Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Strobist welke lens???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Strobist welke lens???

    beste,

    ben mij laatqst beginnen verdiepen in Strobisme.
    heb een canon 550D, en die gebruik ik momenteel samen met een 50mm 1.8 (fantastic plastic) om portret en strobist mee te schieten.

    nu ga ik binnenkort een redelijk deftig budget gaan hebben om een nieuwe lens te kopen om en bij de 1300 naar 1500 euro.

    nu ben ik op zoek naar "de" lens bij uitstek voor strobisme.

    mijn oog valt momenteel op de 24-70mm f2.8 van canon.
    maar ik twijfel nog altijd.

    sommigen zeggen ga voor de 85mm 1.8
    anderen dan weer iets anders bleh ik weet het niet meer.

    ik ben ook van plan om eind dit jaar over te schakelen naar een FF body.
    studioshoots zitten er momenteel niet in voorlopig en hier moet ook geen rekening mee gehouden worden, ik zie wel hoe en wat als het zover komt.

    mvg david

  • #2
    Re: Strobist welke lens???

    Als je echt gaat overstappen na FF dan is de 24-70 een goede optie, maar als je blijft bij de 550D wat tevens een prima toestel is dan zou ik kijken na de 17-55.

    Wat je aanhaalt met betrekking tot primes. Dit natuurlijk voor iedereen verschillend. Persoonlijk gaat mijn voorkeur hier niet naar uit, maar er zijn er ook genoeg die zweren bij primes. Dit is nog al een persoonlijke keuze.

    Comment


    • #3
      Re: Strobist welke lens???

      Ik snap je redenering/vraag niet goed eigenlijk..

      Strobisme heeft te maken met de manier van belichten.

      Een lens kies je in functie van de onderwerpen en de manier waarop je die wil fotograferen. Hoe je die belicht (natuurlijk licht met reflectors, studiobelichting, strobist, ...) heeft daar weinig tot niets mee te maken.
      Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

      Comment


      • #4
        Re: Strobist welke lens???

        Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
        Ik snap je redenering/vraag niet goed eigenlijk..

        Strobisme heeft te maken met de manier van belichten.

        Een lens kies je in functie van de onderwerpen en de manier waarop je die wil fotograferen.
        omdat ik denk dat wanneer men aan strobisme doet er je ook rekening moet houden met je achtergrond, en ik dus een mooie Bokeh wil, waar niet iedere lens even goed in is.

        ik kan natuurlijk ook mis zijn maar dat denk ik toch

        bij studio hoef je geen rekening te houden met bokeh toch?

        mvg david

        maar je hebt wel gelijk, mijn vraag is niet zo goed geformuleerd.

        Comment


        • #5
          Re: Strobist welke lens???

          strobist werkt op hogere f getallen vaak... f8 of hoger....
          met het diafragma zo ver dicht.. is zowat elke lens haarscherp te noemen....

          ik zou vooral kijken naar welke lengte je wil van lens....
          iets voor full body, als een 35 of die 24-70, of wil je gezichten trekken... 85 f1.4 dan bvb... of een 70-200 tweedehands
          www.aeri-photography.be

          Comment


          • #6
            Re: Strobist welke lens???

            ook bij studio hou je rekening met bokeh hoor ... tenzij je studio ziet als schieten op F11 en je achtergrond helemaal wit blazen

            normaal gezien kies je lenzen in functie van beeldhoek, brandpuntsafstand, afstand tot je onderwerp, lichtgevoeligheid, bouwkwaliteit, beeldkwaliteit, etc ... maar idd NIET in functie van hoe je iets gaat belichten.

            ik zou zeggen analyseer veel beelden die je zelf top vindt en die je zelf zou willen maken, dan weet je al of je richting groothoek, standaard of tele wil.

            bekijk dan of je graag met groot of klein diafragma wil werken (f/1,4 of f/16)

            als je dat allemaal weet, dan kan je de alternatieven naast mekaar leggen.

            Mvg,
            TravelToy
            www.christian-bailleul.be | Blog

            Comment


            • #7
              Re: Strobist welke lens???

              Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
              strobist werkt op hogere f getallen vaak... f8 of hoger....
              met het diafragma zo ver dicht.. is zowat elke lens haarscherp te noemen....

              ik zou vooral kijken naar welke lengte je wil van lens....
              iets voor full body, als een 35 of die 24-70, of wil je gezichten trekken... 85 f1.4 dan bvb... of een 70-200 tweedehands
              huh ? strobisme vaak op hogere f getallen ? ik zou niet weten waarom.

              persoonlijk kom ik niet nooit boven de f/4 en ik ken er genoeg die zweren bij f/2 als max.

              veralgemenen is zo gevaarlijk

              Mvg,
              TravelToy
              www.christian-bailleul.be | Blog

              Comment


              • #8
                Re: Strobist welke lens???

                tgoh ik laat me vooral inspireren door Danny Dong en Cindy Frey hun werk.

                Danny dong meer voor het glamoureuze en huwelijksfotografie, en cindy frey meer voor haar buitenbenige-ik-lap-alle-regels-aan-mijn-laars manier van werken.

                Comment


                • #9
                  Re: Strobist welke lens???

                  er is geen ideale lens, je moet zelf gaan uitmaken wat je wilt.

                  Strobisme is inderdaad een manier om te gaan belichten.
                  De lens bepaalt niets op dat vlak.

                  Bokeh is lens-afhankelijk qua 'uitzicht' en de lichtsterke lenzen hebben nu meestal wel het meeste / mooiste bokeh.

                  Je hebt nu eigenlijk de lens in je bezit die een vrij leuke lens is.
                  Ik heb ze ook en ik ben er nu voor strobisme ook meer die lens aan het gebruiken, vnl om ook creatiever te werk te gaan. Je maakt het jezelf 'moeilijker' door de vaste brandpunt.

                  Als je echt nieuwe lenzen wilt, zou ik mss een paar dingen opnemen die in je budget kunnen passen.
                  Als je bij canon wil blijven en L-lenzen wilt, dat zal je maar een lens kunnen kopen of heel mss 2.
                  Bij canon zou ik dan denken aan de volgende:
                  - 24-70 2.8
                  - 17-55 2.8 IS
                  - 17-40 f4
                  - 70-200 f2.8 non is
                  - 70-200 f4 is
                  - 85 1.8

                  Moest je ook de third party merken overwegen, kan je zelfs perfect 3 lenzen aanschaffen waarmee je een leuk bereik kunt coveren, wat kunt spelen met DOF/scherptediepte en bokeh.
                  Hier denk ik aan de volgende:
                  - 17-50 f2.8 van tamron, al dan niet VC-versie
                  of
                  - 17-50 f2.8 OS van sigma (wordt door velen beter beschouwd qua beeldkwaliteit dan de canon zelfs)
                  daarnaast:
                  - 28/75 2.8 van tamron, sigma heeft ook een 24/70 2.8; je kan ook nog even afwachten want tamron heeft een 24/70 2.8 aangekondigd met VC.
                  - canon 85 1.8 of samyang 85 1.4

                  Elke lens is van toepassing binnen bepaalde omstandigheden.
                  Zo kan je een tele gaan kopen maar dan zal je veel plaats moeten hebben als je een full body wil gaan maken en in veel urbex locaties ga je dan vloeken.

                  Ik gebruik heel veel de 28-75 2.8 en schakel nu stilletjes over op de 50mm 1.8
                  En ik werk 95% van de tijd strobist
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Strobist welke lens???

                    Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                    ook bij studio hou je rekening met bokeh hoor ... tenzij je studio ziet als schieten op F11 en je achtergrond helemaal wit blazen
                    achtergrond niet witblazen, dan krijg je gemakkelijk overstraling. Gewoon uitmeten op wit en niet harder maakt je onderwerp scherper, vooral de haren.

                    als antwoord op TS zijn vraag, zou ik niet kunnen indenken waarom een lens beter of minder geschikt is voor strobist-toestanden. Een goede lens is een goede lens, wat de lichtrbron ook is.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Strobist welke lens???

                      denk dat ik dan toch voor de 24-70 ga gaan,
                      dan kan ik voorlopig deze gebruiken en wanneer ik mijn FF camera heb kan ik eventueel sparen dan voor een 70-200 en zo mijn bereik uitbreiden.

                      Comment

                      Working...
                      X