Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 500 f4 l is usm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 500 f4 l is usm

    Ik vroeg mijzelf af wat de tweedehands waarde is van een canon 500 f4.

    Wat is een redelijke prijs voor deze lens als ze 7 jaar is, en nog in een
    goede staat verkeerd, en het glas totaal geen schade heeft.

    Hoe wordt een tweedehandprijs bepaald, is hier een soort van bereking voor.

    Ik dank jullie al voor uw antwoordt.

  • #2
    Re: Canon 500 f4 l is usm

    In het geval van deze kleppers is het veelal de actuele nieuwwaarde die de tweedehandsprijs bepaalt - en dus niet de originele aankoopwaarde. De 500/4 heeft een jaar of vier/vijf geleden even een prijsdaling gekend, ik denk dat je ze op een bepaald moment rond 4.500 à 4.600 euro nieuw kon kopen. Sindsdien is ze enkel gestegen in aankoopprijs en zijn ook de tweedehandsprijzen de hoogte in gegaan.

    In het geval van deze lens komt er nog een factor bij. Hij is niet meer verkrijgbaar en zijn opvolger kost minstens 8.500 euro, dat maakt goede exemplaren van de eerste versie dadelijk meer gegeerd. De tweedehandsprijzen zijn navenant en liggen gemiddeld rond de 5.000 euro maar gaan op Birdpix bv. tot 5.300 euro.
    Fotograaf uit winterslaap ;-)
    7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

    Comment


    • #3
      Re: Canon 500 f4 l is usm

      Een berekening voor een tweedehandslens kan ik me niet direct voorstellen... de vraag is wat je er wil voor geven, hoe is de staat van de lens enz...
      Ik zie deze soort lenzen op sites zoals birdpix enz wel vaker voorbij komen, tweedehands prijzen draaien toch meestal zo pakweg tussen de 4800 en 5200 euro. De komst van de nieuwe versie ( 10.000 euro ) is nu niet direct bevorderlijk voor het zakken van de tweedehandsprijzen van de versie 1 . Die nieuwe versie zal geen 2 keer beter zijn volgens mij, ik heb zelf ook de versie 1 en dat is gewoon een toplens , echter als ik zie aan welke prijs ik die enkele jaren terug kocht en als ik de tweedehandsprijzen nu zie dan zou ik eigenlijk niet veel verlies boeken mocht ik de mijne verkopen .
      Als je er eentje kan vinden die uitgerust is met een vervangvoet ( RSS of Wimberly) dan is dat zeker een voordeel, die vervangvoet maakt het geheel stukken stabieler !
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

      Comment


      • #4
        Re: Canon 500 f4 l is usm

        Oorspronkelijk geplaatst door Haspengouw Bekijk bericht
        De 500/4 heeft een jaar of vier/vijf geleden even een prijsdaling gekend, ik denk dat je ze op een bepaald moment rond 4.500 à 4.600 euro nieuw kon kopen. Sindsdien is ze enkel gestegen in aankoopprijs en zijn ook de tweedehandsprijzen de hoogte in gegaan.
        Prijs was wel iets hoger hoor toen, lager dan 5200 zijn ze denk ik niet gegaan, in die tijd heb ik toen ook de mijne aangeschaft, op het laatste dat de versie 1 verkocht werd zat ze al dik boven de 6500 dacht ik.
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #5
          Re: Canon 500 f4 l is usm

          Ik zou zeggen indien in perfecte staat/compleet en met camou bescherming tussen de 5000 en 5500 €
          Deze prijzen zie je over het algemeen wel passeren op o.a. BP en andere natuurfotografie fora.

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Canon 500 f4 l is usm

            Oorspronkelijk geplaatst door Haspengouw Bekijk bericht
            .... De 500/4 heeft een jaar of vier/vijf geleden even een prijsdaling gekend, ik denk dat je ze op een bepaald moment rond 4.500 à 4.600 euro nieuw kon kopen. Sindsdien is ze enkel gestegen in aankoopprijs en zijn ook de tweedehandsprijzen de hoogte in gegaan.

            In het geval van deze lens komt er nog een factor bij. Hij is niet meer verkrijgbaar en zijn opvolger kost minstens 8.500 euro ...
            Volgens mij zijn dat prijzen zonder btw die je hier vermeldt toch ?

