Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

x-contact voor nikon D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • x-contact voor nikon D80

    Heyhey,

    Ik heb een D80 die ik wil inschakelen voor studio toestanden maar ontbreek hiervoor het nodige x-contact voor de synchro aansluiting. Ik heb nog een flitsschoenadaptertje (zie pic hieronder) uit mijn analoge periode maar dit werkt niet, vermoedelijk vanwege het ontbreken van de nodige contacten op het flitsschoentje.
    Wat heb ik hier dan wel voor nodig? Indien mogelijk graag een links naar degelijke webshops.



    Merci!
    F.

  • #2
    Re: x-contact voor nikon D80

    Zou toch moeten werken.
    De nieuwe die ze verkopen, doen hetzelfde :
    Last edited by paly; 24 februari 2012, 12:23.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: x-contact voor nikon D80

      maar voor een beetje meer geld (21€) koop je al een RF602 setje, waarmee je je flits remote kan triggeren...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: x-contact voor nikon D80

        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        Zou toch moeten werken.
        De nieuwe die ze verkopen, doen hetzelfde[/url]
        Tiens... Ik zet dat adapterke op de D80, verbind dat met een kabeltje naar een RF-604, of met een synchro kabel naar een monoblock, maar die laatste krijgt geen signaal van de adapter. Ik vermoed (en ben het zelfs zeker) dat de adapter ook zelf geen signaal doorkrijgt van het flitsschoentje van de D80. Het enige contactpunt tussen Het flitsschoentje van de D80 en het adapterblokje is dan ook maar dat balletje van de adapter dat contact maakt met het centrale punt van het flitsschoentje. Is dit werkelijk het enige nodige contact om het flitssignaal van de D80 door te sturen naar de adapter? Ook bij het adaptertje van fotokonijn dat je postte zie ik ook enkel zo'n centraal balletje te zitten...
        Wanneer ik weliswaar een SB-800 speedlight (die meerdere contactpunten heeft naar het flitsschoentje van de D80) opzet en het x-contact van de SB-800 doorverbind wordt er wel een signaal doorgegeven...
        Zodus lijkt het mij logisch dat ik een adapter met meerdere contactpunten nodig heb om op de D80 te zetten, daar bovenop een adaptertje met een x-contact zoals hetgeen ik reeds heb, en dat doorverbinden van zijn x-contact met een kabel naar een remote of een block. Ook toen ik vroeger de adapter met x-contact gebruikte zat er nog een 2de adaptertje onder met meerdere contactpunten naar het flitsschoentje van de body.

        De vraag is dus: wat moet ik tussen het flitsschoentje van de D80 en het adaptertje met het x-contact (zoals ik er al een heb) steken om het flitssignaal van de D80 door te geven aan de adapter met x-contact? Of is er zoïets als een adapter met zowel meerdere contactpunten naar het flitsschoentje (zoals de contactpunten van een speedlight) met geïntegreerd x-contact?

        Thanks,
        F.
        Last edited by Fibonacci; 25 februari 2012, 23:47.

        Comment


        • #5
          Re: x-contact voor nikon D80

          Het flitscontact is altijd het centrale contact en de metalen rand als aarding.
          Beide moeten contact maken. Als een SB800 werkt betekent dit dat het middencontact wel degelijk een puls afgeeft. De andere contactpunten dienen om de SB.. te vertellen dat het ingeschakeld is, dat de ontspanknop half ingedrukt is en een conmmunicatie contact, sluit die punten niet kort want als het toestel is ingeschakeld zit er (6V) spanning op
          Misschien is het adaptertje defect ? Wordt de massa goed doorgegeven naar het PC contact? kan het diep genoeg op het schoentje geschoven worden zodat het bolletje contact maakt met de centrale pin?
          Waarom plaats je de trigger zender niet rechtstreeks in het flitsschoentje van de camera ?
          Last edited by Beertje2; 26 februari 2012, 08:36.
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

          Comment


          • #6
            Re: x-contact voor nikon D80

            Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
            Het flitscontact is altijd het centrale contact en de metalen rand als aarding.
            Okay, interessant om weten
            Dit betekent dat mijn Hama-adapterblokje niet doet wat het zou moeten doen en klaar is voor de vuilbak.

            Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
            Waarom plaats je de trigger zender niet rechtstreeks in het flitsschoentje van de camera ?
            Omdat dat dat bij een eerdere test niet werkte... omdat ik er het korte kabeltje (mini-jack naar x-contact) van de RF604 in de trigger liet zitten. En wanneer die mini-jack in de trigger zit wordt het pulssignaal dat van de flitsschoen van de body komt, naar de trigger, blijkbaar onderbroken (omdat de trigger zijn puls dan waarschijnlijk via het kabeltje verwacht). Zodus kabeltje uit de RF604 trigger getrokken, trigger op de D80 en... alles functioneert. Dat weten we dan ook weer

            Met dank om mij een nodeloze kost te besparen,
            F.

            Comment


            • #7
              Re: x-contact voor nikon D80

              Zou het Hama blokje niet meteen weggooien, waarschijnlijk slecht kontact op de rand-aarding. Schuur het aluminium van het bloke eens op met fijn schuurpapier op de plaats waar het contact moet maken met het metaal van de flitsschoen.
              Een andere mogelijkheid is dat het om een of andere reden niet ver genoeg in het schoentje kan schuiven, eens kontroleren als het helemaal tot het einde gaat.
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment

              Working...
              X