Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lensadvies Pentax K5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lensadvies Pentax K5

    Hoi iedereen,

    Heb sinds een tijdje een Pentax K-5 waar ik 2 'budget'-lensjes op gebruik, maar krijg niet de resultaten die ik wens (logisch wss.)
    Nu gebruik ik de kitlens (18-55) en een 70-300 die maar een dikke 200€ gekost heeft....

    Ik ben dus es aan het rondneuzen om mijn bereik ongeveer hetzelfde te houden, maar toch echt kwalitatief glas aan te schaffen (en liefst niet té veel verschillende objectieven, dus liefst geen (of toch nie veel primes))

    Ik kwam dan uit bij bijv. de
    * Pentax SMC-DA 16-50mm F2.8 (IF) ED AL
    in combinatie met
    * Pentax SMC-DA 60-250mm F4.0 (IF) ED SDM

    Kunnen jullie zich vinden in deze combinatie? Of zijn er betere alternatieven? (evt. ook bij Sigma of Tamron?) Maar wil liefst niet teveel aan kwaliteit inboeten. Wil echt wel goed materiaal kopen deze keer.

    alvast bedankt.
    Jürgen.
    Canon EOS 300D + kitlens, Canon EOS 30D, Tokina 12-24, Canon EF75-300 en een heel lange wishList

  • #2
    Re: lensadvies Pentax K5

    Hallo Jurgen,

    ik zou geen geld uitgeven aan de 16-50mm, omdat het SDM mechanisme niet betrouwbaar is. Pentax gaat trouwens een opvolger uitbrengen voor deze lens.

    De 60-250mm is eveneens een SDM-lens, zodus... . Hetzelfde voor de 17-70mm... allebei goede lenzen maar... .

    Als je een zoomlens wilt... de Tamron 28-75mm is goed; en de Tamron 17-50mm ook, maar deze laatste heeft dikwijls (in alle "mounts") focus problemen. De Pentax 55-300mm is heel redelijk, rekening houdend met de prijs. De L-uitvoering vind je soms als "witte doos" (op eBay, in Engeland). De laatste keer dat ik keek was die toch ook al flink wat duurder geworden maar toch nog veel waar voor haar geld. Wel geen topkwaliteit natuurlijk.

    Jouw beste koop is de 35mm f/2.4, maar dat is een prime... . Optisch superb en heel goedkoop.

    (Mijn mening natuurlijk!)

    Comment


    • #3
      Re: lensadvies Pentax K5

      Net vandaag een artikel gelezen (CHIP foto video)over vervanging van kitlenzen. Het is misschien wel boekskespraat maar de Sigma 17-50 2.8 HSM komt als beste uit de bus. Met als nipte tweede de Tamron versie. Die heb ik en zeer tevreden van. Wel met klassieke autofocus maar op een K5 snel genoeg. Het zoombereik heb ik aangevuld met een met 70-200 2.8. Alleen is die Tamron zwaar en groot.
      Wat die 17-70 van Pentax betreft: die heb ik gehad en vervangen door de Tamron. Na anderhalf jaar is de SDM motor van de Pentax defect gegaan. Wel gerepareerd onder garantie, maar toch. En op verschillende fora gelezen dat die SDM motor regelmatig stuk gaat.
      Van de Tamron en Sigma lenzen vind je verschillende test verslagen op het net.
      Comfortably numb with my Pentax

      Comment


      • #4
        Re: lensadvies Pentax K5

        Ik zou het ook eerder in de gamma van Tamron gaan zoeken.
        Zelf beschik ik over de Tamron 28-75 (de 17-50 was toen nog niet uit). Prima lens, maar op de K-5 wel te weinig groothoek.
        Mijn persoonlijk advies zou dus uitgaan naar de Tamron 17-50 en de 70-200.
        Daarbij nog bvb een DA Ltd 15 of een Samyang 8 mm, of een Sigma 8-16 en je hebt een mooi setje.
        Groetjes van tozumi

        Bezoek hier mijn webstek

        Comment


        • #5
          Re: lensadvies Pentax K5

          Je hoeft geen angst te hebben om voor SDM glas te gaan. Het zijn vooral de vroege exemplaren van de SDM objectieven die problemen kenden. Recenter gebouwde exemplaren zijn een stuk beter. Pentaxforums.com deed recent een poll waaruit dat zelfs bleek (terwijl dergelijke polls toch altijd meer mensen met problemen aantrekken dan anderen). Mijn twee SDM objectieven die ik in 2007 kocht (DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8) doen het in elk geval nog steeds erg goed na jaren intensief gebruik.

