Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor product en stilleven fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens voor product en stilleven fotografie

    Gisteren hen ik mijn eerste foto op de beginnershoek geplaatst. ( zie : stilleven met 2 flessen) Ik kreeg o.a. terecht kritiek op het feit dat er uitrekking is van het beeld naar de hoeken, te wijten aan lensvertekening die toeneemt naargelang de brandpuntafstand afneemt.
    Ik beschik over volgende lezen : voor mijn nikon D700 (full frame) heb ik de nikkor 24-70mm 1:2.8 G en de nikkor 50mm 1:1.4 G
    Voor mijn D5000 heb ik de kitlenzen nikkor 18-55mm 1:3.5-6 G en nikkor 55-200mm 1:4-5.6 G.
    Nu was mijn vraag, welke lens kan ik best gebruiken of aanschaffen voor stilleven en product fotografie, om zo min mogelijk vertekening te krijgen. Volgens de uitleg best de nikkor 55-200?

  • #2
    Re: lens voor product en stilleven fotografie

    Met een breedhoeklens vlakbij het onderwerp krijg je inderdaad zo'n uitgerokken zijkanten.

    Gisteren moest ik groepsfoto's maken van meer dan 100 wielertoeristen, en daarvoor ben ik aan de overkant van de baan gaan staan met de 5D MKII + 24-70 f2,8. Daardoor was de kans op dit soort vervorming veel kleiner dan met de 16-35mm op een paar meter afstand.
    Maar er kwam iemand anders in de weg staan die wel een zoomlens op zijn breedst wou gebruiken. Ik heb ze dan uitgelegd waarom ik zo ver achteruit ging staan, maar volgens haar zou de lens die ze gebruikte niet voor zo'n vervorming kunnen zorgen.
    Dat was trouwens een Canon 17-85, die op de breedste stand ook nog eens heel veel last heeft van tonvorming, die krijg je dan nog bovenop de uitgerokken zijkanten. Die foto's zullen er dus wel heel erg goed uitzien.

    Een vaste 50mm geeft over het algemeen vrij weinig vervorming.
    Een langere lens is meestal nog wat beter, maar als de lens te lang is dan wordt het minder handig omdat de camera te ver achteruit moet.
    De Sigma 150mm macro gebruik ik zelf ook wel voor stillevens, maar ook de 85 of 135mm zijn perfect voor productfotografie.

    Zoomlenzen zijn optisch meestal minder goed, maar een 24-70 zou op 70mm ook heel goed bruikbaar moeten zijn.
    De 55-200 zal optisch wel wat minder goed zijn, maar ergens in dat zoombereik zit meestal wel een punt waarbij er zo goed als geen vervorming is.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: lens voor product en stilleven fotografie

      Hartelijk dank Black b@dit voor de uitgebreide heldere uitleg; hier ga ik zeker wat aan hebben.

      Met vriendelijke groeten

      Comment


      • #4
        Re: lens voor product en stilleven fotografie

        Een macro lens bv 60mm/2.8 of een T/S 85mm
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: lens voor product en stilleven fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Een macro lens bv 60mm/2.8 of een T/S 85mm
          Wel een flink prijsverschilletje tussen die 2, waarbij de 85 mm wel veel mogelijkheden geeft voor productfotografie. De T/S 85 mm staat nog steeds op mijn verlanglijstje, maar zal gezien de prijs daar nog wel een tijdje op blijven staan
          Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

          Comment

          Working...
          X