Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lomografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lomografie

    hey allemaal
    ik ben gevallen voor de lomografie, het fotograferen uit de heup met een analoge
    toestelletje. buiten gewone dromerige foto's vind ik ook veel foto's die in elkaar gewerkt
    zijn, ik vind dit helemaal geweldig, kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? ik heb zelf
    geen lomo-camera, maar ben heel erg geïnteresseerd in de manier van fotografie.
    hopelijk kan iemand mij wat meer vertellen over de in elkaar gewerkte foto's.
    hier een voorbeeld:

    mvg inspace
    SHOT-UP 'jacky bucks photography'
    www.wix.com/jackybucks/schot-up
    nikon D7000 + tamron 17-50mm f/2.8 + nikkor 55-200mm f/4-5,6

  • #2
    Re: lomografie

    simpel: multiple exposure. Je neemt foto's p^hetzelfde frame. Op de latere analoge toestellen kon je zelfs instellen hoeveel opnames he wou op elkaar leggen en of dat lichte of donkere beelden gingen zijn om te combineren.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

    Comment


    • #3
      Re: lomografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
      simpel: multiple exposure. Je neemt foto's p^hetzelfde frame. Op de latere analoge toestellen kon je zelfs instellen hoeveel opnames he wou op elkaar leggen en of dat lichte of donkere beelden gingen zijn om te combineren.
      bedankt voor je reactie, hoe neem je dan meerdere foto's op 1 frame? moet je dan je rolletje terug draaien? het kunnen misschien dommen vragen zijn, maar over analoge weet ik nog bijna niks.
      mvg
      SHOT-UP 'jacky bucks photography'
      www.wix.com/jackybucks/schot-up
      nikon D7000 + tamron 17-50mm f/2.8 + nikkor 55-200mm f/4-5,6

      Comment


      • #4
        Re: lomografie

        er zijn een aantal camera's waarbij de sluiter opspannen en het filmtransport aparte handelingen zijn. Ik kan er naast zitten, maar ik denk dat je dat met de Holga al kan.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: lomografie

          Mijn grootvader heeft dat eens gedaan per ongeluk toen het filmrolletje dat hij in zijn camera stak een niet volledig teruggedraaid vol filmpje bleek te zijn. Plots een spoorweg naast het sluizencomplex dicht bij waar we woonden .
          Ik ben maar een eenvoudig beginnertje, die de basisprincipes nog aan het leren is...

          Comment


          • #6
            Re: lomografie

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            er zijn een aantal camera's waarbij de sluiter opspannen en het filmtransport aparte handelingen zijn. Ik kan er naast zitten, maar ik denk dat je dat met de Holga al kan.
            en als dit dan appart is, wat doe je dan om 2 foto's op 1 frame te krijgen? kan je dit bv ook met een diana of een sardina?
            mvg
            SHOT-UP 'jacky bucks photography'
            www.wix.com/jackybucks/schot-up
            nikon D7000 + tamron 17-50mm f/2.8 + nikkor 55-200mm f/4-5,6

            Comment


            • #7
              Re: lomografie

              Oorspronkelijk geplaatst door inspace00 Bekijk bericht
              en als dit dan appart is, wat doe je dan om 2 foto's op 1 frame te krijgen? kan je dit bv ook met een diana of een sardina?
              mvg
              toch simpel, je spant enkel je sluiter op en laat de film voor wat hij is zodat je hetzelfde beeld opnieuw belicht. Ik heb dat vaak per ongeluk gedaan met een geleende RB67 .
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: lomografie

                de essentie is dat je filmtransport en je sluiter afzonderlijk kunnen bediend worden.
                Op een Canon Eos 33V bvb. kan je een menuutje selecteren waardoor de film niet getransporteerd wordt voor x aantal frames.
                Op die Lomo's kan je dat vaak ook, bij de Holga idd. door de film niet te transporteren en gewoon op hetzelfde stuk negatief opnieuw te nelichten. Wel rekening houden met je sluitertijden / belichting, en nadenken over wat je over wat legt...