          Optisch zit je inderdaad een stuk beter met beide objectieven die je verkoos dan met je huidig glas. Bovendien hebben deze een stof- en spatwaterdichte behuizing en dat is (voor mij althans) ook een voordeel.

          Op de DA*16-50/2.8 heb je overigens 16mm. Da's een brandpuntsafstand waar ik niet zonder kan. Dat maakt dat voor mij al die "alternatieven" die op 17/18mm starten gewoon niet in aanmerking komen (ja, 1 of 2 mm maakt heel wat verschil in breedhoek). Maar da's heel persoonlijk.

          Stellen dat er een opvolger van de DA*16-50/2.8 komt is mogelijk wat kort door de bocht. Op de huidige roadmap staat inderdaad een zoomobjectief met een standaardbereik, en tijdens een interview op de recente CP+ beurs verwees Pentax's Japanse woordvoerder inderdaad naar dat objectief toen hij de vraag kreeg of er een vervanger voor de DA*16-50/2.8 zou komen. Maar op de roadmap staat wel "DA limited" bij dit glas, en da's compleet iets anders dan DA*. Volgens mij is het antwoord: neen, geen vervanging, maar er zal wel een alternatief zijn voor hen die geen SDM willen. Overgoten met de gekende Japanse vaagheid om niet expliciet nee te moeten zeggen.

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: lensadvies Pentax K5

            Wat is het budget? :-)
            Ik denk dat momenteel de "nieuwe" Sigma 17-50 2.8 de beste keuze is (prijs-kwaliteit).
            Ik zou die dan aanvullen met de Tamron 70-200 (of Sigma 70-200/ Pentax 60-250; wel groot prijsverschil vind ik).
            Misschien nog een leuke prime erbij, maar als dat niet je ding is, ben je met zo'n setup goed gesteld volgens mij.
            Succes!

            Comment


            • #7
              Re: lensadvies Pentax K5

              Budget is natuurlijk nie onbeperkt ......helaas
              Maar ik zou wel echt kwaliteit willen.....en ga nie voor 200€ verschil inboeten.

              Laat ons zeggen dat ik 1000€ voor een objectief (als het een goede is) wel ok vind.
              En dat ik graag met 2 (max 3) objectiefjes zou toekomen in een range van ongeveer 16-200 a 300

              Dus laat ons zeggen tot nu toe....

              de Pentax 16-50 ofwel de Tamron 17-50 of de Sigma 17-50 : ongeveer allemaal evenwaardig van optische kwaliteit?

              aangevuld met de 70-200 van Sigma of Tamron of eventueel de Pentax 60-250, met precies van de meeste wel een voorkeur voor de 70-200's
              (kan dan altijd nog een 300 prime bijnemen mocht het nodig zijn wss.....)

              Zag daar ook de 50-135 staan van Pentax, is wss ook wel kwalitatief één van de betere.....Maar dan zit ik wel nog maar aan 135mm natuurlijk

              Verdorie toch......waarom is da allemaal zo moeilijk.....geld uitgeven ;-)
              Canon EOS 300D + kitlens, Canon EOS 30D, Tokina 12-24, Canon EF75-300 en een heel lange wishList

              Comment


              • #8
                Re: lensadvies Pentax K5

                Niet dat je mij moet volgen natuurlijk, maar ikzelf doe het op reis met de DA*16-50/2.8, de DA*50-135/2.8 en de FA*300/4.5 als basis. Recent kocht ik me een Sigma 8-16 bij om 't zaakje te vervolledigen. Ik vul die basis weliswaar aan met specifiekere objectieven, maar de basis is vaak het enige (als er om één of andere reden een beperking zit op wat mee kan).

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: lensadvies Pentax K5

                  Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                  Niet dat je mij moet volgen natuurlijk, maar ikzelf doe het op reis met de DA*16-50/2.8, de DA*50-135/2.8 en de FA*300/4.5 als basis. Recent kocht ik me een Sigma 8-16 bij om 't zaakje te vervolledigen. Ik vul die basis weliswaar aan met specifiekere objectieven, maar de basis is vaak het enige (als er om één of andere reden een beperking zit op wat mee kan).

