Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spiegelreflex of compactcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • spiegelreflex of compactcamera

    Een spreekwoord dat wel vaak voorkomt,(door het bos de bomen niet meer zien)
    en zeker als je een twijfelgeval bent als ik
    ben op zoek naar een camera, foto's, film en kantelbaar scherm,
    gewoon voor mijn hobby, en dan spreekt mij het meeste aan voor close-up en makro,
    omdat ik mijn macrolens nog heb, zou ik voor een Nikon D5100 willen gaan, kan ze ook verkopen en
    voor een compact panasonic DMC fz150 + close-up ring DMW-LC55 gaan
    is er iemand die wat raad kan geven, kom er niet uit, het is toch direct wat euro's om vlug te beslissen
    op voorhand bedankt
    GRT
    Rosie
    GROETJES ROSIE
    Door te fotograferen ben ik anders gaan zien
    panasonic DMC FZ200+DMW-LG 55

  • #2
    Re: spiegelreflex of compactcamera

    Je weet wel, dat eens je met spiegelreflexen begint, het snel een heel dure hobby wordt die uit de hand loopt ... Voor je t weet heb je al 5000 euro gespendeerd ...

    Tenzij je natuurlijk enkel macro zou doen en 1 macrolensje koopt ...
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: spiegelreflex of compactcamera

      Aangezien u toch al uw macrolens hebt, zou ik voor een DSLR gaan. Inderdaad zoiets als
      die Nikon. Een kitlensje erbij en u bent weer paraat voor veel fotoplezier.

      Comment


      • #4
        Re: spiegelreflex of compactcamera

        kijk eens naar de systeemcamera's, betere beeldkwaliteit dan APS DSLR, verwisselbare lenzen , compact, meer mogelijkheden, betere video functies en je kunt via adapter je macro lens nog gebruiken, zelfs beter dan op DSLR.

        denk aan panasonic-olympus micro 4/3 systeem
        sony nex3c, nex5n, nex7
        samsung nex200,nx11
        .......

        Comment


        • #5
          Re: spiegelreflex of compactcamera

          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          kijk eens naar de systeemcamera's, betere beeldkwaliteit dan APS DSLR, verwisselbare lenzen , compact, meer mogelijkheden, betere video functies en je kunt via adapter je macro lens nog gebruiken, zelfs beter dan op DSLR.

          denk aan panasonic-olympus micro 4/3 systeem
          sony nex3c, nex5n, nex7
          samsung nex200,nx11
          .......

          Comment


          • #6
            Re: spiegelreflex of compactcamera

            hey rossie
            ik ben in het bezit van de FZ150 met close-up voorzet lens
            dit toestel is licht in gebruik, compact en je hebt geen gesleur(kreeg ik vaak te horen tijdens de SD dagen) met al die lenzen en de stofjes die bij het wisselen in je toestel komen.

            het tot nu toe de meeste macro opnames met mijn vorige fz 38 gemaakt maar ben toch gegaan voor het kantelbaar scherm van de 150 en de snellere burstmode op dit toestel

            het grotere zoombereik bij 12 pix (24x) 8 pix.(29.4x) of 5 pix (37.5 x) ,(5 pix afdruk ter grote van een A4) vind ik voor macro fotografie een echt + punt
            je kan tot op voldoede afstand blijven van je inseckt+- 30 cm zodat je voldoede
            licht hebt en je de beestjes niet echt weg jaagd

            het kantelbare scherm voor laag tegen de grond te werken is echt super
            gedaan met op je buik of op je knieën in het natte gras te liggen

            ook als je je tussen de struiken door moet wringen voor de kleine beestjes zal dit een stuk makkelijker en aangenamer zijn om je opnames via live vieuw te zien(voor de kikkertjes moet ik me steeds in allerlei bochten wringen)

            je hebt de mogelijkheid met de burstmode om tot 12 opnames (12pix)in een fractie van een seconde te maken of 40 opnames in 5 pix , in Raw tot max 11 beelden
            (5 pix is nog voldoende in macro fotografie voor hier op het forum te posten dit aantal pixels gebruikte ik ook het meeste op de FZ38)

            moet nog even af wachten met macro omdat ik dit nieuwe toestel pas in November heb aangekocht maar de eerste testjes binnenhuis vallen supergoed mee

            ook wat beteft het filmen met dit toestel is super
            goede kwaliteit, FullHD, inzomen tijdens het filmen en geluidkwaliteit zij super
            voor het geen ik dit toch gebruik
            simultaan opnemen kan je ook dat wil zeggen terwijl je aan het filmen bent kan je gelijktijdig een foto maken(beeldgrote 3.5M (16:9)

