Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 prestaties verminderen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D90 prestaties verminderen?

    Hallo allemaal,

    Mijn D90 wordt eind deze maand 2 jaar (~27.000 clicks), en de laatste tijd heb ik echt het gevoel dat hij minder goed presteert...
    Ik heb dit met alle lenzen (Nikon 70-300 4.5-5.6 VR - Nikon 17-55 2.8 - Nikon 18-105 3.5-5.6 VR)

    Foto van augustus 2011: sluiter 1/500 - diafragma f/8 - iso 800

    Fullsize: http://dl.dropbox.com/u/6721235/Pics/DSC_8118.jpg
    Foto van vorige week: sluiter 1/500 - diafragma f/8 - iso 400

    Fullsize: http://dl.dropbox.com/u/6721235/Pics/DSC_5305.jpg


    De iso bij de tweede foto is lager, toch is er meer ruis (belachelijk veel ruis voor iso 400) te zien?
    Het is nu maar 1 voorbeeld, maar ik krijg geen enkele scherpe foto meer te pakken van een lopende hond, terwijl dit vroeger geen probleem was...
    Ofwel is de foto in zijn geheel onscherp, ofwel is de achtergrond wel scherp (backfocus maar alleen bij bewegende dingen?)

    Ik heb het gevoel dat het probleem groter is bij bewegende objecten, dan bij stilstaande...
    (en nee, het ligt echt niet aan mij, ik heb al duizenden goede actiefoto's...)

    Is dit een garantiegeval, of gaan ze dit afwimpelen met het feit dat het slijtage is?

    Groetjes,
    Elien

  • #2
    Re: D90 prestaties verminderen?

    Wat die ruis betreft moet een van ons beide naar de oogarts.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #3
      Re: D90 prestaties verminderen?

      Kun je hier een link plaasen naar het originele onbewerkte out of camera bestand. Dan kan ik met Nikon software voor je kijken wat er mogelijkerwijs aan de hand kan zijn.

      Er is geen overmatige ruis aanwezig in de foto. Wel is er een scherpstelfout maar dat is nu niet te achterhalen waar dat door kan komen.
      Groetjes, KC
      www.sportbeelden.com

      Comment


      • #4
        Re: D90 prestaties verminderen?

        Hou er ook rekening mee dat er in deze periode van het jaar meestal minder en andere soorten licht beschikbaar is als in de zomer.
        We zien hier ook een verschil van achtergrond vind ik: een mooi grasplein tegenover een modderige weide maakt mss dat je belichtingsmeter van de camera dit anders zal interpreteren. Ook op het focussen kan dit zijn invloed hebben (minder contrast tussen het onderwerp en de achtergrond).
        Zoals hierboven al gevraagd, misschien eens de meetmethoden van de focus en de belichting er bij plaatsen, kan al iets verklaren.
        Sony A550 + glas

        Comment


        • #5
          Re: D90 prestaties verminderen?

          Alvast bedankt voor de reacties!

          Een aantal foto's SOO:





          Het valt me op dat de achtergrond telkens scherp is, al kies ik zelf het middenste scherpstelpunt...
          Ik heb al geprobeerd met AF-A en AF-C, enkel en dynamisch scherpstelpunt en werk altijd met matrix-lichtmeting...

          Groetjes

          Comment


          • #6
            Re: D90 prestaties verminderen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Elien.C Bekijk bericht
            Alvast bedankt voor de reacties!

            Een aantal foto's SOO:





            Het valt me op dat de achtergrond telkens scherp is, al kies ik zelf het middenste scherpstelpunt...
            Ik heb al geprobeerd met AF-A en AF-C, enkel en dynamisch scherpstelpunt en werk altijd met matrix-lichtmeting...

            Groetjes
            Ik heb even uw foto's bekeken maar qua ruis zie ik geen uitzonderlijk probleem.
            Zoals reeds aangegeven is , de licht-kwaliteit is inderdaad slecht van de foto's waar er een klein beetje ruis te zien is .
            Dat heb ik ook, zelfs op ISO 200 .
            Ik zie ook aan uw foto's dat u veelal f2,8 of 3,2 gebruikt.
            Ik schat aan de hand van uw foto's in dat uw onderwerp op ongeveer een meter of 3 staan.
            Dat komt neer als je de focus legt op de hond dat alles van die hond tot 40 cm na het focuspunt scherp is . is het focuspunt op 2 meter dan is de scherptediepte slechts 18 cm.
            Dat is bijzonder weinig en al werk je met continu scherpstellen, bij matig licht wordt dit gokken.
            Ik zie dat je nog iets kan spelen in sluitertijd , maar ik zou toch meer gaan naar een hogere ISO waarde .