                Een zonbelichte strandfoto leent zich om het portret van een donkerharig model met een witte achtergrond mee te "dubbelen". Of met donkere achtergronden kan je op linkerhelft en rechterhelft andere beelden combineren (belichting blijft dan min of meer standaard). Voor het door elkaar weven van een blond model en een witte muur ga je de belichtingstijden moeten verkorten of je krijgt teveel uitgebrande delen. Boeiend, en met film weet je nooit helemaal zeker waar je uitkomt, maar dat maakt het net zo leuk en spannend.
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

                Comment


                • #9
                  Re: lomografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  toch simpel, je spant enkel je sluiter op en laat de film voor wat hij is zodat je hetzelfde beeld opnieuw belicht. Ik heb dat vaak per ongeluk gedaan met een geleende RB67 .
                  inderdaad , ik heb een Diana Mini & gebruik graag de mogelijkheid om verschillende foto's boven elkaar te maken. & dan is het gewoon klikken tot je weer eens het filmpje doordraait.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lomografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                    weet je nooit helemaal zeker waar je uitkomt,
                    ik dacht dat dat de essentie van Lomo was

                    kijk eens hier voor lomogerief.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: lomografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door inspace00 Bekijk bericht
                      .... moet je dan je rolletje terug draaien? het kunnen misschien dommen vragen zijn..
                      gewoon niet doordraaien.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: lomografie

                        Ik denk dat mijn dochter een Diana heeft.Foto's op elkaar,gewoon film niet doordraaien.
                        Wat geeft deze foto's iets speciaals??De optiek is goedkoop,en heeft alle lensfouten die er maar te vinden zijn.De body,nou ja het doosje wat er moet voor doorgaan,heeft lichtlekken langs alle kanten.Best de spleten afplakken met tape nadat de film erin zit.
                        Maar het heeft zijn charme.Let op:niet alles wat eruit komt trekt op iets.
                        Veel succes ermee.

                        Comment


                        • #13
                          Re: lomografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                          Ik denk dat mijn dochter een Diana heeft.Foto's op elkaar,gewoon film niet doordraaien.
                          Wat geeft deze foto's iets speciaals??De optiek is goedkoop,en heeft alle lensfouten die er maar te vinden zijn.De body,nou ja het doosje wat er moet voor doorgaan,heeft lichtlekken langs alle kanten.Best de spleten afplakken met tape nadat de film erin zit.
                          Maar het heeft zijn charme.Let op:niet alles wat eruit komt trekt op iets.
                          Veel succes ermee.
                          juist die lichtvlekken en de fouten in de foto's geeft het karakter voor mij. ik ben verliefd op het speelse effect in de foto's.
                          mvg
                          SHOT-UP 'jacky bucks photography'
                          www.wix.com/jackybucks/schot-up
                          nikon D7000 + tamron 17-50mm f/2.8 + nikkor 55-200mm f/4-5,6

                          Comment


                          • #14
                            Re: lomografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door inspace00 Bekijk bericht
                            juist die lichtvlekken en de fouten in de foto's geeft het karakter voor mij. ik ben verliefd op het speelse effect in de foto's.
                            mvg
                            t is nog 3 uur licht. hup! op pad!
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: lomografie

                              Heb zelf 4 lomo camera's (holga, diana mini, supersampler & fisheye2) en vind het geweldig om ermee te experimenteren.
                              Het is idd wel een beetje hit & miss maar als je bij die double exposures goed nadenkt over lichte/donkere delen en overlap mogelijkheden dan komen er verrassende mooie dingen uit zoals diegene die je hebt gepost. Maar je kan het ook subtieler aanpakken en een foto nemen en dan een 2de erover van bv een textuur / patroon.
                              Of je film slechts voor de helft doordraaien en blijven schieten zodat je een lange overlap foto krijgt.
                              Er zijn vele mogelijkheden.
                              FLICKR PHOTOSTREAM
                              Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                              Comment

                              Working...
                              X