Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instellen 2de gordijn op 60D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • instellen 2de gordijn op 60D

    ik volg les bij het CVO en we moesten een sfeerbeeld maken in de studio met de studioflits. We hadden een opstelling gemaakt met wat kaarsen enz. na dat ik een paar foto's gemaakt had met de flits op het eerste gordijn en wilde ik op mijn toestel dat veranderen op 2de gordijn. Wat blijkt nu: dat ik mijn externe flits op mijn toestel moet zetten eer ik deze instellingen kan veranderen. Ik maakte gebruik van een RF602 sturing en dus moest ik deze ervan af halen, mijn flits erop, instellingen veranderen, flits er terug vanaf, sturing er terug op. Ik vind dit zeer omslachtig, is er een andere manier, zoals bij mijn oudere 350D direct in de persoonlijke instellingen zonder flits, om dat te veranderen.
    Geen RTFM want dat heb ik al gedaan....
    Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

  • #2
    Re: instellen 2de gordijn op 60D

    Neem de handleiding er maar 's bij, het zit gewoon in de instellingen hoor! Gewoon bij de flitsinstellingen kijken!
    Webstek in opbouw

    Comment


    • #3
      Re: instellen 2de gordijn op 60D

      Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
      ik volg les bij het CVO en we moesten een sfeerbeeld maken in de studio met de studioflits. We hadden een opstelling gemaakt met wat kaarsen enz. na dat ik een paar foto's gemaakt had met de flits op het eerste gordijn en wilde ik op mijn toestel dat veranderen op 2de gordijn. Wat blijkt nu: dat ik mijn externe flits op mijn toestel moet zetten eer ik deze instellingen kan veranderen. Ik maakte gebruik van een RF602 sturing en dus moest ik deze ervan af halen, mijn flits erop, instellingen veranderen, flits er terug vanaf, sturing er terug op. Ik vind dit zeer omslachtig, is er een andere manier, zoals bij mijn oudere 350D direct in de persoonlijke instellingen zonder flits, om dat te veranderen.
      Geen RTFM want dat heb ik al gedaan....
      Mijn ervaring is dat je indien je een tweede gordijn synchronisatie wil bekomen met studioflitsen, dit mij enkel gelukt is, als ik gebruik maakte van een externe flits 580 EX op het toestel, die op dat moment op 1/128ste van het vermogen gebruikt werd, omdat ze eigenlijk fungeerde als optische trigger voor de studioflitsen.
      Door de instelling op de camera te wijzigen en mijn skyport te gebruiken als trigger werkte dit niet, en kreeg ik gewoon eerste gordijn.

      Je weet dat tweede gordijn enkel werkt met een sluitersnelheid lager dan 1/40ste seconde.

      In veel gevallen kan je resultaat bekomen via een omweg, namelijk door de camera op statief te plaatsen, een lange sluitertijd in te stellen, en tijdens deze sluitertijd manueel je flits te laten afgaan. Een vereiste is wel een donkere studio, en je flitsen op een vrij laag vermogen gebruiken. Dit kan dus perfect met reportageflitsen .

      Succes nog.

      MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: instellen 2de gordijn op 60D

        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Mijn ervaring is dat je indien je een tweede gordijn synchronisatie wil bekomen met studioflitsen, dit mij enkel gelukt is, als ik gebruik maakte van een externe flits 580 EX op het toestel, die op dat moment op 1/128ste van het vermogen gebruikt werd, omdat ze eigenlijk fungeerde als optische trigger voor de studioflitsen.
        Je weet dat tweede gordijn enkel werkt met een sluitersnelheid lager dan 1/40ste seconde.

        Succes nog.

        MVG, Jeff C.
        van de sluitertijd dat wist ik, zaten met sluitertijden tussen 0.5" en de 4" en diafragma van f5.6 tot f18, om te vergelijken en de invloed van flits, icm verschillende sluitertijden en diafragma's te zien. Maar wij zaten in echt donkere studio's en mochten geen reportageflitser gebruiken....

        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Door de instelling op de camera te wijzigen en mijn skyport te gebruiken als trigger werkte dit niet, en kreeg ik gewoon eerste gordijn.

        MVG, Jeff C.
        zelfs al had je hem ingesteld op het 2de gordijn?
        Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

        Comment


        • #5
          Re: instellen 2de gordijn op 60D

          Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
          Neem de handleiding er maar 's bij, het zit gewoon in de instellingen hoor! Gewoon bij de flitsinstellingen kijken!
          bij flitsinstellingen staat er niets van of ik vind in elk geval niets! Ik heb wel op mijn toestel gezien dat ik niet in deze flitsinstellingen kan zonder de externe flits op het toestel te zetten en aan te zetten. Weet je meer of waar dat anders kan ingesteld worden, help me please... zelfs het bladzijde van de gebruiksaanwijzing helpt!
          Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

          Comment


          • #6
            Re: instellen 2de gordijn op 60D

            zelfs al had je hem ingesteld op het 2de gordijn?
            Ja de sync kwam steeds op het eerste gordijn, ik spreek hier wel over een 5D dus informatie concreet over je 60 D kan ik je niet meegeven, maar ik wil gerust mijn ervaringen delen met je.

