Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera en lens naast opvolger 5DII en 24-70 voor allround met beperkt budget?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke camera en lens naast opvolger 5DII en 24-70 voor allround met beperkt budget?

    Hallo iedereen!

    Mijn probleem: Er worden enkele babietjes geboren in de familie dit jaar, een paar vrienden trouwen, we gaan een mooie vakantie doen dit jaar, etc. Op dit moment heb ik een 350D, 24-70 f2.8, 50mm 1.8 en 580EXII. En ik vind de kwaliteit van de 350D niet voldoende meer, ik heb dan ook al een aantal keer de 5DmkII geleend met de 70-200 f2.8 IS II. Dit is de kwaliteit van foto's dat ik wil, maar vond de beperkte AF tegenvallen, en wou dus liever mijn geld geven aan de opvolger, welke er waarschijnlijk staat aan te komen.

    Ik breek nu al weken mijn hoofd over welke aankopen ik in de toekomst ga doen mbt camera's en lenzen. Ik vind mooie foto's heel belangrijk, maar aangezien ik er mijn brood niet mee verdien is de makkelijkste oplossing - twee 1DX'en met 5 L-zoomlenzen, 6 primes ofzo - dus geen optie


    Welk type foto’s neem ik:
    - 2 à 3 huwelijken per jaar van vrienden/familie waar ik foto’s neem. Ik huurde dan altijd een 5DmkII en 70-200, voor de kwaliteit en ook omdat je altijd een back-up moet hebben, dit was dan mijn 350D.
    - portretten (babies, kindjes, koppels)
    - reisfotografie: we kiezen specifieke regio’s met mooie natuur, historische elementen, etc, gaan er rondtrekken en ik wil dus in de toekomst zo mooi mogelijke foto’s nemen van onze vakanties.
    --> eigenlijk een beetje allround, ik heb vb geen super tele van 400mm nodig

    Dus: in mijn hoofd is het 100% zeker dat ik de opvolger van de 5DmkII ga kopen wanneer de prijzen iets zullen gedaald zijn. Dit zal eind 2012, begin 2013 zijn waarschijnlijk. Op dat moment gaat de 350D met oude kitlenzen naar mijn moeder. De vraag is dus eigenlijk: welke tweede body te kopen, of helemaal geen te kopen, met in het achterhoofd te houden dat ik nog ongeveer een jaar ga wachten om een 5DX te kopen (kan ook 5DIII zijn, maar ik noem hem voor de gemakkelijkheid even 5DX).


    Mogelijke combinaties:
    Set 1: 5DX+24-70, 5DmkI + 24-85 (nu kopen), 70-200 huren voor huwelijken
    --> zo heb ik dit jaar al een full frame met eventueel de kleinere 24-85 om mee op reis te nemen, of eventueel geen 24-85 en de 24-70 meenemen. De vraag is dan, wat doe ik achteraf met de 5DmkI…

    Set 2: 5DX+24-70, 60D + 17-40 (nu kopen), 70-200 huren voor huwelijken
    --> groter bereik door combinatie FF en crop, iets kleinere en lichtere body en lens voor reizen (60D+17-40)

    Set 3: 5DX+24-70, 70-200 huren voor huwelijken, mirrorless camera met 14-42mm voor op reis (vb Panasonic GX1).
    --> 1 DSLR, 1 kleine camera voor op reis en voor snapshots

    Set 4: geen tweede body kopen, enkel 5DX+24-70, de 70-200 huren voor huwelijken en als back-up eventueel tweede body huren of 350D meenemen voor huwelijken.
    --> 1 DSLR en lens = kleinere investering, relatief hoog gewicht voor op reis (weet niet exact hoe goed het mee kan vallen natuurlijk..), om back-up te hebben voor huwelijk zal ik altijd een tweede body moeten gaan huren of de oude 350D meenemen.


