Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil tussen macro en gewoon objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil tussen macro en gewoon objectief

    Sommige lenzen met brandpunt 105mm zijn macro andere dan weer niet.
    Wat is het verschil tussen een "macro " lens van 105 mm en een gewone vaste lens van 105 mm ?
    Of kan men beide gebruiken voor dezelfde doeleinden ?
    Bijv. Nikon 2.8 AFD 105mm micro,
    Nikon 2.0 AFD 105mm DC
    Bedankt bij voorbaat .

  • #2
    Re: Verschil tussen macro en gewoon objectief

    De macro heeft een max diafragma van 2.8.. En een macrolens heeft een kortere minimum scherpstelafstand om kleine objecten tot 1/1 weer te geven. Of een macrolens speciaal glas heeft weet ik niet.
    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

    Comment


    • #3
      Re: Verschil tussen macro en gewoon objectief

      De 105 f2 DC is beslist geen 'gewone' 105mm, maar heeft "Defocusing Control", waar mee je extra onscherpte in de voor of achtergrond kunt brengen. Bij een aantal FX camera's(misschien ook DX maar het is meer een FX ding) zijn er niet te corrigeren B/F focus problemen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Verschil tussen macro en gewoon objectief

        Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
        De macro heeft een max diafragma van 2.8.. En een macrolens heeft een kortere minimum scherpstelafstand om kleine objecten tot 1/1 weer te geven. Of een macrolens speciaal glas heeft weet ik niet.
        Die 2.8 loopt een behoorlijk eind terug bij 1:1, uit het hoofd tot 5.6 of zo. Er zit ED glas en de lens heeft Nanocoating.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Verschil tussen macro en gewoon objectief

          1- Een 105mm. macrolens is geoptimaliseerd om scherpt te stellen van dichtbij, zo dichtbij dat je een vergrotingsmaatstaf van 1:1 kan bereiken.
          Dit wil zeggen dat je een object ter grootte van je sensor, beeldvullend en helemaal scherp kan weergeven.
          2- Een gewone 105mm. lens is niet geoptimaliseerd om scherpt te stellen van heel dichtbij, hierdoor kan je nooit een vergrotingsmaatstaf van 1:1 bereiken.

          Sommige niet-macro lenzen halen een vergrotingsmaatstaf van 1:2,
          dit betekent dat ze in het beste geval een voorwerp dubbel zo groot als de sensor, scherp en beeldvullend kunnen weergeven,
          het voorwerp wordt dan maar op halve grootte weergegeven, op de sensor wel te verstaan,
          en dit is geen macro.
          Al zetten fabrikanten soms 'macro' op lenzen met een vergrotingsmaatstaf van amper 1:3,9.
          Maar dit is geen macro, enkel een verkoopargument.
          Last edited by Franciskine; 24 februari 2012, 06:17.
          Nikon D7000, en wat glas.
          http://blog.seniorennet.be/pacha/

          Comment


          • #6
            Re: Verschil tussen macro en gewoon objectief

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            De 105 f2 DC is beslist geen 'gewone' 105mm, maar heeft "Defocusing Control", waar mee je extra onscherpte in de voor of achtergrond kunt brengen. Bij een aantal FX camera's(misschien ook DX maar het is meer een FX ding) zijn er niet te corrigeren B/F focus problemen.
            Ik had nog nooit van die B/F focus problemen gehoord bij die lens. Naar ik las is het echt een topper. Heb je daar een bron van? Ik ben weeral nieuwsgierig.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Verschil tussen macro en gewoon objectief

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              Ik had nog nooit van die B/F focus problemen gehoord bij die lens. Naar ik las is het echt een topper. Heb je daar een bron van? Ik ben weeral nieuwsgierig.
              Fred Miranda Nikon Forum en een D700.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Verschil tussen macro en gewoon objectief

                Aan Pacha,
                Betekend dit dat die 105 macro niet alleen goed is voor korte afstand maar ook op lange ?

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil tussen macro en gewoon objectief

                  Oorspronkelijk geplaatst door ogust Bekijk bericht
                  Aan Pacha,
                  Betekend dit dat die 105 macro niet alleen goed is voor korte afstand maar ook op lange ?
                  tot de maan en verder zelfs.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil tussen macro en gewoon objectief

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    tot de maan en verder zelfs.
                    aanvulling: een macrolens is wel trager bij het scherpstellen. Meestal dan. Vaak zit er een focus limiter op.
                    https://www.naturephotoportal.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschil tussen macro en gewoon objectief

                      Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
                      1- Een 105mm. macrolens is geoptimaliseerd om scherpt te stellen van dichtbij, zo dichtbij dat je een vergrotingsmaatstaf van 1:1 kan bereiken.
                      .
                      Scherpt?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verschil tussen macro en gewoon objectief


                        Nou, Kees, mag ik je feliciteren met je opmerkzaamheid wat betreft gewone, alledaagse schrijffouten.
                        Proficiat, zo gaan we een hele stap vooruit in de kennis van Digitale Fotografie !
                        Volhouden, zo.
                        Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verschil tussen macro en gewoon objectief

                          Hij deed het 2x , dus structureel.
                          Vlaamse spelling?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verschil tussen macro en gewoon objectief

                            Oorspronkelijk geplaatst door keeskanon Bekijk bericht
                            hij deed het 2x , dus structureel.
                            Vlaamse spelling?
                            rofl lol :d :d

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verschil tussen macro en gewoon objectief

                              Allemaal dik bedankt . Ik zie nu een beetje licht op het einde van de tunnel. Ik ga dus de 105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR aanschaffen. Toch nog een probleem. Men stelt dat men voor Macro het best een statief gebruikt maar dan is het best de VR uit te schakelen.
                              Ik zou denken dat en statief + VR de stabiliteit maximaal is of toch niet ?

                              Comment

                              Working...
                              X