Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe controleren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe controleren?

    Hallo,als ik een 2de hands lens koop en men zegt dat deze lenzen(sigma 85mm 1.4) nogal last hebben van front en backfocus hoe kan ik dat dan terplaatse bij de verkoper best controleren?Heb een d90.Groeten Henk

  • #2
    Re: Hoe controleren?

    Onder hoek van ongeveer 45 graden met 1 middelste AF punt focussen op een tijdschrift vanaf ongeveer 1,5 meter en kijken of de scherpte inderdaad juist daar ligt. Daarnaast kun je focussen op een ietswat schuin geplaatst gezicht. Focussen op voorste oog en kijken of het inderdaad echt haarscherp is. Is het achtergelegen oog even scherp of scherper dan heb je backfocus.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Hoe controleren?

      Bedankt,Spanjaart voor de info.Groeten Henk

      Comment


      • #4
        Re: Hoe controleren?

        Een andere hier vaak geopperde methode werkt met batterijen. Neem er 3-5 en plaats ze naast elkaar en steeds een stukje naar achteren. Focus op de middelste...en zo zie je vrij makkelijk front/bacfocus.
        Uiteraard het diafragma zo ver mogelijk open zetten.
        Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
        Canon powershot s120

        Comment


        • #5
          Re: Hoe controleren?

          Zo dus:



          Zet de camera op een statief, en gebruik de timer of een afstandsbediening zodat trillingen geen probleem vormen, en dat de camera op dezelfde afstand blijft van de batterijtjes terwijl je de foto maakt.
          Zonder statief is het mogelijk dat je de camera tijdens het afdrukken iets vooruit of achteruit verplaatst ten opzichte van het onderwerp, en dan kan je nooit 100% zeker zijn van de resultaten.

          Als je camera de mogelijkheid heeft om de AF te corrigeren per lens, dan kan je deze methode gebruiken om te controleren wat er gebeurt als je iets verandert in de cameramenu's..

          Test de lenzen wel steeds met de grootste diafragma-openingen, zoomlenzen test ik zelf gewoonlijk eerst op de maximale lengte, en daarna controleer ik ze ook nog eens in de breedste stand. Als die laatste test dan niet goed is, dan kan je er zelf niets aan corrigeren, je zal ze dan moeten opsturen om ze opnieuw te laten afregelen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Hoe controleren?

            Bedankt,zal de testen uitvoeren en hopen dat de lens ok is.Groeten Henk

            Comment


            • #7
              Re: Hoe controleren?

              Is dit aan te raden bij alle lenzen? Ik ga zondag om een nikkor 17-55 2.8 en een nikkor 70-200 2.8 vr1. Dus geen goedkoop materiaal. Waarop moet ik letten aub?
              Nikon D600 / Nikkor 24-70 mm/ Nikkor 70-200mm 2.8 / SB-910

              Comment


              • #8
                Re: Hoe controleren?

                Om front/backfocus op te sporen is deze test uiteraard geschikt voor alle lenzen..

                Verder is het verstandig een aantal andere zaken te beoordelen:
                - scherpte
                - draait/schuift alles soepel?
                - maakt de lens geen rare geluiden
                - beschadigingen buitenkant
                - stof of vocht of schimmel aan binnenkant
                - originele aankoopbewijs aanwezig
                - nog garantie?
                - alle bijbehorende attributen/doos nog aanwezig
                - betrouwbaarheid verkoper
                .....ik vergeet vast nog iets, maar hopelijk kom je hier al een eind mee
                Last edited by Fritzer; 10 maart 2012, 09:25.
                Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                Canon powershot s120

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe controleren?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
                  Om front/backfocus op te sporen is deze test uiteraard geschikt voor alle lenzen..

                  Verder is het verstandig een aantal andere zaken te beoordelen:
                  - scherpte
                  - draait/schuift alles soepel?
                  - maakt de lens geen rare geluiden
                  - beschadigingen buitenkant
                  - stof of vocht of schimmel aan binnenkant
                  - originele aankoopbewijs aanwezig
                  - nog garantie?
                  - alle bijbehorende attributen/doos nog aanwezig
                  - betrouwbaarheid verkoper
                  .....ik vergeet vast nog iets, maar hopelijk kom je hier al een eind mee
                  Mijn 85/1.8 voldoet slechts aan 1 van de criteria(scherp) en is toch een heel goede lens.

                  Hoe beoordeel je het laatste punt voor een koop?
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe controleren?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Mijn 85/1.8 voldoet slechts aan 1 van de criteria(scherp) en is toch een heel goede lens.

                    Hoe beoordeel je het laatste punt voor een koop?
                    Ik zeg ook niet dat een lens aan al die voorwaarden moet voldoen. Ze kunnen helpen bij het nemen van een beslissing. En je kunt dan zelf de afweging maken wat je belangrijk vindt.
                    Krassen aan de buitenkant, verlopen garantie, geen originele doos hebben geen invloed op de optische kwaliteit, maar evt wel op de vraagprijs.
                    Betrouwbaarheid weet je pas echt achteraf; je kunt wel een indruk krijgen...en ik zou zeggen: als je het niet vertrouwt....niet kopen.....tis veel geld wat je uit gaat geven..
                    Last edited by Fritzer; 10 maart 2012, 10:50.
                    Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                    Canon powershot s120

                    Comment

                    Working...
                    X