    Elke dag bijna verander ik van mening, dus alle advies, tips, ervaringen met één van de combinaties, is enorm welkom! Ook als je de prijs in je achterhoofd houdt vind ik het moeilijk, 60D+17-40 = 1500 euro ongeveer, maar een oude 5DmkI is vaak goedkoper te vinden dan een nieuwe GX1+14-42mm…

    Alvast enorm bedankt!

    Dennis
    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
    BLOG

  • #2
    Re: Welke camera en lens naast opvolger 5DII en 24-70 voor allround met beperkt budg

    Ik zou als eerst voor je zelf de keuze moeten maken FF of Crop,
    Gezien je wensen zou ik persoonlijk kiezen voor FF body.

    Wat betreft objectieven voor FF de 24-70 die je al hebt aanvullen met een 70-200 f/2.8

    Indien je kiest voor een crop body als de 60D dan zou ik persoonlijk de 17-40 niet kiezen en eerder gaan kijken na de 17-55 f/2.8. Heb zelf een jaar de 17-40 gehad en zelden gebruikt op een crop body. Uiteindelijk dan ook de 17-40 verkocht en de 17-55 er voor in de plaatst gekocht en de 17-40 legt het toch wel af tegen de 17-55. Nooit spijt gehad van het vervangen van een L objectief tegen een EF-s objectief ;-)

    Zelf gebruik ik de 5D II als een 7D met de 70-200 II, AF van de 5D is wel wat minder, maar ik heb hier persoonlijk geen problemen mee. Ik moest er in het begin wel even aan wenen.

    5D II word wel erg veel gebruikt voor bruiloften en portret fotografie. Zal vast een reden hebben ?

    Comment


    • #3
      Re: Welke camera en lens naast opvolger 5DII en 24-70 voor allround met beperkt budg

      Ik ben geen canonion maar een nikonian.
      Hetgeen ik zou doen is afwachten op die opvolger en de kans is groot dat die bv een DX crop mode gaat hebben. Bij de D800 nikon gaat de 36Mp naar +/- 15Mp in crop mode.
      Dit geeft je naar mijn insziens toch nog voldoende Mp zonder een 2de dx body te hoeven aanschaffen.
      Je zegt zelf dat je er je geld niet mee verdient (zoals 95% van de mensen op bd waaronder ik ) .
      Zolang je geen snel FPS 'k'anon wil dan zou ik op cruciale momenten een 2de body huren.

      Qua lenzen kan ik niet echt een uitspraak doen, primes doen het meestal wel super.
      Een superprime die men arsenaal nooit zal verlaten is de 150mm macro van sigma.
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

      Comment


      • #4
        Re: Welke camera en lens naast opvolger 5DII en 24-70 voor allround met beperkt budg

        Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
        Hallo iedereen!

        Ik breek nu al weken mijn hoofd over welke aankopen....

        Elke dag bijna verander ik van mening.......
        dan schrijf ik maar niets...
        trouwens om al je vragen te beantwoorden mag ik wel een vrije dag nemen.
        maar succes.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Welke camera en lens naast opvolger 5DII en 24-70 voor allround met beperkt budg

          waarom de 5D?

          je hebt nu een oudere 350d waar hier nog menig leden zijn die daar ook nog hun plezier aan beleven.

          Je kan anders een nieuwe 60d kopen, daarmee leren werken, die leren kennen / benutten / ...

          Ook kan je opteren voor een 2de hands 40-50d te gaan aanschaffen.

          Deze zijn ook al 'beter' als de 350d.

          Je lens dat je nu hebt, vind ik eigenlijk voldoende persoonlijk als all-round lens. Mss omdat ik niet echt kan vergelijken want heb weinig kwalitatiever glas momenteel en dat is een 28-75 2.8. De andere lenzen hier zijn een 18-50 2.8-4.5 & 50 1.8.

