Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

landscape-lens-for-four-thirds

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • landscape-lens-for-four-thirds

    Heeft iemand ervaring met een van de volgende lenzen (positief/negatief + argumentatie), zijn er eventueel alternatieven op de markt die je zou aanraden voor landschaps- en architectuurfotografie met een 4/3's camera?

    Olympus Zuiko 12-60mm f/2.8-4 ED SWD
    Olympus Zuiko 14-54mm f/2.8-3.5 II
    Samyang 14mm f/2.8
    Rokinon 14mm f/2.8 IF ED UMC Four-thirds
    M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake (de kitlens, wat de meest compacte oplossing zou zijn voor m'n 'grab and go' k'ameraatje)

    Bedankt alvast,

  • #2
    Re: landscape-lens-for-four-thirds

    als hij ooit op de markt komt, de Noktor (SLR magic) 12mm f1.6

    In this blog post, we review the SLR Magic Noktor 12mm f1.6 lens for Micro Four Thirds digital cameras. Read more at The Phoblographer.

    Comment


    • #3
      Re: landscape-lens-for-four-thirds

      Ik heb alleen ervaring met M4/3 lenzen. Persoonlijk zou ik gezien de ontwikkelingen ook niet meer gaan investeren in dure niet M lenzen.

      Mijn bevindingen: de pancakes zijn allemaal fijn: 14 en 20 van Panasonic, de 17mm van Olympus ook. Wat betreft de AF: die van de 14mm is het meest geschikt om mee te filmen.

      Van de zoomlenzen vind ik eigenlijk de Olympus 14-150 zo gek nog niet. Op zich ben ik geen voorstander van superzooms, maar deze is toevallig in het 20-40 bereik BETER dan de alternatieve kitlenzen, inclusief de 14-45 van Panasonic. Deze laatste zou volgens testen scherper moeten zijn, maar ik heb al diverse exemplaren tegen elkaar getest en telkens wint de olympus lens het ruim, bovendien heeft die op 14mm duidelijk een bredere beeldhoek dan de Panasonic lens.En voor recreatief gebruik is het lensje ook in het telebereik best bruikbaar.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: landscape-lens-for-four-thirds

        Ik heb alleen ervaring met M4/3 lenzen. Persoonlijk zou ik gezien de ontwikkelingen ook niet meer gaan investeren in dure niet M lenzen.
        Ik was inderdaad ook de M lenzen aan het uitpluizen. Maar jij bedoeld, niet meer investeren in niet manuele lenzen, of micro 4/3 lenzen?

        Mijn bevindingen: de pancakes zijn allemaal fijn: 14 en 20 van Panasonic, de 17mm van Olympus ook. Wat betreft de AF: die van de 14mm is het meest geschikt om mee te filmen.

        Van de zoomlenzen vind ik eigenlijk de Olympus 14-150 zo gek nog niet. Op zich ben ik geen voorstander van superzooms, maar deze is toevallig in het 20-40 bereik BETER dan de alternatieve kitlenzen, inclusief de 14-45 van Panasonic. Deze laatste zou volgens testen scherper moeten zijn, maar ik heb al diverse exemplaren tegen elkaar getest en telkens wint de olympus lens het ruim, bovendien heeft die op 14mm duidelijk een bredere beeldhoek dan de Panasonic lens.En voor recreatief gebruik is het lensje ook in het telebereik best bruikbaar.
        Dus jij zou eerder de 17 mm óf de superzoom aanraden als het enkel op fotograferen aankomt? Interessant, maar die superzoom heeft lees ik, een maximum f4 op 14mm. En zou het best zijn op 50 mm mits f8.

        Comment


        • #5
          Re: landscape-lens-for-four-thirds

          De 12-60 is de meest aangename lens alleen zijn er zeer veel problemen mee.
          Ik heb zelf daarom de 14-54 II genomen die trouwens veel scherper is.
          Naast de 14-54 II, indien wijder gewenst neem je een 11-22 of 7-14 of 9-18.

          Samyang & Rokinon is dezelfde lens btw.
          Last edited by Lordje; 7 maart 2012, 16:30.
          1 foto niet in focus is een fout, 10 foto's niet in focus is een experiment, 100 foto's niet in focus is een stijl...

          Comment


          • #6
            Re: landscape-lens-for-four-thirds

            Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
            als hij ooit op de markt komt, de Noktor (SLR magic) 12mm f1.6

            http://www.thephoblographer.com/2011...o-four-thirds/
            Voor landschappen

            Comment


            • #7
              Re: landscape-lens-for-four-thirds

              Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
              Voor landschappen
              Waarom?

              Welke lens zou jij aanraden dan Jefzor?