            + nog een de mogelijkheid om je flim beeld per beeld te bekijken en als je zegd dit beeld wil ik opslaan als foto kan je dit doen met je toestel een klik en je hebt de foto uit je filmpje al klaar

            hoop dat je bomen in het bos terug begint te zien


            want ik heb reeds via PM an vele vragen gekregen over dit toestel
            zelfs of ze het eens mochten testen een dezer dagen als het weer weer goed begint te worden voor macrofotografie.
            het is samen met de macrolens en tussenring toch al vlug een aankoop van -+580 € dus iets wat je niet koopt om nadien in de kast op te bergen hé
            Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
            Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

            Comment


            • #7
              Re: spiegelreflex of compactcamera

              grotere sensor = betere beeldkwaliteit...


              dus dslr is beter dan systeemcamera...

              hoeveel controle wil je over je shots
              hoeveel tijd wil je investeren in leren omgaan met materiaal

              is antwood twee keer 'veel', ga voor dslr...

              ps, digitale zoom kan je met elk toestel.... je neemt een fotobewerkingsprogramma, je cropt de foto zo klein je wil en je "zoomt"
              best niet naar beeldkwaliteit kijken dan dus....
              www.aeri-photography.be

              Comment


              • #8
                Re: spiegelreflex of compactcamera

                geplaats door lilybie
                het grotere zoombereik bij 12 pix (24x) 8 pix.(29.4x) of 5 pix (37.5 x) ,(5 pix afdruk ter grote van een A4) vind ik voor macro fotografie een echt + punt
                je kan tot op voldoede afstand blijven van je inseckt+- 30 cm zodat je voldoede
                licht hebt en je de beestjes niet echt weg jaagd
                Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
                ........
                ps, digitale zoom kan je met elk toestel.... je neemt een fotobewerkingsprogramma, je cropt de foto zo klein je wil en je "zoomt"
                best niet naar beeldkwaliteit kijken dan dus....
                ik heb het wel over optische zoom waarbij je kwaliteit van de foto's bewaard blijft enkel het afdruk formaat word kleiner.

                geen digitale zoom dan kan die nog veel verder gaan maar verlies je beeldkwaliteit.
                dan gaat die bij 5 pix tot 150 x digitale zoom
                en bij 12 pix 96x digitale zoom
                maar zoals gezedg dan verlies de kwaliteit van je foto's
                Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                Comment


                • #9
                  Kijk zeker eens naar de Fujifilm Finepix X-S1 ...... deze camera biedt je eigenlijk alles wat je vraagt, kost wel iets, 't is dan ook wel iets speciaals.....
                  Last edited by Franciskine; 25 februari 2012, 18:49.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: spiegelreflex of compactcamera

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Kijk zeker eens naar de Fujifilm Finepix X-S1 ...... deze camera biedt je eigenlijk alles wat je vraagt, kost wel iets, 't is dan ook wel iets speciaals.....
                    Het lijkt mij een erg tof toestel.Is deze vergelijkbaar met de D90 van Nikon?
                    Die ligt ook zo wat in die prijsklasse.
                    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                    schitterende maltwhisky op de kast

                    Comment


                    • #11
                      Re: spiegelreflex of compactcamera

                      Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
                      Het lijkt mij een erg tof toestel.Is deze vergelijkbaar met de D90 van Nikon?
                      Die ligt ook zo wat in die prijsklasse.
                      De Fuji is GEEN DSLR . . . dat mag je niet uit het oog verliezen, hij benadert heel wat functies van een DSLR maar heeft dus geen verwisselbare lens. Ik heb deze camera sinds vorige week in bezit en voor mij is het een ideale reiscamera. Vooral de grote heldere zoeker ( die heb ik nog nooit bij een andere bridge gezien ) is een echte verademing. Natuurlijk reageert de zoeker nog altijd niet 100% hetzelfde als bij een spiegelreflex maar het komt toch al aardig in de buurt.