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Canon 500 f4 l is usm

              Leidraad voor Duitsland: http://www.poepping.de/fotoversicher...reisliste.html
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 500 f4 l is usm

                Oorspronkelijk geplaatst door Haspengouw Bekijk bericht
                In het geval van deze kleppers is het veelal de actuele nieuwwaarde die de tweedehandsprijs bepaalt - en dus niet de originele aankoopwaarde. De 500/4 heeft een jaar of vier/vijf geleden even een prijsdaling gekend, ik denk dat je ze op een bepaald moment rond 4.500 à 4.600 euro nieuw kon kopen. Sindsdien is ze enkel gestegen in aankoopprijs en zijn ook de tweedehandsprijzen de hoogte in gegaan.

                In het geval van deze lens komt er nog een factor bij. Hij is niet meer verkrijgbaar en zijn opvolger kost minstens 8.500 euro, dat maakt goede exemplaren van de eerste versie dadelijk meer gegeerd. De tweedehandsprijzen zijn navenant en liggen gemiddeld rond de 5.000 euro maar gaan op Birdpix bv. tot 5.300 euro.
                Dat vind ik dus ergens een pervers gevolg van vraag en aanbod.

                Al gun ik TS natuurlijk veel geld als hij de lens moest verkopen.

                Maar stel dat de nieuwe 5DMIII van Canon nieuw 3500 blijft kosten. De andere fullframes (1Ds MIII en 1DX) kosten nog meer.

                Betekent dat dan dat ik mijn oude 5D MII maar moet bijhouden en dat hij altijd 2000 euro waard zal blijven omdat de enige andere fullframes van Canon veel duurder zijn ?

                2000 euro is ergens toch wel een mentale grens voor veel hobbyisten die er geen geld mee verdienen.

                Natuurlijk is een lens geen toestel, maar toch.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 500 f4 l is usm

                  Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                  Dat vind ik dus ergens een pervers gevolg van vraag en aanbod.

                  Al gun ik TS natuurlijk veel geld als hij de lens moest verkopen.

                  Maar stel dat de nieuwe 5DMIII van Canon nieuw 3500 blijft kosten. De andere fullframes (1Ds MIII en 1DX) kosten nog meer.

                  Betekent dat dan dat ik mijn oude 5D MII maar moet bijhouden en dat hij altijd 2000 euro waard zal blijven omdat de enige andere fullframes van Canon veel duurder zijn ?

                  2000 euro is ergens toch wel een mentale grens voor veel hobbyisten die er geen geld mee verdienen.

                  Natuurlijk is een lens geen toestel, maar toch.
                  Je mag zeggen wat je wilt Johan, voor een koper is het altijd te veel !
                  De ene lens is de andere niet, je hebt hier met een Toplens te maken, neem dat maar van mij aan.


                  ps. vergelijk maken tussen lenzen en toestel is totaal niet mogelijk, lenzen houden nu eenmaal langer hun waarde.

                  ps2. kijk nu bvb naar de 7D, op het ogenblik worden deze aan toch wel lage 2de hands prijzen aangeboden. (+- 950 à 1000 €)
                  Wel nu, ik heb gisteren te horen gekregen dat er voorlopig geen opvolger komt van dat toestel, gewoon omdat ze er niet meer kunnen instoppen, toestel geeft alles al voor een semi pro. Hetgene van snufjes wat je nu ziet in de 5D MkIII en zelfs in de 1Dx had de 7D ook al (behalve uiteraard de FF) ... dus dat zegt genoeg
                  Hetgeen er wel staat aan te komen is een firmware upgrade voor de 7D.
                  Volgens mij gaan de prijzen van dat toestel binnen de kortste keer weer de hoogte in, dus diegene die er eentje hebben mogen zichzelf gelukkig prijzen.

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 500 f4 l is usm

                    Ik weet wel dat een 500 mm f4 een toplens is ! Het is geen 100-400 (al is die ook heel goed) of 400 mm f5.6 en dat mag wel voor die prijs.

                    Ik gun TS natuurlijk ook een goeie prijs.
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 500 f4 l is usm

                      Spel van vraag en aanbod natuurlijk. Als er ineens een nieuw model uitkomt dat 40% duurder is, en de oude niet meer te verkrijgen, zal je voor de oude quasi nieuwprijs terugkrijgen op de tweedehandsmarkt, want er is geen alternatief. Voor bodies veel minder het geval, want de technologie die erin steekt evolueert veel sneller dan bij objectieven. Ik denk dat het bij zo'n 500 f4 veeleer van belang is waar je ze te koop stelt. Niet iedereen kan/wil 5000 euro neertellen voor een objectief, dus je moet ergens terecht waar vogelaars/wildlife shooters dikwijls langskomen.
                      Maakt de kans op geïnteresseerde kopers groter, en wellicht ook de kans dat je een goede prijs geboden krijgt.

                      ch.
                      www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                      Comment

                      Working...
                      X