Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuw speeltje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuw speeltje

    Allé ja nieuw, heeft er iemand hier ervaring mee

    Ik ben gewoon van manueel te trekken, ik heb trouwens met dit toestel jaren geleden als kind leren foto's maken. Ik zou er wat (kunst) zwart-wit foto's mee willen maken.
    Last edited by kawaracer; 24 februari 2012, 22:37.

  • #2
    Re: nieuw speeltje

    ervaring genoeg met analoge toestellen.
    vraag maar op.

    Ik lees dat je zwart-wit wil werken. Houd er dan wel rekening mee dat als je (kunst) foto's van hoge kwaliteit wil produceren, je zelf het filmpje zal moeten ontwikkelen en zelf afdrukkken. Er is geen enkel labo (behalve de professionele, en dan hoop ik dat je veel geld wil uitgeven) dat zwart-wit foto's van hoge kwaliteit aflevert.

    Comment


    • #3
      Re: nieuw speeltje

      Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
      ervaring genoeg met analoge toestellen.
      vraag maar op.

      Ik lees dat je zwart-wit wil werken. Houd er dan wel rekening mee dat als je (kunst) foto's van hoge kwaliteit wil produceren, je zelf het filmpje zal moeten ontwikkelen en zelf afdrukkken. Er is geen enkel labo (behalve de professionele, en dan hoop ik dat je veel geld wil uitgeven) dat zwart-wit foto's van hoge kwaliteit aflevert.
      ik heb zelf geen doka dus zelf ontwikkelen en afdrukken zit er niet direct in. Worden kleuren negatieven wel op hoge kwaliteit afgedrukt? worden die niet allemaal gedigitaliseerd en dan pas afgedrukt? ik zou in eerste instantie voor 10-15 of 13-18 afdrukken gaan, is op die grote ook een groot verschil in kwaliteit van afdrukken?
      Ik wou zwart-wit werken omdat ik dat wel leuk vind maar op de omzetting via PSE mij toch niet altijd kan bekoren.

      Wat ik me afvraag heeft het nut om de instellingen op te schrijven om na de ontwikkeling nog te weten hoe ze stonden om te zien wat eventueel beter kon ingesteld worden.
      Hoe goed is die lichtmeter op die nikkormat?
      Waar ik het minste ervaring mee heb is het manueel focussen, zijn daar tips voor?
      ik heb een nikkor 2.0 50mm en een nikkor 3.3-4 35-70mm

      Comment


      • #4
        Re: nieuw speeltje

        Als een mooie oude dame. Jammer dat die dingen niet met geheugenkaartjes gaan maar
        aan charme hebben ze niets ingeboet.

        Comment


        • #5
          Re: nieuw speeltje

          Op aanraden van de verkoopster (Foto nelissen) heb ik een 400 asa zwart-wit filmke gekocht, dat was volgens haar het beste om het toestel te testen of het overal licht dicht is. Nu vraag ik me nog af kan ik enkel op lichtmeter van de camera kan voortgaan of dat ik een externe lichtmeter moet gebruiken? en tot welke sluitertijd kan je hier uit de hand mee werken?

          Comment


          • #6
            Re: nieuw speeltje

            Net zoveel als met elke andere camera. Of er nu een filmpje of een sensor achter zit maakt voor de bewegingen weing uit.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: nieuw speeltje

              Ik weet niet of de foto representatief is voor het toestel waarvan heir sprake is.
              Zo ja, dan vraag ik me af waar het pinnetje gebleven is dat in de vork bovenop de lans hoort te zitten
              voor de koppeling van het ingestelde diafragma naar de body.
              Om op de vraag te antwoorden: ik heb al heel lang een Nikkormat (FT2)
              Het is nuttig om te controleren of de body nog lichtdicht is, dat duft tegenvallen (maar is denk ik te vervangen).
              Af en toe de sluiter opspannen en afdrukken wordt aanbevolen om lekken aan de oliedemping te voorkomen.

