Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uitgebeten lucht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • uitgebeten lucht

    ik had volgende vraag gesteld aan nikon:
    ik heb een d80 en een collega een d300
    wij hebben geprobeerd op dezelfde plaats een foto te nemen met dezelfde instellingen; mijn lucht was wit en zijn lucht was nog iets blauw. kunt u me zeggen hoe dit kan?
    ligt het aan de sensor (420 tov 1005) of aan het meerpunten systeem (ik dacht dat dit maar voor de AF was)
    ik zal 2 natuurreizen doen (USA en IJsland) en zou niet graag hebben dat vele foto's zo'n lucht hebben, kunt u me helpen?
    ze raden me aan spotmeting op de lucht te doen (maar dan is de rest toch te donker?) en de witbalans uit te proberen. ik trek mijn foto's in raw, toch wens ik liever mijn foto's goed te trekken en niet op de pc te bewerken
    indien het aan het meerpuntensysteem ligt, overweeg ik om mijn toestel te vervangen door een d7000. wat denken jullie?

  • #2
    Re: uitgebeten lucht

    Was het lichtmeetsyteem ook hetzelfde ingesteld?
    Fotografie is leren kijken.
    http://johanluyckx.weebly.com

    Comment


    • #3
      Re: uitgebeten lucht

      Stonden de beide toestellen wel op hetzelfde belichtingspatoon? Matrix,centrumgericht of spotmeting kan al een groot verschil zijn, het toestel iets meer naar benedenden of naar boven richten tijdens het meten geeft ook weer een ander resultaat.
      Als je tijdens de lichtmeting meer voorgrond in beeld hebt ga je natuurlijk de lucht overbelichten,neem je meer lucht in beeld heb je veel kans dat de voorgrond (landschap) onderbelicht gaat zijn.
      In RAW en LR3 kun je zeer vlug hetzij de lucht donderder maken of het landschap ophelderen.
      Veel landschapfotografen gebruiken een verloopfilter van het type Lee om het door u gestelde probleem in de opname gelijk te corrigeren.
      Maar dan ga je meer tijd in de opname zelf moeten steken.
      Succes....

      Comment


      • #4
        Re: uitgebeten lucht

        Een filter op de lens misschien, mijn vader met een D50 had zo eens zeer mooie blauwe lucht terwijl ik met een D3000 en een vriendin met een D7000 een witte lucht hadden en wij kregen die beter, dat lag toen aan een filter.

        Comment


        • #5
          Re: uitgebeten lucht

          Zelfs als je alles op jullie toestellen hetzelfde zou (kunnen) zetten zou hij nog meer detail hebben, simpelweg omdat de D300 een groter dynamisch bereik heeft.
          Volgens DP-review bijna 2stops....
          Voor mijn D300 had ik de D70s en daarmee liep ik ook snel tegen uitgebeten luchten aan.
          Zoals al aangehaald is het een mogelijkheid om bij grote contrasten zoals de middagzon een gradueel grijsfilter te monteren waarmee je de lucht wat donkerder maakt en zodoende binnen de limieten van je camera zit.
          Anders moet je idd op de lucht meten en daarna de donkere delen ophelderen maar dat brengt dan weer meer ruis mee, alhoewel dat op lage iso's kan meevallen.
          Hoge iso's zijn zowiezo niet de D80 zijn sterke punt.
          Raw helpt ook maar dat gebruik je al.
          Foto's direct goed trekken is altijd een goed streven maar denk er aan dat geen enkele foto die je in een (reis)magazine treft niet bewerkt is.
          Dat deden ze al in het analoge tijdperk en nu nog meer denk ik
          D800 en een goed glasservies

          Comment


          • #6
            Re: uitgebeten lucht

            Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
            Was het lichtmeetsyteem ook hetzelfde ingesteld?
            Hoezo hetzelfde? Als je beide met dezelfde instellingen wilt trekken moet je alles handmatig invoeren, en geen meetsysteem nog laten ingrijpen op die instellingen.