          Doch kan ik alles gedaan krijgen.
          Een 70-200 2.8 kan handig zijn, zeker voor huwelijk in de kerk of dergelijke maar daarbuiten zie ik die toch weinig bij mij uit een tas komen in 1ste instantie.
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Welke camera en lens naast opvolger 5DII en 24-70 voor allround met beperkt budg

            volgens jou valt de AF vd 5dmkII dus tegen en tegelijkertijd wil je iets aanschaffen voor babietjes, trouwpartij en wat vakantiefotootjes?

            denk dat de 5dmkII meer dan voldoende zal zijn..
            EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

            Comment


            • #7
              Re: Welke camera en lens naast opvolger 5DII en 24-70 voor allround met beperkt budg

              Ik zou sowieso op zoek gaan naar een tweedehands 5D.

              Fullframe en een eigen "speciale" karakter ... het focussysteem is jammer genoeg niet van een 1D-gehalte maar de output is de moeite waard !
              En later heb je een waardige backup voor je 5DX !

              Comment


              • #8
                Re: Welke camera en lens naast opvolger 5DII en 24-70 voor allround met beperkt budg

                Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                volgens jou valt de AF vd 5dmkII dus tegen en tegelijkertijd wil je iets aanschaffen voor babietjes, trouwpartij en wat vakantiefotootjes?

                denk dat de 5dmkII meer dan voldoende zal zijn..
                Volledig mee eens...

                Trouwens, wat Picha zegt is ook nog niet zo'n gek idee. Een eerste generatie 5D is wel voor redelijk geld te vinden en geeft nog altijd een prachtkwaliteit foto's . Ik schiet zelf ook veelal dezelfde onderwerpen als jij en werk altijd met een 5D II en een 5D. Een prima combi voor dit werk
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Welke camera en lens naast opvolger 5DII en 24-70 voor allround met beperkt budg

                  Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                  Zelf gebruik ik de 5D II als een 7D met de 70-200 II, AF van de 5D is wel wat minder, maar ik heb hier persoonlijk geen problemen mee. Ik moest er in het begin wel even aan wenen.

                  5D II word wel erg veel gebruikt voor bruiloften en portret fotografie. Zal vast een reden hebben ?
                  Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                  volgens jou valt de AF vd 5dmkII dus tegen en tegelijkertijd wil je iets aanschaffen voor babietjes, trouwpartij en wat vakantiefotootjes?

                  denk dat de 5dmkII meer dan voldoende zal zijn..
                  Klopt volledig, de 5DII wordt idd enorm veel gebruikt, het is dan ook de 'enige' FF optie naast de 1D-reeks. Ik denk dat men moest kunnen kiezen tussen een 5DII en 5DX/III met betere AF ze voor het tweede zouden kiezen. Ikzelf kon bij het uitkomen van de 5DII nog geen aankoop verantwoorden en heb er dan ook voor gekozen te wachten.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Picha Bekijk bericht
                  Ik zou sowieso op zoek gaan naar een tweedehands 5D.

                  Fullframe en een eigen "speciale" karakter ... het focussysteem is jammer genoeg niet van een 1D-gehalte maar de output is de moeite waard !
                  En later heb je een waardige backup voor je 5DX !
                  Dat was ook mijn eerste idee, anderzijds, als ik de 5DX/III ook heb, zit ik daar met een tweede body... die dient dan als back-up, waarschijnlijk ook voor op vakantie dan, aangezien de 5DX/III dan toch wat gespaard kan blijven van zand/stof/... maar voor de rest van het jaar zou ik dan de 5DX/III gebruiken.
                  Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                  BLOG

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke camera en lens naast opvolger 5DII en 24-70 voor allround met beperkt budg

                    Ale vooruit, het is beslist. Ik ga morgen kijken naar een 5D classic. Momenteel wordt het voor op vakantie dan deze zware combinatie met de 24-70, maar dat zien we dan nog wel (of er moest een goedkope 24-85 uit de lucht vallen natuurlijk)
                    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                    BLOG

                    Comment

                    Working...
                    X