Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Nikon] welk oudje als back-up?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Nikon] welk oudje als back-up?

    Nu ik steeds meer kritisch werk doe vind ik het toch prettig om een eigen back-up body te hebben in plaats van er één te moeten huren.

    Ik schiet met een D700 en zal hier gewoon hoofdzakelijk mee blijven schieten...een back-up wil ik dus enkel meenemen voor het nare geval dat mijn D700 het tijdens een opdracht zou begeven...aan de ene kant moet het dus geen hele dure camera zijn, maar aan de andere kant wel "goed genoeg" om als vervanger te kunnen dienen. Met een beperkt budget ben ik daarom aan het rondsnuffelen tussen tweedehands aabiedingen en kwam op 3 camera's uit die mij wel interessant leken...maar ik twijfel. De camera's;

    Nikon D90
    Fuji S5 Pro
    Nikon D300

    De Nikon D90 heeft als nadeel dat ze eigenlijk te duur verkocht worden tweedehands. Vaak net zoveel of meer als dat ik voor een nieuwe (ex BTW) betaal. Een D90 zal dus voor maximaal 400 euro aangeboden moeten worden en dat is lastig zoeken. Vraag me ook af of het overschakelen van een D700 naar een D90 niet een té grote stap is (met name op bedieningsgemak).

    De Fuji S5 Pro heeft tweedehands een goede prijs, rond de 400 - 450 wel te krijgen...stevige body met een voor mij bekende knoppen lay-out. Menu zal wel iets anders zijn...hoor alleen zaken als slecht in de hogere ISO's en traag. De laatste is niet zo'n probleem...eerste iets meer.
    Vraag me ook af of een Nikon flits (SB900) werkt op een S5 pro? Of had Fuji een eigen flitssysteem?

    De D300 vind je tweedehands voor rond de 600-650 euro. Vind dit eigenlijk net teveel voor een backup camera die ik wellicht nooit zal gebruiken, maar volgens mij geeft deze me wel het minste gevoel van beperking als ik van de D700 af kom...


    En daar zit het dillema, met een maximaal bereid budget van eigenlijk 450 euro zou ik eigenlijk moeten kiezen tussen de D90 of de S5 pro...ga ik het met één van deze twee echt beklagen als ik niet de D300 zou kiezen? Of zou een D90 / S5 pro een gemiddelde bruiloft / hondenshow wel aan moeten kunnen met het juiste lichtsterke glas?

    Op gevoel heeft de S5 pro de voorkeur...wat zeggen jullie?
    Mijn objectieven zijn all round...

  • #2
    Re: [Nikon] welk oudje als back-up?

    Gebruik de S5 naast de D700.
    Op fujiS5 werkt alles wat ook op nikon werkt.

    D90 heb ik verkocht omwille van de bediening. Mistte de Af-on knop op de achterkant.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: [Nikon] welk oudje als back-up?

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      D90 heb ik verkocht omwille van de bediening. Mistte de Af-on knop op de achterkant.
      Dan was het goedkoper geweest als je de handleiding had gelezen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: [Nikon] welk oudje als back-up?

        Ik zou voor een D300 kiezen: alles vrijwel gelijk aan de D700.

        Dat gedoe met een de extra DR op een S5 schijnt ook nogal ingewikkeld te zijn, hoorde ik.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: [Nikon] welk oudje als back-up?

          Het beste is natuurlijk de D300 (zelfde body, knoppenlayout als je D700)

          De Nikon D200 (voorganger D300) is misschien ook nog een optie. (2dehands prijs rond de 300 euro). Al is deze minder kwa hoge iso dan de D90/D300.

          Heb zelf zowel Fuji S5 (body van D200) als D90 al gehad.
          Het zijn alle 2 goede camera's die niet veel voor elkaar moeten onderdoen.
          Persoonlijk zou ik voor huwelijksgelegenheden (als backup) liever met Fuji S5 werken dan met D90 (puur van handeling van de body)

          Als je werkt met nikon capture NX2 zou ik liever de D300 of D90 of D200 hebben.
          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

          Comment


          • #6
            Re: [Nikon] welk oudje als back-up?

            Mijn d300 staat te koop midden maart, zo goed als nieuw 8500clickjes
            Mijn site...
            vandaelefotografie.be
            * BD0916BE *

            Comment


            • #7
              Re: [Nikon] welk oudje als back-up?

              Hmm...nog niet aan gedacht inderdaad, doe raw verwerking inderdaad in NX2...en bij de D300 zou ik de batterijgrip van de D700 over kunnen zetten, wat weer scheelt in aanschaf van extra (andere) batterijen...


              Dan maar zoeken naar een kale D300 voor een 500 euro inderdaad, toch net iets teveel voordelen. Alhoewel zo'n S5 pro toch een interessant hebbeding blijft.
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: [Nikon] welk oudje als back-up?

                Dan was het goedkoper geweest als je de handleiding had gelezen.
                Ik zeg niet dat de d90 ingewikkeld zou zijn.

                Maar met zowel de S5 als de D700 in herstelling had ik (snel) een vervangtoestel nodig.
                Maar als toestel naast de D700 geef ik de voorkeur aan een S5.
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: [Nikon] welk oudje als back-up?

                  Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                  Ik zeg niet dat de d90 ingewikkeld zou zijn.
                  Je zegt dat er geen AF-on knop op zat.....
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: [Nikon] welk oudje als back-up?

                    Ik zat in dezelfde situatie als jij (zocht ook een back-up voor D700) en ik ben uiteindelijk voor de D90 gegaan. Het ging tussen de D300 en de D90 sowieso (ik had al een aantal batterijen en die zijn dus onderling wisselbaar). Uiteindelijk vond ik de D300 te duur als back-up en als je er over nadenkt is het kleine formaat van de D90 best wel handig, als je eens niet wil sleuren aan de D700. Ik merk eigenlijk niet dat ik een back-up mee draag, 't is een licht en klein toestel, maar nog steeds een goeie camera. Een beetje uitkijken en je vindt er wel eentje rond de 400 euro.
                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: [Nikon] welk oudje als back-up?

                      Dat is ook een beetje waar ik op blijf hangen inderdaad...qua batterijen gebruiken ze allemaal hetzelfde, maar gebruik voor mijn D700 de batterijgrip met D3 accu's. Die is dan weer compatible met D300.

                      Aan de andere kant slepen we met een 4/5 tal objectieven, flits, D700, accu's, etc. al genoeg mee...en dan is een D90 weer handiger...

                      Als laatste moet er toch een keer een tweede D700/D800/D3/D4 (afhankelijk van budget) bij voor minder objectiefwissels en dan loop je ook met twee zware camera's rond...

                      Denk dat het dan maar af moet hangen van wat ik vind en voor welke prijs... (aangezien ik blijf zitten met evengoede voors- als tegens voor de Nikon's en een iets andere workflow voor een nog goedkopere S5 niet de grootste ramp is).
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment

                      Working...
                      X