Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR - D70] swabbing mister sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [DSLR - D70] swabbing mister sensor

    Na 1250 beeldekens is het al zover, een dikke spot op alle foto's vanaf F/11. 'k Heb dan ook zeer veel lenswissels gedaan in de eerste testperiode...

    Ben dan maar aan het swabben gegaan, en hier één voordeel en één nadeel van de D70 tov de D100.

    Voordeel: de D70 (met goed opgeladen batterij) heeft een nieuwe menukeuze die toelaat de spiegel omhoog te klappen en de sensor 'electronisch' uit te schakelen om te swabben, dit zonder een externe adapter, kudos Nikon.

    Nadeel: de sensor (filter) zit onder een plastieken randje dat het filter erg nauw omsluit, dit maakt dat de sensor swabs (eclips) die het net zo mooi deden op de D100 nu net wat te breed zijn, dus een swab in één mooie strijk links, en dan rechts, lukt me nog niet echt.




  • #2
    U brengt geregeld interessante materies.
    Daarom volg ik uw topics ook met veel belangstelling.
    Maar, wat is "swabbing" Hebt u daar meer info over?
    Gaat het erover eigenhandig vuiltjes wegnemen uit het binnenhuis?

    Groeten,
    Extranjero

    Comment


    • #3
      Swabbing, ofte Sensor swabbing is het schoonmaken van de sensor (CCD of CMOS), of eigenlijk nog beter van de filter die ervoor zit... Daarmee haal je stofjes van de sensor die anders op de foto te zien zijn.
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Zijn er eigenlijk nadelen aan het gebruik van perslucht of geioniseerde stikstof onder druk, of kan zo'n filter daar echt niet tegen?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Koen_vervoort
          Zijn er eigenlijk nadelen aan het gebruik van perslucht of geioniseerde stikstof onder druk, of kan zo'n filter daar echt niet tegen?
          moet maar eens zoeken op 't forum, maar sommigen hebben wel hun twijfels over de veiligheid (en het risico om ofwel vocht op de sensor te krijgen of de sensor te bevriezen)

          Greetz

          Sam Jae

          Comment


          • #6
            Originally posted by Koen_vervoort
            Zijn er eigenlijk nadelen aan het gebruik van perslucht of geioniseerde stikstof onder druk, of kan zo'n filter daar echt niet tegen?
            Er zijn er die niet anders doen, en er zijn er die er radikaal tegen zijn...
            Veel zal al afhangen van de kwaliteit van de spuitbus die je gebruikt... Sommige van die bussen sproeien wat vloeistof mee naar buiten (of door verkeerde handelingen) en die kunnen de filter aantasten...

            Anderzijds: is met zo'n lapje stof (of wat het ook is) zoveel beter? Per slot van rekening wrijf je daar ook mee over de filter.

            Ikzelf kies toch maar voor de Pecpads, maar ieder zijn eigen keuze...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #7
              ik werk met perslucht maar soms zit een vuiltje wel echt 'vast' op de sensor. trouwens de perslucht helpt wel maar durft stofjes soms gewoon rondblazen. je mag de druk ook niet te hoog maken, dus wat afstand houden is de boodschap. Van zodra ik met perslucht geen resultaat heb, ga ik over op SWAB pads.



              Met swabbing wordt bedoeld dat je het oppervlak van het A.A. filter dat over de sensor zit vrijmaakt van vuiltjes of stofdeeltjes die door de electronica worden aangetrokken en komen vast te zitten.

              Tegenover dia of negatieven heb je dat probleem wel met een sensor, want die blijft er altijd zitten, een rolletje wordt getransporteerd en dus blijft hetzelfde beeld nooit voor de lensopening zitten, na een opname wordt er immers verder gerold ...

              De bedoeling is dat je met een klein stokje met een zacht sensordoekje en twee a drie druppeltjes Ecplips (of soorgelijk vluchtig niet schadelijk product) de sensor dus schoonmaakt.

              Meestal bij kleine diafragmaopeningen (f/11 tot 32) zie je dat er vuiltjes op de sensor zijn neergestreken ...

              Ik wissel regelmatig lenzen en ik swab gemiddeld 3 a 4 keer per jaar ...

              Comment


              • #8
                Originally posted by Phille
                ik werk met perslucht maar soms zit een vuiltje wel echt 'vast' op de sensor. trouwens de perslucht helpt wel maar durft stofjes soms gewoon rondblazen. je mag de druk ook niet te hoog maken, dus wat afstand houden is de boodschap. Van zodra ik met perslucht geen resultaat heb, ga ik over op SWAB pads.



                Met swabbing wordt bedoeld dat je het oppervlak van het A.A. filter dat over de sensor zit vrijmaakt van vuiltjes of stofdeeltjes die door de electronica worden aangetrokken en komen vast te zitten.

                Tegenover dia of negatieven heb je dat probleem wel met een sensor, want die blijft er altijd zitten, een rolletje wordt getransporteerd en dus blijft hetzelfde beeld nooit voor de lensopening zitten, na een opname wordt er immers verder gerold ...

                De bedoeling is dat je met een klein stokje met een zacht sensordoekje en twee a drie druppeltjes Ecplips (of soorgelijk vluchtig niet schadelijk product) de sensor dus schoonmaakt.

                Meestal bij kleine diafragmaopeningen (f/11 tot 32) zie je dat er vuiltjes op de sensor zijn neergestreken ...

                Ik wissel regelmatig lenzen en ik swab gemiddeld 3 a 4 keer per jaar ...
                Ofwel heb ik heel veel sjance , ofwel een goede spuitbus, maar op de jaren dat ik al dslr, en een paar 10000 fotokes, (d30, 10d, nog een 10d en een 1d), heb ik nog nooit een stofje gehad dat ik niet kon verwijderen met lucht. Ik ben als de dood om met een sensorswab aan de ccd/cmos te gaan. Als het een zandkorrel is, heb je veel kans dat er een mooie kras ontstaat. daarvan heb ik al voorbeelden gezien, war je van gaat huiveren. Trouwens begrijp ik niet wat er zich op dergelijke korte tijd zou kunnen vastzetten op een sensor, dat je niet "contactloos" kan verwijderen???
                Ik behandel mijn materiaal normaal, ga op het strand geen lens veranderen, dat niet, maar voor de rest wel hoor.

                Comment


                • #9
                  Aangezien ik redelijk nieuw ben in de dslr wereld, welke spuitbus heeft zijn degelijkheid en betrouwbaarheid al bewezen, maw. wat kan ik het beste kopen om de sensor te reinigen ?
                  NIKON D70
                  NIKKOR AF-S DX 18-70 F3.5-4.5 IF ED

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Vussie
                    Aangezien ik redelijk nieuw ben in de dslr wereld, welke spuitbus heeft zijn degelijkheid en betrouwbaarheid al bewezen, maw. wat kan ik het beste kopen om de sensor te reinigen ?
                    Kenair

                    copy paste uit ander topic :"blauwe bus met een wit ventje op"

                    Greetz

                    Sam Jae

                    Comment


                    • #11
                      Enneuh... (don't shoot me als dit een evidentie zou zijn) perslucht uit een compressor?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Koen_vervoort
                        Enneuh... (don't shoot me als dit een evidentie zou zijn) perslucht uit een compressor?
                        als je daar 'n speciale filter(S) voorzet...stof en ontvochtiging etc...
                        perslucht rechtstreeks uit de compressor ...> NOOIT gebruiken

                        Comment


                        • #13
                          gij zijt inderdaad ne gelukzak Rudy

                          Comment

                          Working...
                          X