                  Wim
                  Ik sluit me geheel aan bij Wim, zij het dat zijn "oude" DA16-45mm bij mij nog uitstekende diensten verricht. De DA*50-135mm is echt onverslaanbaar in kwaliteit en evenals Wim heb ik nooit (afkloppen...) SDM problemen gehad in de ruim 3 jaar dat ik de lens heb.

                  De Sigma8-16mm is inderdaad een mooie aanvulling om het bereik naar onder uit te breiden en ik heb wel eens geexperimenteerd door alleen met die op reis te gaan...geloof me, je gaat héél anders naar de zaken kijken

                  Als alternatief is inderdaad de Sigma 70-200mm/f2.8 een dijk van een lens, zij het dat deze voor mij niet mooi aansloot qua bereik op wat ik normaliter schiet. Die 70mm onderkant was eigenlijk nèt te veel. Ik heb hem toen binnen een week terug kunnen geven aan de winkel en de 50-135 ervoor in de plaats genomen. Die laatste zit dan ook driekwart van de tijd op de camera.

                  DA*60-250mm is natuurlijk prachtig maar haalt net niet de kwaliteit van de 50-135 (noch de lichtsterkte uiteraard) en hij is erg duur.

                  Ik heb er laatst op een koopje een Tammy 70-300mm bijgekocht, nieuw bij de winkel voor €119, voor die enkele keren dat ik behoefte heb aan iets langers. Kwalitatief kan je er niets spectaculairs over zeggen uiteraard, maar dat geldt practisch voor alle zooms in dit bereik. De door Wim aangehaalde primes, 300mm (of zelfs 200mm) zijn toppers, maar ook weer duur.

                  Toch één woord van waarschuwing: de 18-55mm kitlens is een héél behoorlijke lens. Als jij toch zegt dat je "krijg niet de resultaten die ik wens (logisch wss.)", twijfel ik een héél klein beetje of het aan de lens ligt. De 70-300mm is iets héél anders en daar kan ik het helemaal met je eens zijn.

                  Misschien een optie om de focus van de 18-55mm in de fijnafstelling te calibreren en de DA*50-135 erbij te kopen. Dan kan je altijd rustig verder bouwen. Alles de deur uit en in één keer vervangen schept vaak verwachtingen die niet worden waargemaakt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lensadvies Pentax K5

                    Oorspronkelijk geplaatst door newmikey Bekijk bericht
                    Toch één woord van waarschuwing: de 18-55mm kitlens is een héél behoorlijke lens. Als jij toch zegt dat je "krijg niet de resultaten die ik wens (logisch wss.)", twijfel ik een héél klein beetje of het aan de lens ligt. De 70-300mm is iets héél anders en daar kan ik het helemaal met je eens zijn.

                    Misschien een optie om de focus van de 18-55mm in de fijnafstelling te calibreren en de DA*50-135 erbij te kopen. Dan kan je altijd rustig verder bouwen. Alles de deur uit en in één keer vervangen schept vaak verwachtingen die niet worden waargemaakt.
                    Wel...moet idd zeggen dat ik ook twijfelde, en heb toen de camera binnengebracht in de winkel en zij hebben er naar gekeken (getest , maar volgens mij heel beperkt) met goede objectieven en ze verzekeren me dat er met het toestel niks mis is, dat het aan de objectieven ligt. Maar ..... ergens ben ik idd nog niet helemaal overtuigd.....probleem is dat ik het maar zal weten als ik een goed objectief gekocht heb eh, of het idd wel goed is daarna...... fingers crossed.....
                    (Denk niet dat het aan mezelf ligt, want dat zou ook nog kunnen ), want met een Canon 5D en 7D die ik al gebruikt heb (met goed glas ) had ik wel mooie resultaten...

                    alvast bedankt voor de info iedereen !!
                    Canon EOS 300D + kitlens, Canon EOS 30D, Tokina 12-24, Canon EF75-300 en een heel lange wishList

