Op 35mm zit de zoom op f/4.2. Da's 2-en-halve stop meer dan het max van de prime, maar de winst dankzij de VR is minstens even zoveel. Veronderstellend dat je in een kerk statische onderwerpen fotografeert.

          Comment


          • #6
            Re: kerken

            Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn Bekijk bericht
            . Veronderstellend dat je in een kerk statische onderwerpen fotografeert.
            dan kies je gewoon voor een statief. Interieurs van kerken zou ik met zoveel mogelijk scherptediepte willen zien.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: kerken

              als iemand die het wel regelmatig doet...

              hangt enorm van je stijl af.... dus zoek foto's die je mooi vindt en kijk hoe ze in elkaar zitten....

              als ik ga heb ik er een paar mee...

              14mm voor die speciale overzichtsfoto's
              24-70 voor wide angles
              zelfs mijn macrolens durf ik uit te halen voor detaills van versieringen en zo...
              70-200 voor de versieringen die hoog of buiten bereik hangen (orgels, engelen aan zuilen, dat soort dingen...)

              statief, sowiso... en de camera komt er eigenlijk zelden of nooit af... met afstandsbediening en mirrorup
              www.aeri-photography.be

              Comment


              • #8
                Re: kerken

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                dan kies je gewoon voor een statief. Interieurs van kerken zou ik met zoveel mogelijk scherptediepte willen zien.
                Misschien (jazeker eigenlijk) – maar in veel kerken is een statief niet toegelaten. Ze willen hun eigen foto's verkopen zeker...

                Met een breedhoek heb je zoiezo een grote scherptediepte en met VR erbij lukt het mij meestal bijzonder goed. En ver genoeg focussen. Ik gebruik een Nikkor 16-35 f4 VR voor dergelijke omstandigheden.

                35mm op een crop is niet breed genoeg voor interieur van o.a. kerken

                Comment


                • #9
                  Re: kerken

                  Bedankt aan iedereen die reageerde.
                  De conclusie is dat ik voorlopig bij mijn huidig allround 18-200 objectief blijf.
                  Ervaring is de som van je fouten.
                  Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

                  Comment


                  • #10
                    Re: kerken

                    ALs je in een kerk komt waar weinig mensen zitten en je ziet geen fotografen, best eens vragen en erop duiden dat je niet flitst (stoort wel) en dat je geen last zal en wil berokkenen en je ook geen personen fotografeert en vooral, dat het voor eigen gebruik is.
                    Al te vaak wordt fotografie daar echter gebruikt als catalogus voor diefstallen en/of groeperingen die de foto's misbruiken ...

                    Wat neem ik mee ? EN geloof me, ik kan het niet laten als ik een kerk zie om erin rond te lopen ...
                    1) statief
                    2) de fisheye. Vooral in heel hoge mastodantische kerken kan dit schitterende beelden opgeven
                    3) of een allround (18-200 voor croptoestellen, 28-300 voor ff). Reden ? Vaak zijn er mooie details, maar onbereikbaar en is de zoom heel handig. En vaak is er te weinig plaats om achteruit te stappen en moet je een breedhoek gebruiken. Natuurlijk is gebruik van primes misschien beter, maar 't is dan vooral de rug en de hinder die je veroorzaakt met je bagagewagen
                    4) Onontbeerlijk: het statief of een rijstzak.

                    Bij gebruik van de fisheye moet je er wel voor zorgen dat je de symmetrie in het oog houdt.
                    Last edited by Wim.Vanmaele; 13 maart 2012, 06:22.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment

                    Working...
                    X