            Mocht je twijfelen of uw lens een back focus probleem heeft zie dit dan even: http://focustestchart.com/focus21.pdf

            Comment


            • #7
              Re: D90 prestaties verminderen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
              Ik heb even uw foto's bekeken maar qua ruis zie ik geen uitzonderlijk probleem.
              Zoals reeds aangegeven is , de licht-kwaliteit is inderdaad slecht van de foto's waar er een klein beetje ruis te zien is .
              Dat heb ik ook, zelfs op ISO 200 .
              Ik zie ook aan uw foto's dat u veelal f2,8 of 3,2 gebruikt.
              Ik schat aan de hand van uw foto's in dat uw onderwerp op ongeveer een meter of 3 staan.
              Dat komt neer als je de focus legt op de hond dat alles van die hond tot 40 cm na het focuspunt scherp is . is het focuspunt op 2 meter dan is de scherptediepte slechts 18 cm.
              Dat is bijzonder weinig en al werk je met continu scherpstellen, bij matig licht wordt dit gokken.
              Ik zie dat je nog iets kan spelen in sluitertijd , maar ik zou toch meer gaan naar een hogere ISO waarde .

              Mocht je twijfelen of uw lens een back focus probleem heeft zie dit dan even: http://focustestchart.com/focus21.pdf
              De laatste 2 foto's indd F/2.8, maar de eerste 2 zijn op F/5.6 en F/5 - dat zou toch voldoende moeten zijn?
              Ik hoop op wat zonneschijn dit weekend, dan probeer ik nog een paar keer met een iets lagere sluiter, en iets hogere ISO, zodat het diafragma terug boven F5.6 geraakt...
              Het lijkt precies dat dit probleem alleen voorvalt bij (snel) bewegende onderwerpen...
              Last edited by Elien.C; 7 maart 2012, 10:02. Reden: aanvulling

              Comment


              • #8
                Re: D90 prestaties verminderen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Elien.C Bekijk bericht
                De laatste 2 foto's indd F/2.8, maar de eerste 2 zijn op F/5.6 en F/5 - dat zou toch voldoende moeten zijn?
                Inderdaad, Ik weet natuurlijk niet hoe de foto's tot stand komen, ik denk toch eerder richting lens.
                Ik heb een Tokina 16-50 2.8 met een behoorlijke backfocus , wat ik niet heb met andere lenzen. toch zou ik de back focus van uw lens wat meer onderlegd testen.met die testkaart bijvoorbeeld.
                In sommige andere modellen camera's kan je die back focus per lens aanpassen , de D90 heeft dit helaas niet.
                Qua ruis zou ik mij niet direct zorgen maken.

                Comment


                • #9
                  Re: D90 prestaties verminderen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Elien.C Bekijk bericht
                  Hallo allemaal,

                  Mijn D90 wordt eind deze maand 2 jaar (~27.000 clicks), en de laatste tijd heb ik echt het gevoel dat hij minder goed presteert...
                  nou dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk hoor.
                  misschien heb je iets veranderd aan je camerainstelling en niet meer terug gezet.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: D90 prestaties verminderen?

                    De ruis is echt verwaarloosbaar en is dan nog te wijten aan het minder goede licht. Wat mij opvalt is dat je foto's vergelijkt van een hond die quasi recht op je afkomt met ééntje van een hond die in een heel andere hoek loopt. Honden die recht op je afkomen ga je niet perfect 'bevriezen' met 1/500 en zijn voor een camera geen simpele objecten om op scherp te stellen.

                    Je zegt het ligt niet aan mij... hmmm, ik neem zelf heel wat foto's van honden in actie en op sommige dagen sla ik de bal meer mis dan juist. Je moet een perfecte timing hebben en dat is helaas niet altijd het geval. Zeker in het begin van het seizoen heb ik meer missers dan anders... En het feit dat je 'half wakker' ligt van het probleem zorgt ervoor dat je iets meer gespannen fotografeert dan normaal.
                    Jean Pierre.

