Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Micro of Macro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Micro of Macro lens

    Hallo;

    Ik heb onlangs een macro lens gekocht; althans dat denk ik.

    Ik had gevraagd bij konijnenberg om een Nikon macro 105 mm / f2.8 | VR

    Thuis gekomen zie ik op de doos staan: 105 mm Micro. Gebeld, maar vlg de verkoper is dat hetzelfde als een macro lens; de termen worden door elkaar gebruikt.

    Wie kan me uit de droom helpen?

    Met vriendelijke groet

    Calistio
    Met vriendelijke groet

    Calisto

  • #2
    Re: Micro of Macro lens

    bij nikon heet dat gewoon micro = macro
    geen zorgen dus

    Comment


    • #3
      Re: Micro of Macro lens

      Nikon noemt inderdaad hun macro-lenzen micro, terwil ze dat eigenlijk niet zijn.
      Macro is tot 1:1, je 105 VR is een macrolens die in staat is om bvb. een insect te fotograferen in volle grootte op de sensor.
      Micro is normaal gezien alles wat meer vergoting dan 1:1 heeft, een Canon MPE-65 bvb die tot 5:1 kan gaan. Gek genoeg noemt Canon dat dan weer een Macro lens.
      Allemaal verwarrend natuurlijk.

      Wees dus gerust, je lens is wel degelijk een macro lens.

      Comment


      • #4
        Re: Micro of Macro lens

        Hallo;
        Dank voor uw reactie & uitleg!

        @ Stefan; oké deze zorgen zijn weg ; ging dat met de rest ook maar zo...;-)
        @Zappa; Het is inderdaad verwarrend. Maar aan de andere kant, als alles zo duidelijk was bestond dit forum niet...en dat zou pas echt vervelend zijn...
        Maar ik wist niet dat er ook echt "micro"lenzen waren.. Heeft Nikon deze ook?
        Zal wel niet veel verkocht worden & dus duur zijn...

        Met vriendelijke groet

        Calisto
        Met vriendelijke groet

        Calisto

        Comment


        • #5
          Re: Micro of Macro lens

          Je hebt een uitstekende macro lens gekocht, gefeliciteerd.
          De reden waarom Nikon dit type lenzen 'micro' is beginnen noemen, is eenvoudig,
          het was om het onderscheid te maken met hun eerder geintroduceerde 'macro' lenzen.
          Namelijk 19mm f/2.8 Macro-Nikkor, 35mm f/4.5 Macro-Nikkor, 65 mm f/4.5 Macro-Nikkor en 120mm f/6.3 Macro-Nikkor.

          Het waren speciaal ontworpen lenzen voor wetenschappelijk onderzoek in laboratoria.
          Bij het grote publiek zijn deze lenzen vrij onbekend.
          Nikon noemt deze lenzen "Macro" lenzen, het kind moet een naam hebben,
          macro betekend groot, wat de afbeelding ook zal zijn, hun "Macro-Nikkors' vergroten meer dan 1:1,
          de afbeelding is meer dan levensgroot.

          Met de Micro-Nikkors is de afbeelding kleiner of gelijk aan het origineel.
          Het gaat geenszins om een vergroting,
          maximaal is de vergrotingsmaatstaf 1:1 , wat eigenlijk geen vergroting is, enkel een levensgrote weergave van het beeld op de camera sensor, niks min niks meer.
          (1:1 is dus 1:1 maakt niet uit welke afmeting de camera sensor heeft.)
          Een aantal Micro-Nikkors gaat maar tot 1:2, en dit is een verkleining van het onderwerp, micro=klein.

          In kringen van macro beoefenaars, wordt met 'macro' meestal een vergrotingsmaatstaf van 1:1 bedoeld,
          groter dan 1:1 gaat naar extreme macro,
          kleiner dan 1:1 , tot 1:10 wordt meestal als close-up omschreven.

          Fabrikanten hanteren andere normen, en zetten 'macro' op lenzen, die 1:1 in de verste verte niet halen.
          Laat je hieraan niet aan vangen.
          Last edited by pacha; 26 februari 2012, 15:29.
          Nikon D7000, en wat glas.
          http://blog.seniorennet.be/pacha/

          Comment


          • #6
            Re: Micro of Macro lens

            Dag Pacha;

            Hartelijk dank voor uw uitgebreide antwoord.
            Ik was een dagje weg; dus kon niet gelijk reageren.

            Het is me nu duidelijk waarin dat verschil zit.

            Dus als ik met mijn macro lens een lieveheersbeestje( zeg werkelijke grootte 1 cm) fotografeer en deze laat afdrukken, en op de foto is dat beestje zeg 1 cm, dat spreken we van "gewone macro?
            Ik heb nog geen ervaring met de lens; net gekocht, camera moet nog komen.

            Toch heb ik een foto van iemand gezien die met dezelfde lens een een kleine reptiel 4x zo groot had afgebeeld op een afdruk. Gaat hij dan dichter op het object af?

            En als ik met mijn compact camera het zelfde lieveheersbeestje ( 1cm) met de stand op close up, en op de foto wordt dat beestje afgebeeld als bv een 1/2 cm?

            Interessante techniek

            met vriendelijke groet

            Calistio
            Met vriendelijke groet

            Calisto

            Comment


            • #7
              Re: Micro of Macro lens

              De vergroting(sverhouding) 1:1 slaat op de afbeelding op je sensor, niet op papier. Daar is geen maat op te plakken, je vergroting op papier heeft eigenlijk niets met de camera te maken.
              Je lieveheersbeestje van 1cm zal op de sensor 1cm groot zijn, op een 15x10 afdruk ongeveer 6cm bij een 1.5x crop sensor (waarbij de lange zijde van de sensor 24mm is, en 15cm of 150 mm/24mm = 6.25.

              Over de termen close up, macro en micro houdt ieder er een beetje een eigen mening op na. Close up is doorgaans van 1:10 tot net geen 1:1, macro is 1:1 tot 5:1 of 10:1, daarboven, dus vergrotingen van 5x of 10x en groter, is micro. Maar je mag dat zelf invullen, er is geen wet...
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • #8
                Re: Micro of Macro lens

                Een macro-lens met tussenringen wordt dan weer een micro-lens. Pfff....verwarrend...gewoon die lens op de camera schroeven en je laten fascineren door wat er met het blote oog niet goed is waar te nemen. Van bloemstampers tot levensgrote mieren...geweldig
                Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Micro of Macro lens

                  Hallo;

                  Oké weer wat duidelijker; en ik denk, inderdaad niet teveel over piekeren, de grote
                  lijnen aanhouden en gewoon uitproberen. Dat kost al tijd genoeg.
                  Als deskundigen er niet uitkomen, wie ben ik dan?

                  Bedankt Mnoach & Endorfine

                  met vriendelijke groet
                  Calisto
                  Met vriendelijke groet

                  Calisto

                  Comment

                  Working...
                  X