            MVG, Jeff c.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: instellen 2de gordijn op 60D

              ik hoop dat er hier iemand met een oplossing komt opdraven waardoor we beiden geholpen zijn. Straks ga ik in elk geval toch eens wat proberen. Ik hou je in elk geval op de hoogte!
              Wat de instellingen betreft van mijn oorspronkelijke vraag hoop ik ook nog op een oplossing.
              Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

              Comment


              • #8
                Re: instellen 2de gordijn op 60D

                ook bij de 60D, ingesteld op het 2de gordijn gaat de flits af op het 1ste gordijn bij het gebruik van de RF602. Dit wil dus zeggen dat ik deze niet kan gebruiken bij zulke opnamen! Dat is effe balen ,hoor! . Heeft iemand deze ervaring ook al gehad en wat is er aan gedaan, zonder gebruik te maken van een reportageflits ?
                Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

                Comment


                • #9
                  Re: instellen 2de gordijn op 60D

                  Je zou is kunne proberen van te werken met een synckabel verbonden met het pc contact op de camera, als dit niet werkt heb ik geen oplossing meer in gedachten.

                  MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: instellen 2de gordijn op 60D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    Je zou is kunne proberen van te werken met een synckabel verbonden met het pc contact op de camera, als dit niet werkt heb ik geen oplossing meer in gedachten.

                    MVG, Jeff C.
                    Idd, 't proberen waard, maar het is eigenlijk de bedoeling niet, hé. En er is blijkbaar geen oplossing voor dit probleem, en dat is zo ook voor Nikon, Sony, Pentax enz.... Ik schreef net naar Fotoshop Aalten en daar kreeg ik onmiddellijk dit klaar en duidelijk antwoord:
                    "Hallo,
                    Verklaring is redelijk simpel. 2e Gordijn wordt door manuele flits triggers in de regel niet ondersteund. Hiervoor moet je echt overstappen op de geavanceerde TTL triggers.
                    Mvg,
                    Roland Stolte
                    "

                    Verder vind ik wel dat dat vermeld mag worden, hé, ik twijfel er niet aan de de RF602 een goede trigger is maar het heeft wel degelijk zijn beperkingen!
                    Ik schreef ook nog naar Yongnuo zelf in mijn "beste" engels en ik ben eens benieuwd welk antwoord ik daar ga krijgen. Ik hou je op de hoogte.

                    Heeft er al iemand een oplossing voor mijn oorspronkelijk vraag?
                    Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

                    Comment


                    • #11
                      Re: instellen 2de gordijn op 60D

                      Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
                      Ik schreef net naar Fotoshop Aalten en daar kreeg ik onmiddellijk dit klaar en duidelijk antwoord:
                      "Hallo,
                      Verklaring is redelijk simpel. 2e Gordijn wordt door manuele flits triggers in de regel niet ondersteund. Hiervoor moet je echt overstappen op de geavanceerde TTL triggers.
                      Mvg,
                      Roland Stolte
                      "

                      Verder vind ik wel dat dat vermeld mag worden, hé, ik twijfel er niet aan de de RF602 een goede trigger is maar het heeft wel degelijk zijn beperkingen!
                      Ik schreef ook nog naar Yongnuo zelf in mijn "beste" engels en ik ben eens benieuwd welk antwoord ik daar ga krijgen. Ik hou je op de hoogte.

                      Heeft er al iemand een oplossing voor mijn oorspronkelijk vraag?
                      de beperking zit bij Canon... dit werkt wel met een Nikon... Nikon gebruikt hier de centrale pin voor... Canon, een zij-pinnetje
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: instellen 2de gordijn op 60D

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        de beperking zit bij Canon... dit werkt wel met een Nikon... Nikon gebruikt hier de centrale pin voor... Canon, een zij-pinnetje
                        Maar dan zou de fabrikant van deze triggers dat kunnen in principe ook kunnen aanpassen?
                        Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

                        Comment


                        • #13
                          Re: instellen 2de gordijn op 60D

                          Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
                          Maar dan zou de fabrikant van deze triggers dat kunnen in principe ook kunnen aanpassen?
                          waarom zou die? als iedereen het op de midden pin doet...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: instellen 2de gordijn op 60D

                            Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
                            Maar dan zou de fabrikant van deze triggers dat kunnen in principe ook kunnen aanpassen?
                            Zou zeker kunnen, maar dan ga je eigenlijk ook al naar een meer geavanceerde trigger.
                            David Leemans
                            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: instellen 2de gordijn op 60D

                              Waarom zou je bij sfeer beelden gaan wisselen tussen eerste en tweede gordijn? Dat heeft toch alleen belang bij bewegende dingen.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X