Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oud spul!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oud spul!

    Ik heb 2 (vermoedelijk oude) lenzen gekregen via familie. Deze lenzen hebben ze op een zolder gevonden. Ze zien er nog in goede staat uit en vrij proper...
    Ze hebben alletwee dezelfde vatting. Ik vermoed M42 (want het is een schroefdraad met een pinnetje).
    Het gaat om volgende lenzen:

    * Jupiter-9 2/85
    * Takumar 135 3.5 (Asahi Pentax op dop)

    Nu weet ik echter niet of het de moeite is om deze lenzen te gaan gebruiken op mijn Nikon D300 of Sony NEX 5N.

  • #2
    Re: oud spul!

    takumar heeft goeie reputatie... en een adapter kost je maar 15 euro of zo dus... waarom niet proberen gewoon...?
    www.aeri-photography.be

    Comment


    • #3
      Re: oud spul!

      op de nex5 kunnen die een plezier zijn om te gebruiken, je moet wel een adapter kiezen die focussen op oneindig toelaat. is voldoende info op net te vinden.
      zoeken op e-mount m42 adapters

      Comment


      • #4
        Re: oud spul!

        Beide objectieven zijn de moeite maar met een adapter van € 15,00 ga je geen resultaten halen.
        Dit zou de adapter moeten zijn (KLIK).

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: oud spul!

          Hartelijk dank voor de reacties.
          Ik ga een adapter bestellen voor de nex en die eens testen.
          Wel spijtig dat ik er zo geen voor de nex kan vinden zonder optische correctie...

          Comment


          • #6
            Re: oud spul!

            Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
            Hartelijk dank voor de reacties.
            Ik ga een adapter bestellen voor de nex en die eens testen.
            Wel spijtig dat ik er zo geen voor de nex kan vinden zonder optische correctie...
            Voor de NEX heb je geen optische correctie nodig, voor Nikon wel.....

            Comment


            • #7
              Re: oud spul!

              De Takumar zal wel M42 zijn, de Jupiter-9 niet noodzakelijk. Die is gemaakt in L39 (LTM), Kiev/Contax, M39 (Zenit) en M42. Als de Jupiter en Takumar op dezelfde camera gebruikt zijn zal hij wel M42 zijn... Je kan enkele foto's plaatsen/sturen om na te kijken, indien je wil.
              M42 op Nikon is met correctieglas. Op de NEX is dat geen enkel probleem, adapters in overvloed. Het is op te merken dat ook de L39 en Kiev/Contax rangefinder lenzen op NEX kunnen gebruikt worden, dus wat die J9 ook weze mogen, kunnen gebruiken zal je altijd wel

              Mijn Jupiter-9
              Jupiter-9 blog post

              De J9 die ik heb is een prachtlens, als je van het type fotografie houdt wel te verstaan. Qua scherpte doet ze natuurlijk fel onder aan het nieuwste glas, maar wat een mooie bokeh...
              :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

              Comment

              Working...
              X