              Comment


              • #8
                Re: nieuw speeltje

                Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                Ik weet niet of de foto representatief is voor het toestel waarvan heir sprake is.
                Zo ja, dan vraag ik me af waar het pinnetje gebleven is dat in de vork bovenop de lans hoort te zitten
                voor de koppeling van het ingestelde diafragma naar de body.
                Om op de vraag te antwoorden: ik heb al heel lang een Nikkormat (FT2)
                Het is nuttig om te controleren of de body nog lichtdicht is, dat duft tegenvallen (maar is denk ik te vervangen).
                Af en toe de sluiter opspannen en afdrukken wordt aanbevolen om lekken aan de oliedemping te voorkomen.
                Het is een FT3 en dat was blijkbaar de eerste nikkormat die dit pinnetje niet had om ook de lenzen voor nikon uit die tijd te kunnen gebruiken.
                Die licht dichtheid is idd een grote vraag maar blijkbaar is de makkelijkste manier om dit te controleren door een rolletje 400 asa op te trekken en het resultaat te bekijken, blijkbaar is het niet meer te vervangen, maar kan het elke keer wel dicht tapen met zwarte isolatie tape.
                hoe kan ik controleren of die olie demping nog werkt, want ik heb wel het gevoel dat het overhalen van de ontspanner gepaard gaat met veel inwendige bewegingen.
                Ik heb er ondertussen een 4tal foto' s mee gemaakt en het lijkt voor mij toch een goede oefening om zeer bewust te fotograferen waar met de D3000 een klikje meer geen probleem is.

                Comment


                • #9
                  Re: nieuw speeltje

                  Aha, een FT3! Ik was trouwens al lang vergeten dat daar de koppeling van lens met body anders was
                  Indien je de camera nog geregeld zou gebruiken loont het misschien de moeite om zekerheid te bekomen ivm
                  het al dan niet kunnen herstellen van de dichting (het zou natuurlijk ook kunnen dat indien het nog wel kan,
                  de kosten ervan je al snel naar de rol met tape doen grijpen
                  Ik heb geen weet van een manier waarop je zou kunnen testen of de demper(s?) olie lekken, maar naar verluidt
                  zou het kunnen resulteren in vlekjes op de spiegel (die dan mogelijk ook op foto's te zien zouden zijn)
                  Last edited by Zahra; 27 februari 2012, 14:45.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuw speeltje

                    Ik heb even gezocht en dit gevonden (voor de doe-het-zelver):

                    Er zit op die site nog wel meer interessants.

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuw speeltje

                      heb zelf nog een doka, waar ik mijn eigen filmkes ontwikkel, maar af en toe ben ik gewoon lui en dan gebruik ik kodak bw400cn, hele fijne en scherpe film, en die laat ik dan ontwikkelen en meteen inscannen voor op cd-rom.. geeft hele mooie resultaten..
                      EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuw speeltje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                        Ik heb even gezocht en dit gevonden (voor de doe-het-zelver):

                        Er zit op die site nog wel meer interessants.
                        Inderdaad, merci. Heb nog een handleiding voor mn Nikon FE gevonden.
                        Ook die zou ik eens moeten gebruiken om te zien als die lichtdicht is en geen andere mankementen heeft.
                        Ik heb die gekocht voor de lenzen, maar als de camera werkt is dat een leuk extraatje.
                        Nikon D7000 en wat lenzen.
                        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuw speeltje

                          Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                          heb zelf nog een doka, waar ik mijn eigen filmkes ontwikkel, maar af en toe ben ik gewoon lui en dan gebruik ik kodak bw400cn, hele fijne en scherpe film, en die laat ik dan ontwikkelen en meteen inscannen voor op cd-rom.. geeft hele mooie resultaten..
                          kan je die direct bij ontwikkeling op cd-rom laten zetten zonder afdrukken en ze later zelf afdrukken in de doka?

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuw speeltje

                            Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                            Ik heb even gezocht en dit gevonden (voor de doe-het-zelver):

                            Er zit op die site nog wel meer interessants.
                            Merci voor de tip

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuw speeltje

                              Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                              Merci voor de tip
                              Ik heb dat bij al m'n analoge camera's gedaan. Dit is super simpel. Ik gebruik er een soort rubberpapier voor uit de hobbywinkel.
                              Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

                              Comment

                              Working...
                              X