Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

    Hallo iedereen,

    Ik fotografeer regelmatig paardensport en nu het winter is mag ik nu en dan eens een wedstrijd vrijspringen fotograferen. Dit gebeurt meestal in vrij donkere omstandigheden waardoor het noodzakelijk is mijn SB700 flits te gebruiken ism een Tamron 17-50 f2.8 lens.
    Zonder flits moet ik een sluitertijd van 1/600sec of korter halen om bewegingsonscherpte van het paard te voorkomen! Ook met de SB700 op mijn camera fotografeer ik op 1/500sec in de S stand en ISO2500 maar de kwaliteit van de foto's valt wat tegen, het paard staat niet echt vlijmscherp op de foto.. of is dit niet te vermijden?

    Ik vroeg mij af dat het ook mogelijk is om met een studioflitser voldoende snelheid te halen om het paard perfect te bevriezen?? Deze kan ik dan ev op een hoog statief naast de ring plaatsen, kan wel een 15-tal meter afstand tot de hindernis hebben..

    Als iemand ervaring heeft met bovenstaande zaken? Ik ben een echte leek in de flitswereld

    Alvast bedankt!
    Mvg Kristof
    Nikon D3s, D7000, D5000 & glas

  • #2
    Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

    Op welk diafragma fotografeer je dan?

    Comment


    • #3
      Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

      Ik stel me de vraag , wat vindt dat paard der van ?
      Want flitsen kan de dieren laten schrikken, en dat kan niet echt de bedoeling zijn.
      Nu technisch is het geen probleem om een studioflits op te stellen en die draadloos te triggeren met je camera, denk er wel aan dat je sluitersnelheid dan beperkt is tot 1/250 op zijn best, en je dus voldoende moet kunnen diafragmeren om de invloed van het omgevingslicht te vermijden.

      Het werken met een flits op de camera heeft het voordeel dat je kan werken met een high speedsync, en je de sluitersnelheid kan opdrijven, laat ons zeggen 1/500 ste maar hoger kan ook.

      Ik zou is testen doen met een voldoende lange brandpunt en een Nikon flitser op de camera, SB 900 of SB 800, trek de ISO op naar een vrij hoge waarde 400 of 800 ISO minimaal, je camera zet je in de manuele mode, je zet je snelheid op 1/500 ste en zorg voor een high speedsync flits moet in ITTL werken. Door de zoom van de flits in combinatie met de eerder hoge ISO heb je veel licht tot je beschikking.
      Je diafragma kies je in functie van de dieptescherpte die je wenst te bekomen en afhankelijk van het heersende omgevingslicht.

      Zoals steeds is een beetje experimenteren waarschijnlijk nodig, spijtig heb ik er zelf geen concrete ervaring mee, mijn benadering is dus zuiver theoretisch.

      MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Ik stel me de vraag , wat vindt dat paard der van ?
        Want flitsen kan de dieren laten schrikken, en dat kan niet echt de bedoeling zijn.
        Nu technisch is het geen probleem om een studioflits op te stellen en die draadloos te triggeren met je camera, denk er wel aan dat je sluitersnelheid dan beperkt is tot 1/250 op zijn best, en je dus voldoende moet kunnen diafragmeren om de invloed van het omgevingslicht te vermijden.

        Het werken met een flits op de camera heeft het voordeel dat je kan werken met een high speedsync, en je de sluitersnelheid kan opdrijven, laat ons zeggen 1/500 ste maar hoger kan ook.

        Ik zou is testen doen met een voldoende lange brandpunt en een Nikon flitser op de camera, SB 900 of SB 800, trek de ISO op naar een vrij hoge waarde 400 of 800 ISO minimaal, je camera zet je in de manuele mode, je zet je snelheid op 1/500 ste en zorg voor een high speedsync flits moet in ITTL werken. Door de zoom van de flits in combinatie met de eerder hoge ISO heb je veel licht tot je beschikking.
        Door juist de HS mode in te schakelen loopt je flitsvermogen ontzettend ver terug en gaat de flits flitsen gedurende de tijd dat spleet beweegt, dus het bevriezende effect vind onder op een ander moment plaats als boven.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

          Paarden indoor fotografeer ik steeds zonder flits, ISO 800 - 1600 (soms 3200) met een 'snelle' lens (canon EF 85 1.8 / EF 135 2.0 / EF 70-200 2.8) volopen als dit moet / kan.
          Zelden 'missers'.

          gr
          Yannick
          Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

          Comment


          • #6
            Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Door juist de HS mode in te schakelen loopt je flitsvermogen ontzettend ver terug en gaat de flits flitsen gedurende de tijd dat spleet beweegt, dus het bevriezende effect vind onder op een ander moment plaats als boven.
            Bedankt voor deze toelichting, zou dit al zichtbaar zijn op 1/500ste, want das maar net het dubbel of de helft van de max syncspeed, hangt af hoe je het bekijkt ?

            Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

              Zet je flits op de camera en op 1/250 sec en kijk naar de afstandsschaal op de flist.
              Zet je camera op 1/500 en kijk dan nog eens naar je flits.
              Je zal merken dat de reikwijdte afneemt.

