Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussenringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tussenringen

    ik heb een vaste lens minolta 135mm F2.8 kan ik daar met tussenringen mooie marco opnames mee maken of moet ik een macro lens kopen
    Ik ben beginner en wil dus niet gelijk veel kosten maken
    Last edited by Bert60; 27 februari 2012, 18:58.

  • #2
    Re: Tussenringen

    dat kan.

    om aan echte macro te geraken (1:1) zal je wel redelijk brede tussenringen moeten gebruiken. De lengte die je nodig hebt neemt evenredig toe met het gebruikte brandpunt.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Tussenringen

      Oorspronkelijk geplaatst door Bert60 Bekijk bericht
      ik heb een vaste lens minolta 135mm F2.8 kan ik daar met tussenringen mooie marco opnames mee maken of moet ik een macro lens kopen
      Ik ben beginner en wil dus niet gelijk veel kosten maken
      http://www.sport.fotoport.nl/
      Dat kan inderdaad, welk toestel heb je?
      Oeps, gevonden Sony dus, dan kan je
      hier eens kijken. Hier haal je een 1:1 mee.
      Last edited by RichKE; 28 februari 2012, 08:50.
      Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

      Comment


      • #4
        Re: Tussenringen

        Wil je maatstaf 1:1 halen moet de lengte van de tussenringen gelijk zijn aan de brandpuntsafstand van de lens. Je hebt een beetje speling ivm de insteltubus van de lens; zeg dat je plm. 12 cm moet tussenvoegen.
        Je zou twee van die setjes tussenringen op elkaar kunnen plaatsen; echter de mechanische diafragmabediening kan hierdoor worden gehinderd (teveel wrijving en veerweerstand).
        Alternatief is een balgapparaat. Google eens op "sony bellows"

        Groet Hans.

        Comment


        • #5
          Re: Tussenringen

          Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
          Dat kan inderdaad, welk toestel heb je?
          Oeps, gevonden Sony dus, dan kan je
          hier eens kijken. Hier haal je een 1:1 mee.
          Ik wil je niet bang maken, maar ik heb daar die tussenringen, maar dan voor Canon, gekocht. Terwijl ik ze aan het uittesten was (alle ringen eens proberen enz.) is mijn camera stuk gegaan. Ik had een 12-tal foto's genomen en toen gaf mijn 5D geen kick meer. Hij is nu in reparatie voor 237 euro. In de winkel zeiden ze dat het waarschijnlijk wel niet aan die tussenringen zou liggen. 'Een camera kan nu eenmaal stukgaan.'
          Ik durf die tussenringen er toch niet meer zomaar opschroeven...
          Weet iemand toevallig een methode om uit te testen of die ringen de oorzaak kunnen zijn?

          Comment


          • #6
            Re: Tussenringen

            Ik heb mijn tussenringen daar ook gekocht, zonder problemen. Ik gebruik ze wel niet zo heel dikwijls, sporadisch eens.
            Fotografie is leren kijken.
            http://johanluyckx.weebly.com

            Comment


            • #7
              Re: Tussenringen

              Bedankt voor de info ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen.
              de kosten vallen wel mee.

              Bert

              Comment


              • #8
                Re: Tussenringen

                Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
                Ik wil je niet bang maken, maar ik heb daar die tussenringen, maar dan voor Canon, gekocht. Terwijl ik ze aan het uittesten was (alle ringen eens proberen enz.) is mijn camera stuk gegaan. Ik had een 12-tal foto's genomen en toen gaf mijn 5D geen kick meer. Hij is nu in reparatie voor 237 euro. In de winkel zeiden ze dat het waarschijnlijk wel niet aan die tussenringen zou liggen. 'Een camera kan nu eenmaal stukgaan.'
                Ik durf die tussenringen er toch niet meer zomaar opschroeven...
                Weet iemand toevallig een methode om uit te testen of die ringen de oorzaak kunnen zijn?

                Je zou eerst moeten weten wat er defect is aan de camera en wat de reparateur als mogelijke oorzaak aangeeft.
                Bij tussenringen met mechanische diafragma koppeling is altijd een risico dat heveltjes en palletjes verbogen zijn, veerkracht niet juist, geleidingen te stram of te ruim zijn, kortom niet fabrieksspecificaties voldoen, wat deze ook moge zijn.
                War schrijft Canon hierover in de gebruiksaanwijzing?

                Groet Hans.

                Comment


                • #9
                  Re: Tussenringen

                  Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                  Je zou eerst moeten weten wat er defect is aan de camera en wat de reparateur als mogelijke oorzaak aangeeft.
                  Bij tussenringen met mechanische diafragma koppeling is altijd een risico dat heveltjes en palletjes verbogen zijn, veerkracht niet juist, geleidingen te stram of te ruim zijn, kortom niet fabrieksspecificaties voldoen, wat deze ook moge zijn.
                  War schrijft Canon hierover in de gebruiksaanwijzing?

                  Groet Hans.
                  Zo dacht ik er ook over. Ik wacht momenteel nog tot mijn toestel hersteld. Dan probeer ik te achterhalen wat er precies defect was. Bedankt voor het meedenken.
                  Groet, Jan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tussenringen

                    Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                    Je zou eerst moeten weten wat er defect is aan de camera en wat de reparateur als mogelijke oorzaak aangeeft.
                    Bij tussenringen met mechanische diafragma koppeling is altijd een risico dat heveltjes en palletjes verbogen zijn, veerkracht niet juist, geleidingen te stram of te ruim zijn, kortom niet fabrieksspecificaties voldoen, wat deze ook moge zijn.
                    Respect voor de poging, maar gebrekkige kennis leidt niet tot zinnig posten.
                    Canon heeft sinds 1986 uitsluitend elektrische contacten in de mount.....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tussenringen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                      Respect voor de poging, maar gebrekkige kennis leidt niet tot zinnig posten.
                      Canon heeft sinds 1986 uitsluitend elektrische contacten in de mount.....
                      dat is tenminste iets zinnigs Ik heb toch al vrij veel macrofoto's gemaakt met deze tussenringen, eerst op en met mijn Rebel XT (350D) en nu met mijn 60D. Mijn beide dochters met 450D en 550D ook en nooit was er sprake van een hapering . Onscherpe foto's waren er af en toe wel maar dat was dan ofwel de acteur ofwel de cameraman maar nooit de tussenringen.In een tussenring zit niets en de contacten van het objectief geven gewoon via de tussenringen de AF door naar de camera. Ik gebruik trouwens nooit AF bij macro alles gebeurt manueel, alhoewel het bij deze tussenringen mogelijk is.
                      Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tussenringen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                        Respect voor de poging, maar gebrekkige kennis leidt niet tot zinnig posten.
                        Canon heeft sinds 1986 uitsluitend elektrische contacten in de mount.....
                        Ben Nikonist..


                        Groet Hans.

                        Comment

                        Working...
                        X