                      Iedereen is altijd welkom om hem eens uit te proberen, 't is tenslotte toch wel een serieuze investering, zeker voor een bridge toestel.
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: spiegelreflex of compactcamera

                        Oorspronkelijk geplaatst door franciskine Bekijk bericht

                        iedereen is altijd welkom om hem eens uit te proberen, 't is tenslotte toch wel een serieuze investering, zeker voor een bridge toestel.
                        :g:g:g:g:g
                        Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                        schitterende maltwhisky op de kast

                        Comment


                        • #13
                          Re: spiegelreflex of compactcamera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
                          grotere sensor = betere beeldkwaliteit...


                          dus dslr is beter dan systeemcamera...

                          hoeveel controle wil je over je shots
                          hoeveel tijd wil je investeren in leren omgaan met materiaal

                          is antwood twee keer 'veel', ga voor dslr...

                          ps, digitale zoom kan je met elk toestel.... je neemt een fotobewerkingsprogramma, je cropt de foto zo klein je wil en je "zoomt"
                          best niet naar beeldkwaliteit kijken dan dus....
                          Je hebt enerzijds compactcamera's, en hetgeen je schrijft klopt voor compact of bridge toestellen en anderzijds heb je systeemcamera's, dit zijn compacte toestellen met verwisselbaar objectief en met een sensor welke even groot is als de sensor welke je terugvindt in DSLR toestellen.
                          Sommigen systeemcamera's gebruiken een verbeterde versie van de 16mp sensor welke je terugvindt in de nikon d7000, pentax k5 (DSLR met beste beeldkwaliteit) sony A580 ....
                          Andere beschikken over meer geavanceerde en uiteraard ook duurdere 24mp sensor !

                          DSLR is log en zwaar als gevolg van het reflex systeem, was goed voor analoge systemen, maar vormt een zware beperkingen voor digitaal.

                          Grote hoop van dSLR gebruikers kopen compact voor op reis, omdat DSLR te log is om mee rond te lopen. Met systeemcamera heb je compacte toestellen en hoef je niet zowel DSLR als compact aan te schaffen. Je hebt alles in 1.

                          Comment


                          • #14
                            Re: spiegelreflex of compactcamera

                            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            Met systeemcamera heb je compacte toestellen en hoef je niet zowel DSLR als compact aan te schaffen. Je hebt alles in 1.
                            Mijn Nex5 met 18-200 lens kan ik zeker niet compact noemen . . . ???? Integendeel zelfs, het blijft enkel compact als je een breedhoeklensje gebruikt . . .
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: spiegelreflex of compactcamera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
                              grotere sensor = betere beeldkwaliteit...


                              dus dslr is beter dan systeemcamera...

                              hoeveel controle wil je over je shots
                              hoeveel tijd wil je investeren in leren omgaan met materiaal

                              is antwood twee keer 'veel', ga voor dslr...

                              ps, digitale zoom kan je met elk toestel.... je neemt een fotobewerkingsprogramma, je cropt de foto zo klein je wil en je "zoomt"
                              best niet naar beeldkwaliteit kijken dan dus....
                              - De leica m9 heeft een full frame sensor, maar is alles behalve een DSLR - Systeemcamera's en high-end compacts, laten toe de meeste zo niet alle manipulaties te doen die je ook met een SLR kunt doen.

                              DSLR is log en zwaar als gevolg van het reflex systeem, was goed voor analoge systemen, maar vormt een zware beperkingen voor digitaal.
                              Denk hier nog eens over na, verklaar dan eens de investeringen van merken als nikon, canon, pentax en sigma, in hun laatste nieuwe technologieën of die van Mamiya en hasselblad met hun middenformaat systemen. Log ja inderdaad, off topic maar ter vergelijking, mijn canon filmcamera is bijna een halve meter lang, weegt bijna honderd keer zo zwaar als mijn gsm waar ik best ook leuke filmpjes mee kan schieten, maar bij leuk stopt de vergelijking wel.

                              Helpen met goede voorstellen en serieuze argumentaties, iedereen apprecieert dat wel denk ik.

                              Ik zou eerst mijn budget vooropstellen, dan kijk je binnen elke categorie hoever je er mee komt, voor jouw doeleinden, en wat dan de mogelijkheden zijn achteraf (beter lenzen, flitsers,..). Uiteraard weet je goed wat je wilt gaan fotograferen. De keuze tussen een spiegelreflex of een compact zal zo wel stukken gemakkelijker worden.

                              Mvg,
                              Last edited by Doc86; 25 februari 2012, 17:29.

                              Comment

                              Working...
                              X