              Als de omgeving donker genoeg is zal de flits alle beweging bevriezen zelfs bij langere sluitertijden (flitspuls is 1/1000 tot 1/40000)

              De balans omgevingslicht/flitslicht en afstand tot onderwerp is in deze belangrijker dan puur de sluitertijd.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

                bedankt voor de vele reacties!
                Ik probeer steeds flitsen te voorkomen maar bij vrijspringen heb je dikwijls geen keuze, heb ook nog nooit een paard gezien dat er van schrikt.. Op jumping zal ik dit wel niet doen want hier gaat het over "competitie" en het paard zal maar eens een fout maken op een hindernis waarop je flitst

                Heb afgelopen weekend in een hal gaan fotograferen waar ik op ISO6400 en f2.8 slechts een sluitertijd van 1/320sec haalde=> dan maar flits ingeschakeld en ISO op 2500

                Als ik het goed begrijp zal bij de HS mode mijn flitslicht onregelmatig verdeeld zijn over de foto??
                Als een studioflits maar 1/250sec haalt, gaat dit dan snel genoeg zijn om het paard te bevriezen als ik anders 1/640sec zou nodig hebben zonder flits? De omgeving is wel verlicht dus misschien net niet donker genoeg om hier perfect te kunnen bevriezen?

                Ik hoop dat ik stilaan begin te begrijpen hoe alles werkt..maar het komt traag
                Nikon D3s, D7000, D5000 & glas

                Comment


                • #9
                  Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

                  De flitsduur uit een studioflits is (meestal) korter dan 1/250s. De beperking zit in de camera.

                  Als je door combinatie van sluitersnelheid/iso/diafragma het omgevingslicht zoveel mogelijk uitsluit zal een (snelle) studioflitser de beweging bevriezen.
                  De flitsduur is afhankelijk van het ingestelde vermogen. Een vol vermogen flits duurt het langst.
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kristof W Bekijk bericht
                    bedankt voor de vele reacties!
                    Ik probeer steeds flitsen te voorkomen maar bij vrijspringen heb je dikwijls geen keuze, heb ook nog nooit een paard gezien dat er van schrikt.. Op jumping zal ik dit wel niet doen want hier gaat het over "competitie" en het paard zal maar eens een fout maken op een hindernis waarop je flitst

                    Heb afgelopen weekend in een hal gaan fotograferen waar ik op ISO6400 en f2.8 slechts een sluitertijd van 1/320sec haalde=> dan maar flits ingeschakeld en ISO op 2500

                    Als ik het goed begrijp zal bij de HS mode mijn flitslicht onregelmatig verdeeld zijn over de foto??
                    Als een studioflits maar 1/250sec haalt, gaat dit dan snel genoeg zijn om het paard te bevriezen als ik anders 1/640sec zou nodig hebben zonder flits? De omgeving is wel verlicht dus misschien net niet donker genoeg om hier perfect te kunnen bevriezen?

                    Ik hoop dat ik stilaan begin te begrijpen hoe alles werkt..maar het komt traag

                    Nee een studioflits zit rond een 2000 ste qua flitsduur, maar aangezien je met deze niet boven de syncspeed kan gaan moet je sluitersnelheid nooit boven een 250ste gaan, voor de bevriezing van beweging in een beeld is dit normaal geen probleem, maar als het aanwezige licht voldoende is om bij 1 250ste en het gebruikte diafragma een beeld te geven op de sensor, dan zit de kans der in dat je dubbele belichting gaat maken, en als het ware een ghost image gaat krijgen op de gemaakte beelden.

                    MVG, Jeff c.
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

                      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                      De flitsduur uit een studioflits is (meestal) korter dan 1/250s. De beperking zit in de camera.

                      Als je door combinatie van sluitersnelheid/iso/diafragma het omgevingslicht zoveel mogelijk uitsluit zal een (snelle) studioflitser de beweging bevriezen.
                      De flitsduur is afhankelijk van het ingestelde vermogen. Een vol vermogen flits duurt het langst.
                      Ja... , bij een reportageflits, maar bij een studioflits heb je de kortste tijd bij vol vermogen ! dus net omgekeerd !
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

                        Ja... , bij een reportageflits, maar bij een studioflits heb je de kortste tijd bij vol vermogen ! dus net omgekeerd !
                        en dat geloof ik dus niet
                        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                        Comment


                        • #13
                          Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

                          hmm.. dus ik zou in theorie meer kans maken op een goed resultaat met de flits als ik mijn ISO naar omlaag haal en de omgeving dus donkerder maak bij 1/250sec??
                          Ik heb nog een hoop testwerk te verrichten denk ik, ben echt nieuwsgierig hoe de foto's er gaan uitzien bij 1/250sec..
                          Nikon D3s, D7000, D5000 & glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

                            Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                            en dat geloof ik dus niet
                            En toch is het juist, moet je maar is navragen, zie de techspecs van Elinchrom.

                            Dat is ook de reden dat highspeed fotografie gedaan wordt met reportageflitsen op het minimale vermogen, met een reële flitsduur van om en bij 1/20.000ste van een sec

                            Jeff C.
                            Last edited by Digipics357; 22 februari 2012, 15:42.
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #15
                              Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kristof W Bekijk bericht
                              hmm.. dus ik zou in theorie meer kans maken op een goed resultaat met de flits als ik mijn ISO naar omlaag haal en de omgeving dus donkerder maak bij 1/250sec??
                              Ik heb nog een hoop testwerk te verrichten denk ik, ben echt nieuwsgierig hoe de foto's er gaan uitzien bij 1/250sec..
                              Het omgevingslicht is voor U van belang, de aanwezigheid of liever de afwezigheid, in mijn donkere studio laat ik een model springen en bevries perfect die beweging met de flits, daar waar de camera slechts op 125ste staat, maar ook op 1/ 30ste zal het resultaat hetzelfde zijn, omdat er geen omgevingslicht is.

                              MVG, jeff C.
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                              Comment

                              Working...
                              X