              Comment


              • #8
                Re: landscape-lens-for-four-thirds

                Heb nog even stilgestaan bij die architectuur.
                Ik denk dat de 11-22 of 7-14 jou ideale lens zal zijn.
                1 foto niet in focus is een fout, 10 foto's niet in focus is een experiment, 100 foto's niet in focus is een stijl...

                Comment


                • #9
                  Re: landscape-lens-for-four-thirds

                  Bedankt Lordje.

                  http://www.four-thirds.org Voor wie ook niet helemaal zeker is welke lens te kiezen. Dit schema is de perfecte gids.
                  Last edited by Doc86; 15 april 2012, 09:57.

                  Comment


                  • #10
                    Re: landscape-lens-for-four-thirds

                    Oorspronkelijk geplaatst door Doc86 Bekijk bericht
                    Waarom?

                    Welke lens zou jij aanraden dan Jefzor?
                    Een zoom, om te beginnen. Voor landschappen kom je niet ver met "voetenzoom".
                    Voor landschappen heb je geen max diafragma van 1.6 nodig, normaal zit je boven de F8.

                    Comment


                    • #11
                      Re: landscape-lens-for-four-thirds

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                      Een zoom, om te beginnen. Voor landschappen kom je niet ver met "voetenzoom".
                      Voor landschappen heb je geen max diafragma van 1.6 nodig, normaal zit je boven de F8.
                      Ja, inderdaad. Ik zoek eigenlijk een lens die uitstekend geschikt is om en landschappen en architectuur te fotograferen. Dat schema geeft best een mooi overzicht maar veel wijzer ben ik nog steeds niet. Ik wil eigenlijk niet bovenmatig investeren (500 en meer) in de lens en daarbovenop wil ik ze graag zo klein mogelijk, om het nut van de kleine body niet teniet te doen dan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: landscape-lens-for-four-thirds

                        Ik heb anders gelezen dat de 9-18mm van Olympus ook een schitterende lens zou zijn en die is voor landschappen uiteraard zeer geschikt.

                        Je vindt er verschillende reviews van, allemaal lovend:

                        Comment


                        • #13
                          Re: landscape-lens-for-four-thirds

                          Blijkbaar, echter jammer dat de lens in afmeting verdubbeld eens uit 'transport positie'. Niettemin toch kleiner dan de Panasonic Lumix lens.

                          Comment


                          • #14
                            Re: landscape-lens-for-four-thirds

                            Ik bezit de Zuiko Digital 14-54 mm zowel als de 14-42 mm kitlens (op m'n dochter haar E-420).
                            Het verschil met de kitlens is: scherp tot in de kleinste hoekjes. Vrijwel geen vertekening over het hele bereik, dus ideaal voor architectuur, zou ik zeggen.
                            Het is wel geen klein lensje. Moest ik een 'goedkope' lens voor architectuur en landschap kopen, zou het ongetwijfeld de 9-18 mm zijn!
                            Zoals je op http://www.four-thirds.org/en/fourthirds/wide.html kunt lezen is ze licht en klein (79.5 diameter en 73 lang, 275 gram...)
                            Op dit moment kan je hem kopen voor 449 euro...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Doc86 Bekijk bericht
                            Heeft iemand ervaring met een van de volgende lenzen (positief/negatief + argumentatie), zijn er eventueel alternatieven op de markt die je zou aanraden voor landschaps- en architectuurfotografie met een 4/3's camera?

                            Olympus Zuiko 12-60mm f/2.8-4 ED SWD
                            Olympus Zuiko 14-54mm f/2.8-3.5 II
                            Samyang 14mm f/2.8
                            Rokinon 14mm f/2.8 IF ED UMC Four-thirds
                            M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake (de kitlens, wat de meest compacte oplossing zou zijn voor m'n 'grab and go' k'ameraatje)

                            Bedankt alvast,

                            Comment


                            • #15
                              Re: landscape-lens-for-four-thirds

                              Oorspronkelijk geplaatst door Doc86 Bekijk bericht
                              Heeft iemand ervaring met een van de volgende lenzen (positief/negatief + argumentatie), zijn er eventueel alternatieven op de markt die je zou aanraden voor landschaps- en architectuurfotografie met een 4/3's camera?
                              met een zuiko 9-18mm in combinatie met een 45 mm heb je volgens mij een zeer practisch pakketje voor architectuur en landschap.

                              Eén lensje in de jaszak en cameratje met andere lens om hals-schouder en je bent hands-free.
                              Lenskeuze voor opname is ook eenvoudig door keuze voor of groothoek/ of lichte tele
                              Voor mij werkt het prima.

                              een 14mm ( of 20 ) is wel nog compacter. Maar de 9mm is echt wel nuttig bij architectuur ( interieur).

                              iemand ervaring met de 19 mm van Sigma ?

                              grten, Geert

                              Comment

                              Working...
                              X