Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instelling op NIKON SB-800

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instelling op NIKON SB-800

    In een andere topic op dit forum was ik op zoek naar de best mogelijke manier om lopende en bewegende honden te fotograferen, ... iemand reageerder erop en gaf aan om de externe flittser te gebruiken, ... Jammer genoeg is de persoon in kwestie een Canon gebruiker en ik ben eerder een Nikon addict ...

    De persoon gaf het volgende aan:
    de externe flitser op de camera in ETTL Modus High speed sync actief

    Ik zelf gebruik dus een externe flitser van Nikon, de sb-800
    Volgens mij bestaat hierin de vermelding van ETTL niet? (TTL wel)
    En ik kan in mijn handleiding blijkbaar ook niets terug vinden over High speed sunc actief ...

    Is er hier iemand die me kan helpen om dit uit te leggen hoe ik die dingen kan instellen op de Nikon sb 800 aub?

    De benamingen komen niet overeen bij Canon en Nikon natuurlijk, ...
    Maar als ik de instellingen die door de andere persoon werden doorgegeven (blijkbaar voor een canon flitser?) wil toepassen op de Nikon sb 800 ... Wat moet ik dan doen en hoe stel ik dit in aub?

    Dank u vriendelijk

  • #2
    Re: Instelling op NIKON SB-800

    geen ettl wel i-ttl

    High speed sync wordt bij nikon FP focal plane flitsen genoemd en stel je in op je camera.
    Dus moet je in de handleiding van je camera kijken.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Instelling op NIKON SB-800

      @ paly

      Mijn handleindig is ook zuiver in het Nederlands ... van mijn camera (D70).
      Onder welke andere noemer dan FP (focal plane) flitsen zou ik dit kunnen teruvinden in de Nederlandse handleding?

      Iemand een idee?

      Paly, alvast vriendelijk dank voor de info tot hiertoe!

      Comment


      • #4
        Re: Instelling op NIKON SB-800

        naar AUTO FP zoeken, bekijk dit eens: click
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Instelling op NIKON SB-800

          Oorspronkelijk geplaatst door jako_yellow Bekijk bericht
          De persoon gaf het volgende aan:
          de externe flitser op de camera in ETTL Modus High speed sync actief
          Lijkt me geen goede raad...
          dat heb je in principe niet nodig! alleen als je tegen sterker licht flitst en je wilt he diafragma wijd open zetten... je flits bevriest immers het beeld...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Instelling op NIKON SB-800

            mmh ...

            Zelfs Auto FP vind ik niet in de index van mijn handleiding boekje hoor, ...
            Ik vraag me af of dit wel mogelijk is met mijn oudere model van Nikon (D70).

            Help help ...

            @ d_oracle:
            Wat zou u niet aanraden? Om de externe flits te gebruiken of ...
            Het doel is bewegende honden te fotograferen, ik opende een topic onder een andere rubriek hier op het forum met de vraag hoe ik dit best kan doen. Daarbij kwam dus de reactie van iemand die dit voorstelde (maar die instellingen zijn op een Canon, zodeonde was ik op zoek naar de Nikon benamingen en hoe ik dit instellen kan). Maar blijkbaar vind ik niet eens de instellingen op mijn camera ... (nikon D70)

            Comment


            • #7
              Re: Instelling op NIKON SB-800

              Oorspronkelijk geplaatst door jako_yellow Bekijk bericht
              @ d_oracle:
              Wat zou u niet aanraden? Om de externe flits te gebruiken of ...
              Het doel is bewegende honden te fotograferen, ik opende een topic onder een andere rubriek hier op het forum met de vraag hoe ik dit best kan doen. Daarbij kwam dus de reactie van iemand die dit voorstelde (maar die instellingen zijn op een Canon, zodeonde was ik op zoek naar de Nikon benamingen en hoe ik dit instellen kan). Maar blijkbaar vind ik niet eens de instellingen op mijn camera ... (nikon D70)
              externe flash is prima... maar lees eens de sticky van dit strobist forum!
              maak gebruik van een goed setje RF602 radiotriggers en geen highspeed triggering... dat heb je 9 op de 10 niet nodig.
              dergelijke triggersetje kost 20€ en werkt op je D70
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Instelling op NIKON SB-800

                De nikon D70 ondersteunt geen FP.

                On-camera kan je wel tot 1/500s gaan.
                Off-camera zelfs sneller.
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: Instelling op NIKON SB-800

                  @ Paly

                  kan u even verder uitleggen wat u bedoelt met:
                  n-camera kan je wel tot 1/500s gaan.
                  Off-camera zelfs sneller.

                  Ik ben eigenlijk niet zo sterk in die technische uitleg die vaak gedaan wordt, voor mij mag het gerust 'gewoon eenvoudig' Nederlands zijn

                  Comment


                  • #10
                    Re: Instelling op NIKON SB-800

                    2 soorten sluiters bij dslr: electronisch en mechanisch

                    Doorgaans kan je geen snellere sluitertijd instellen dan 1/160 tot 1/320 bij toestellen met een mechanische sluiter. (Anders komt deze in het beeld als een donkere balk)

                    Een D70 heeft een elektronische sluiter als het toestel merkt dat er een flits op het toestel staat kan je geen sneller sluitertijd instellen dan 1/500s.
                    Als je je flits van de camera haalt (off-camera) en deze aanstuurt met een trigger, weet je toestel niet dat er een flitser verbonden en lukt het wel om een snellere sluitertijd in te stellen.
                    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Instelling op NIKON SB-800

                      Inderdaad D70 ondersteunt FP niet maar heb je dat wel nodig?
                      Met de D70 kun je door zijn electronische sluiter op hogere sluitersnelheden flitsen tot 1/500s dat zal wel voldoende snel zijn om honden te fotograferen.
                      Daarnaast als je het diafragma zoveel mogelijk dichtzet, zodat de flits de hoofdbelichting wordt werk je op 1/1000s aangezien de flits slechts 1/1000s duurt of zelfs korter (er enkel voor zorgen dat je niet op full power flitst want dan duurt de flits 5ms).
                      FP flitsen kan trouwens enkel als de SB800 flitser op de (vb D90) camera staat tenzij je een SU800 remote commender of een pocket wizard gebruikt als trigger, met de "gewone " triggersetjes werkt het niet, ook niet via IR sturing met de pop-up flitser.
                      Veel voordeel tav snelheid met FP flitsen heb je trouwens niet want in plaats van 1/1000s flitsduur bij "normaal " flitsen, gaat bij FP flitsen de flits even lang flitsen als de gordijnen open zijn en dat is ongeveer de sluitertijd+4ms (8ms voor een sluitertijd van 1/250s)
                      FP flitsen is hoofdzakelijk bedoeld voor invulfitsen als je bij veel (zon)licht en een grote diafragma opening (kleine DOF) wilt werken.
                      Wil je er meer over weten dan staat hier wat meer info:
                      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                      Comment

                      Working...
                      X