Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans instellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witbalans instellen

    Goedenavond, ik hoop dat je koffiedrinkt want dan kan je het probleem grotendeels oplossen. Ik gebruik zelf een 300D maar deze oplossing werkt met alle camera's waarmee de witbalans handmatig in te stellen is. Doe het volgende: Schuif twee witte koffiefilterzakjes inelkaar. Kie voor de aangepaste witbalans. Stel scherp op een op een onderwerp en hou de scherpstelling vast. Richt de lens naar de lucht in het noorden (noorderlicht) Houdt de filterzakjes voor de lens en maak de foto. Kies vervolgens in het menu voor handmatige witbalans en druk op set. Selecteer de opname met de koffiefilterzakjes want je wil deze witbalansinstelling gebruiken. Druk weer op set. Maak nu de opname. Je zult zien dat de kleuren levendiger zijn geworden met deze manier van instellen. Eigenlijk het zelfde effect als belichten a.d.h.v. een grijskaart. Succes
    Gegroet Auke
    Nikon en wat toebehoren

    http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

  • #2
    goeie truuk inderdaad....wij doen dat hier ook met de melkwitte dekseltjes die je kan vinden op die chips die ze in kokers verkopen....werkt gelijkaardig..

    Stef

    Comment


    • #3
      Klopt, je bedoelt die chips van Pringles! Dat deksel gebruik ik als flitsverzachter.
      Gegroet Auke
      Nikon en wat toebehoren

      http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

      Comment


      • #4
        Of neem foto's in RAW? dan heb je alle mogelijkheden achteraf...
        Ik concentreer me liever op het nemen van de foto, ik doe de
        cosmetica gewoon achteraf...
        Alhoewel ik wel de Pringles truc al toegepast heb . Er zijn echter nog andere...

        Just my opinion...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Welke andere? Ik ben benieuwd.
          Gegroet Auke
          Nikon en wat toebehoren

          http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

          Comment


          • #6
            Ik wil toch een aanpassing voorstellen. Waarom meten op het noorderlicht? Het zal soms een redelijk gemiddelde kunnen geven, maar ik wil eigenlijk meten welk licht er op mijn object valt (want dat fotografeer ik), niet het noorderlicht. Zet dat koffiefiltertje (of kartonnetje oid) dan ook daar neer (tegen de muur, standbeeld, auto of wat dan ook) en maak dan je WB-opname. Dan zijn de kleuren niet alleen levendiger, maar ook correcter aangepast aan het licht dat daadwerkelijk op het object valt. Want dat kan vaak een heel verschil zijn met het noorderlicht.

            (overigens is het niet hetzelfde als het belichten adhv grijskaart, want grijskaarten zijn bedoeld voor lichtmeting, niet voor witbalans. Bijna alle digitale camera's (en videocamera's) zijn ingeregeld voor witbalans instellen op wit (naam zegt het al eigenlijk), niet op 18%-grijs)

            Comment


            • #7
              Originally posted by Erik Mansvelders

              (overigens is het niet hetzelfde als het belichten adhv grijskaart, want grijskaarten zijn bedoeld voor lichtmeting, niet voor witbalans. Bijna alle digitale camera's (en videocamera's) zijn ingeregeld voor witbalans instellen op wit (naam zegt het al eigenlijk), niet op 18%-grijs)
              weet je.. het maakt geen ene ruk uit wat je gebruikt voor je "witbalans" in te stellen. Je kan zelfs een rode kaart gebruiken.
              Witbalans is gewoon het geheel van complementaire kleuren.
              Ik gebruik bv een lichtblauw kaartje om wat warme tonen te krijgen (meer geel, complementaire kleur van blauw)..
              een grijskaart kan je perfect voor witbalans gebruiken, ook al is die er in principe niet voor gemaakt. het resultaat is trouwens dat je witbalans iets warmer is dan de witbalans met puur witkaartje.

              en als we het over belichten hebben.. voor digitaal is het oude 18% grijskaart regeltje niet meer geldig. Omdat een CCD/CMOS anders reageert dan film (CCd kapt af wat buiten bereik valt) kan je beter meten op WIT, omdat je op die manier de lichte gebieden "beschermd", detail houdt in je wit dus, en daarbij het gehele dynamische bereik van je CCD gebruikt. Corrigeren aan de hand van je histogram, en je foto's zien er veel beter uit dan op 18% gemeten.
              De truuk is om je histogram zo ver mogelijk naar het witte gebied te zetten.. in ieder geval iets van data voor alle witte delen te hebben, de donkere delen zijn van minder belang, daar kan je veel uit terug halen.
              een heel interessant stuk hierover staat in digit! van mrt/april
              ik heb me er eens in verdiept, en waarempel, het werkt.. de foto's genomen met "wit" in gedacht zien er veel "lekkerder" uit dan de "gemiddelde" foto's.
              http://marcof.net - geheel nieuw!

              Comment


              • #8
                Originally posted by elsadeb
                Klopt, je bedoelt die chips van Pringles! Dat deksel gebruik ik als flitsverzachter.
                hoe zet jij die op de flits dan

                Comment


                • #9
                  Je kan er altijd een stukje uitknippen en met 2 elastiekjes over je flits binden.
                  Hoe elsadeb het doet weet ik niet maar is zomaar een idee
                  Groetjes,

                  Rudi Petitjean

                  NATURE GALLERY

                  Comment


                  • #10
                    Ik ben de laatste dagen wat aan het experimenteren met een aantal van deze technieken om de WB in te stellen, en keer op keer komt het Pringles kapje er overduidelijk als beste uit! Zelfs in wreed moeilijke lichtomstandigheden met gemengd licht e.d. De witte kaart komt er ook goed uit maar is in sommige omstandigheden precies toch niet zo nauwkeurig. De auto white balance van de D70 doet het ook goed, zolang het niet in te extreme lichtomstandigheden gemeten wordt. De koffiefilters heb ik ook geprobeerd, maar vond deze techniek nogal omslachtig en het gaf toch niet altijd het beste resultaat.

                    Mijn conclusie: er gaat niets boven een Pringles cap...

                    ...of achteraf in RAW bewerken natuurlijk zoals CooMa al zei
                    “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                    Scott Adams

                    Comment


                    • #11
                      Ik gebruik een van Metz, type 36C2 i.c.m. een EOS 300D. Het pringles deksel span ik met een dik elastiek over de flitser. Omdat de flitser alleen maar een middelcontact heeft maak een eerst een paar proef shots. Daar kies ik de beste uit en ga dan los. Dus gewoon de camera op manual zetten en dan verschillende diafragma en sluitertijden uitproberen. Naast het pringles deksel gebruik ik een zelfgemaakte flitsverzachter, naar voorbeeld van de Lumiquest 80-20 (http://www.lumiquest.com/index.htm).
                      Overigens dank aan jullie reacties, ik ben een beginner maar leer veel van jullie ervaringen!
                      Gegroet Auke
                      Nikon en wat toebehoren

                      http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

                      Comment

                      Working...
                      X