            Comment


            • #7
              Re: uitgebeten lucht

              ik denk dat hij bedoelt: matrix, center of spot

              hebben jullie allebei op 't zelfde punt gefocussed ?
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

              Comment


              • #8
                Re: uitgebeten lucht

                Laat de ts dan aangegeven wat hij/zij met "dezelfde instellingen" bedoelt, normaal gesproken wil dat zeggen alles in M en hetzelfde.

                Als alleen de meetmethode wordt bedoeld, wordt dat moeilijker en moet je de vergelijking doen vanaf één statief, zodat het te meten vlak hetzelfde is.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: uitgebeten lucht

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                  ik denk dat hij bedoelt: matrix, center of spot

                  hebben jullie allebei op 't zelfde punt gefocussed ?
                  Als je de belichting op manueel hebt gezet om voor beide toestellen hetzelfde te zijn, zie je het resultaat van zo'n extra bijkomende, en voor deze test overbodige, zelfs misleidende, matrix-, spot, of centermeting wel nog in het zoekvenster onder de vorm van een over- of onderbelichtingswaarschuwing in stops, maar de meter verandert je instellingen natuurlijk niet. Anders zou de vergelijkende test ook geen zin hebben,... want dan zou je bij elk toestel van diens eigen meting zijn uitgegaan, wat niet per se in dezelfde sluitertijd-diafragma-iso-combinatie resulteert. Het half indrukken van je sluiterknop heeft in de manuele instelling gelukkig alleen effect op de automatische scherpstelling, en niet op de belichting.
                  Last edited by Poza; 2 maart 2012, 18:59.

                  Comment


                  • #10
                    Re: uitgebeten lucht

                    als je matrix neemt in donkere situatie met kleine lichtbron
                    zal ie toch veel meer naar - gaan
                    dan met spot waarbij focusveld op lichtbronnetje staat
                    (bij Nikon volgt spot het focusveld)

                    ga dat toch es nagaan vanavond
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: uitgebeten lucht

                      bedankt voor de verscheidene reacties, we hebben allebei matrix ingesteld, doch mijn compagnon is wel groter dan ik. Weet dus niet zeker meer of we allebei wel op hetzelfde punt hebben gefocussed. iso, sluitersnelheid en diafragma waren hetzelfde.
                      doch ik kan de foto's niet meer tonen, daar de mijne niet goed waren heb ik ze allemaal verwijderd. hoge iso is inderdaad de d80 zijn sterke kant niet, daarom dat ik denk om hem te vervangen
                      nogmaals dank

                      Comment


                      • #12
                        Re: uitgebeten lucht

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                        als je matrix neemt in donkere situatie met kleine lichtbron
                        zal ie toch veel meer naar - gaan
                        dan met spot waarbij focusveld op lichtbronnetje staat
                        (bij Nikon volgt spot het focusveld)

                        ga dat toch es nagaan vanavond
                        Normaal kan je met dat merk ook de lucht met het centraal punt meten en die belichting vergrendelen, alvorens te refocussen op 2/3 van de horizon, bijvoorbeeld. Ik veronderstel dat Nicon default de focus vasthoudt zolang je ook de ontspanknop half ingedrukt houd om daarna definitief te herkaderen. Als je namelijk het bovenste punt kiest om te meten gaat hij daar ook focussen, wat hier niet de uiteindelijke bedoeling is.
                        Bij de matrixmeting lijkt het me daarentegen weinig zinvol de ae-lknop (l staat voor lock) in dit geval te gebruiken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: uitgebeten lucht

                          heeft je toestel geen Active D-Lighting functie, is juist bedoelt voor jou probleem.
                          is vooral voor jpeg ontwikkelt maar helpt ook in RAW
                          mogelijk heb je deze functie niet voor d80, best eens nakijken
                          d80 bevat nog CCD en deze hebben normaliter een groter DR bereik dan CMOS, in principe zou je op dat punt de d300 moeten kunnen evenaren via goede settings.
                          zou zeggen gebruik histogram als controle
                          Last edited by puerte; 3 maart 2012, 12:32.

                          Comment

                          Working...
                          X