Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop softbox

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop softbox

    Ik ben van plan om mijn strobistmateriaal uit te breiden met een softbox, maar ben niet echt thuis in het materiaal. Ik werk momenteel met shootthrough paraplu's maar vind dit toch niet ideaal (veel spillicht, niet echt kunnen richten en niet echt zacht licht).

    Voor zover ik het begrepen heb, heb je 2 soorten nl:
    - diegene waarbij je de flitser in de softbox plaatst en naar achteren flitst en dus bounced in de softbox
    - diegene waarbij je de flitser achter aan de softbox plaatst en dus werkt zoals de studioflitsers.

    Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar de 2de soort met als belangrijkste motivatie dat je veel sneller je flits kan aanpassen.

    Mijn zoektocht op het wereldwijde web heeft niet veel resultaat opgeleverd (maar ik ben nu ook niet echt ne shopper ), maar hier is mijn oog op blijven plakken.
    Opzoek naar de beste links? Je vind ze op de Studio73.be Startpagina plaats nu ook je eigen links




    Aan allen die me enigszins kunnen helpen: merci, een bank vooruit en een kus van de juf/meester...
    Groet, Philippe

    Meer en andere belekens op Facebook

  • #2
    Re: aankoop softbox

    gewone softboxen zijn ook een mogelijkheid hoor, mits de juiste koppeling

    daarnaast kan je op ebay ook eens rondsnuisteren

    ook heb je de befaamde westcott softboxen die opgesteld worden met een paraplu-systeem en phottix heeft er ook intss.

    westscott is vrij prijzig wel maar biedt ook wel een grote 50 inch aan.

    Phottix heeft de EasyUp serie in een octo van 80 cm diameter, 60x90 softbox en 70x70 softbox. Deze zijn goedkoper als westscott's. Een ander pluspunt is dat er standaard een grid bijgeleverd wordt.
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: aankoop softbox

      [QUOTE=
      - diegene waarbij je de flitser achter aan de softbox plaatst en dus werkt zoals de studioflitsers.
      [/QUOTE]

      Kans op een hotspot is veel groter bij deze.

      Die indirect flitsen zijn beter.
      Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

      Comment


      • #4
        Re: aankoop softbox

        Oorspronkelijk geplaatst door The Windowlicker Bekijk bericht
        Ik werk momenteel met shootthrough paraplu's maar vind dit toch niet ideaal (veel spillicht, niet echt kunnen richten en niet echt zacht licht).
        als je licht niet zacht genoeg is... dan staat je lichtbron te ver, of is je paraplu te klein... Een softbox lost dit niet op. click

        betere controle, en richting van je licht kan heel eenvoudig met een bounce paraplu, vandaar dat het interessant is om een 2-in-1 paraplu te kopen... dan heb je beiden

        als je echt een softbox nodig hebt (hangt van je outcome af die je wenst), dan kies je een softbox die goed werkt met reportage flashes... dan kom je automatisch bij de types terecht waar de flash omgekeerd in de softbox gemonteerd is.

        een prima softbox voor jou zou de westcott apolloon kunnen zijn. hij heeft namelijk grote brede flags rondom de box die je toelaten om je licht perfect te controleren en sturen...

        een softbox van het studio type, met de flits achteraan, is niet geschikt, vermits de reportage flits z'n licht grotendeels vooruit stuurt, dit veroorzaakt een onregelmatige belichting, en dikwijls hotspots
        Last edited by d_oracle; 23 februari 2012, 21:42.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: aankoop softbox

          Eerst en vooral: bedankt voor de comments, ze waren al allemaal nuttig.

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          betere controle, en richting van je licht kan heel eenvoudig met een bounce paraplu, vandaar dat het interessant is om een 2-in-1 paraplu te kopen... dan heb je beiden
          Wat is dan het verschil in licht tussen een bounceparaplu en een softbox?
          (Het is mss een stomme vraag, maar ben al te lang wakker en kan er zelf niet meer op antwoorden )
          Groet, Philippe

          Meer en andere belekens op Facebook

          Comment


          • #6
            Re: aankoop softbox

            Oorspronkelijk geplaatst door The Windowlicker Bekijk bericht
            Eerst en vooral: bedankt voor de comments, ze waren al allemaal nuttig.



            Wat is dan het verschil in licht tussen een bounceparaplu en een softbox?
            (Het is mss een stomme vraag, maar ben al te lang wakker en kan er zelf niet meer op antwoorden )
            een softbox heeft een andere outcome als een paraplu, de fall-off van een paraplu is gelijdelijk, die van een softbox is abrupt/sneller, van zodra je buiten z'n lichtbron komt

            een softbox kan je dichterbij zetten, als een bounce paraplu, vermits de steel van de paraplu niet in de weg zit...

            paraplu is eerder vergevings gezind, maakt makkelijker zacht licht, softbox is moeilijker en kan dramatischer/edgy effecten creëeren.

            een softbox heeft een vierkant en een paraplu een rond catchlight in de ogen

            een paraplu stuurt licht in alle richtingen, een softbox doet dit veel minder, daarom moet een softbox erg correct gericht worden...
            Last edited by d_oracle; 23 februari 2012, 21:54.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: aankoop softbox

              Dan wordt het dus vooral kiezen tussen zacht(er) licht en richtbaar licht...
              Groet, Philippe

              Meer en andere belekens op Facebook

              Comment


              • #8
                Re: aankoop softbox

                Oorspronkelijk geplaatst door The Windowlicker Bekijk bericht
                Dan wordt het dus vooral kiezen tussen zacht(er) licht en richtbaar licht...
                niet helemaal waar... sofbox=betere controle, maar impliceert dat je die dan ook goed moet beheersen. Net zoals je een Ferrari ook niet aan een beginnende bestuurder geeft... die rijdt zich te pletter...
                Last edited by d_oracle; 29 februari 2012, 17:26.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment

                Working...
                X