                    Comment


                    • #11
                      Re: D90 prestaties verminderen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
                      Inderdaad, Ik weet natuurlijk niet hoe de foto's tot stand komen, ik denk toch eerder richting lens.
                      Ik heb een Tokina 16-50 2.8 met een behoorlijke backfocus , wat ik niet heb met andere lenzen. toch zou ik de back focus van uw lens wat meer onderlegd testen.met die testkaart bijvoorbeeld.
                      In sommige andere modellen camera's kan je die back focus per lens aanpassen , de D90 heeft dit helaas niet.
                      Qua ruis zou ik mij niet direct zorgen maken.
                      Zal ik eens doen, ben al blij dat iedereen het eens is dat de ruis toch niet echt problematisch is, zal dan aan mij liggen
                      Ik was toch al aan het kijken richting D7000, heeft deze dit wel?


                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      nou dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk hoor.
                      misschien heb je iets veranderd aan je camerainstelling en niet meer terug gezet.
                      grt,bouk.
                      Dat dacht ik ook, heb hem dan maar eens teruggezet naar fabrieksinstellingen, maar heeft helaas niet geholpen...


                      Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
                      De ruis is echt verwaarloosbaar en is dan nog te wijten aan het minder goede licht. Wat mij opvalt is dat je foto's vergelijkt van een hond die quasi recht op je afkomt met ééntje van een hond die in een heel andere hoek loopt. Honden die recht op je afkomen ga je niet perfect 'bevriezen' met 1/500 en zijn voor een camera geen simpele objecten om op scherp te stellen.

                      Je zegt het ligt niet aan mij... hmmm, ik neem zelf heel wat foto's van honden in actie en op sommige dagen sla ik de bal meer mis dan juist. Je moet een perfecte timing hebben en dat is helaas niet altijd het geval. Zeker in het begin van het seizoen heb ik meer missers dan anders... En het feit dat je 'half wakker' ligt van het probleem zorgt ervoor dat je iets meer gespannen fotografeert dan normaal.
                      Ja, het is inderdaad ook zo dat foto's waarbij hij schuin komt afgelopen, de focus beter ligt...

                      Ik test dit weekend nog wat met verschillende items (hogere sluiter, schuin lopen, ...), en hou jullie zeker op de hoogte!

                      Comment


                      • #12
                        Re: D90 prestaties verminderen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Elien.C Bekijk bericht
                        Zal ik eens doen, ben al blij dat iedereen het eens is dat de ruis toch niet echt problematisch is, zal dan aan mij liggen
                        Ik was toch al aan het kijken richting D7000, heeft deze dit wel?
                        Ik heb een jaar geleden een D7000 gekocht... en wat actiefoto's van honden betreft heb ik heel wat moeten oefenen om dezelfde resultaten te krijgen als voorheen... wees dus gewaarschuwd
                        Jean Pierre.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D90 prestaties verminderen?

                          Wat je kan doen:
                          Ga in het opnamemenu naar "ISO- gevoeligheid instellen"
                          daar Instellen automatische ISO gevoeligheid
                          Maximum op 1600 en langste sluitertijd op desgewenst 1/500

                          Stel uw camera op stand S sluitertijdprioriteit en ste deze in op 1/500 of nog sneller .
                          Uw camera zorgt er nu voor dat de iso en uw diafragma automatisch wordt aangepast.
                          Beter een beeld met een beetje ruis dan een bewogen beeld is de uitgang.

                          wat je bijkomend kan doen:
                          Neem foto's in Raw, zorgt voor veel bewegingsvrijheid in het nabewerken .
                          Dan heb je wel een programma nodig zoals Lightroom want anders wordt het snel onoverzichtelijk.
                          en zorg voor een snel geheugenkaartje zoals 30MB/s

                          Comment


                          • #14
                            Re: D90 prestaties verminderen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Elien.C Bekijk bericht
                            Zal ik eens doen, ben al blij dat iedereen het eens is dat de ruis toch niet echt problematisch is, zal dan aan mij liggen
                            Ik was toch al aan het kijken richting D7000, heeft deze dit wel?
                            Ik neem aan dat je het over AF-finetuning hebt??
                            Dit is vooral geschikt voor primes. Zoomlenzen hebben over het algemeen weinig aan deze functie
                            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: D90 prestaties verminderen?

                              Ik heb een 1D MIII van 4 jaar oud en een lens die zogezegd niet scherp is op 400 mm en heb vorige week een retescherpe foto van een voorbijvliegende meeuw genomen ...

                              Electronica verslijt niet...

                              Ik zie ook geen ruis op je foto 2.
                              Canon-man. Concerten en natuur.
                              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                              Comment

                              Working...
                              X