                    Comment


                    • #11
                      Re: lensadvies Pentax K5

                      Moet ook wel zeggen dat de kitlens (18-55) niet de 'kit' is van de K5, maar een oudere lens van bij de K100.
                      Ik vermoed dat de kitlens van bij de K5 niet dezelfde is als die van bij de K100?
                      Mss vandaar dat deze ook niet zo goed presteert?
                      Canon EOS 300D + kitlens, Canon EOS 30D, Tokina 12-24, Canon EF75-300 en een heel lange wishList

                      Comment


                      • #12
                        Re: lensadvies Pentax K5

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen_74 Bekijk bericht
                        Moet ook wel zeggen dat de kitlens (18-55) niet de 'kit' is van de K5, maar een oudere lens van bij de K100.
                        Ik vermoed dat de kitlens van bij de K5 niet dezelfde is als die van bij de K100?
                        Mss vandaar dat deze ook niet zo goed presteert?
                        Het optisch ontwerp is hetzelfde bij alle DA18-55 objectieven. Maar er zijn over de jaren inderdaad verschillende versies geweest. Na de initiële (vermoedelijk deze die jij hebt?) kwam er een versie II die geloof ik een upgrade van de coating had of een ander relatief subtiel verschil (om met de hogere resoluties van de K20D om te kunnen), de goedkopere DAL versie (met plastic vatting en zonder scherpstelschaal, en in verschillende kleuren) en de duurste tot nu: de WR die beter gebouwd is en stofdichtingen heeft. Ik meen dat die laatste meestal bij de K-5 als kit wordt verkocht.

                        Ik veronderstel (ik heb enkel ooit de eerste versie heel even in handen gehad, maar nooit eentje echt gebruikt) dat de eerste versie en de DAL versie het dichtst bij elkaar staan, en dat de mark II en de WR versie optisch beter op de mogelijkheden van de K-5 zijn aangepast. Of het verschil heel groot is, is wat anders.

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #13
                          Re: lensadvies Pentax K5

                          [QUOTE=Pink Floyd fan;3459229]Net vandaag een artikel gelezen (CHIP foto video)over vervanging van kitlenzen. Het is misschien wel boekskespraat maar de Sigma 17-50 2.8 HSM komt als beste uit de bus. QUOTE]

                          Ik zou toch maar oppassen met die CHIP tests.

                          ik heb al meer dan één keer een testrapport gelezen waarvan ik steil achterover viel omdat:
                          1. ik zelf het materiaal gebruikte dat zij testten en volledig andere ervaringen had dan de sterktes en zwaktes die zij beschreven
                          2. ik hun testresultaten vergelijk met de resultaten van tests die je overal op het internet vindt en die geregeld ook helemaal tegenstrijdig zijn.

                          momenteel loopt er een reeksje tests in de chip (vorige maand telezooms, ditmaal standaardzooms) en ook ditmaal hebben de resultaten me met verstomming geslagen.

                          Niet zozeer het feit dat de Sigma's en Tamrons zo hoog scoren verbaasde me, die halen overal redelijke resultaten en zijn daarbij ook nog eens een stuk goedkoper dan de Pentax lenzen, maar ik was wel stomverbaasd om te lezen dat een lens zoals de Pentax 60-250, die toch alom geprezen wordt, zo slecht scoort.

                          ik ben geen echte Pentax adept (heb jarenlang met Olympus gewerkt) en dus weinig aandrang om Pentax materiaal te 'verdedigen' maar toch ....... ik geloof het niet helemaal.
                          In de Chip scoort precies altijd opnieuw enkel Nikon en Canon materiaal heel goed (tiens)

                          Ik vraag me ook altijd af hoe belangrijk die testresultaten zijn. Er zijn al een eeuw lang foto's gemaakt die wereldberoemd zijn geworden en die vandaag nog altijd miljoenen mensen kunnen bekoren met lenzen die vandaag in de tests zo slecht zouden scoren dat ze onmiddellijk naar de vuilbak verwezen zouden worden.

                          over je vraag:

                          een Tamron 17-50 2.8, een Sigma 16-50 2.8 of de Pentax 16-45 4
                          +
                          Tamron 70-200 2.8 (wel luidruchtig), Sigma 70-200 2.8 (wel duur) of Pentax 60-250 4 (ook duur)

                          Elk van deze zijn goede objectieven. Het komt er vooral op aan om een goede exemplaar te hebben en eens een keer je camera deftig te kalibreren voor gebruik van de lenzen.

                          Comment

                          Working...
                          X