Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sneeuw op het kootwijkerzand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sneeuw op het kootwijkerzand

    En eigenlijk vooral een (zoveelste) experiment met blenden van verschillende belichtingen. Al tijden worstel ik hier flink mee, vooral bij bijv. een boom die tegen een lucht met ondergaande zon afsteekt leek eigenlijk alleen de techniek van uren lang met het handje en een brush tool alles maskeren succesvol - en ook vooral erg tijdrovend. Op basis van de techniek van rupselkopke (zie hier. Rupselkopke; bedankt voor alle moeite van het delen van deze techniek), aangevuld met een extra handjevol snelle selectie methoden vond ik echter onlangs een methode waarmee ik eindelijk tevreden kan zijn.

    Onderstaand één van de eerste resultaten. Een avondje sneeuwstampen op het Kootwijkerzand. Helaas waren velen mij al voorgegaan, waardoor de sneeuw voor het grootste deel al behoorlijk ontmaagd was. Maar gelukkig waren er her en der nog wat "verse" hoekjes te vinden. Ik ben erg benieuwd wat u allen ervan vind

    Update: flare weggewerkt. Oude foto hier: KLIK







    .
    Last edited by Rapid; 23 februari 2012, 09:08. Reden: Update zonder flare
    WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

  • #2
    Re: Sneeuw op het kootwijkerzand

    Knap resultaat Rapid Fijn gedetailleerde voorwerpen omgeven door lucht blijken maar zelden goed te blenden...toch zie ik hier nergens fouten.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: Sneeuw op het kootwijkerzand

      Ik vind het in elk geval heel mooi
      Knappe sfeer, een goeie compo en levendige kleuren
      vriendelijke groeten, Kurt
      Mijn foto's
      Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

      Comment


      • #4
        Re: Sneeuw op het kootwijkerzand

        Blend is heel goed gedaan, maar ik vind dat je té veel detail ziet in de schaduwzijde van de boom (stam + kruin).

        Bij zo'n felle tegenlichtopname, vind ik dit verre van natuurlijk.

        Ik zou het houden bij een silhouet, met nog net genoeg doortekening.

        Dit is een fout die ik bij veel foto's zie, waardoor snel een overdreven HDR-gevoel naar boven komt.

        De sneeuw zelf komt ook heel licht over tegenover de zware, donkere lucht, die nochtans fris en licht van kleur zou moeten zijn, gezien de weersomstandigheden...
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

        Comment


        • #5
          Re: Sneeuw op het kootwijkerzand

          Ik vind dit heel mooi. Natuurlijk weet ik niks van blenden. Van HDR dacht ik dat het een
          Hongaarse krant was.
          Maar hier is het precies alsof de natuur van slag is. En dat is mooi.

          Comment


          • #6
            Re: Sneeuw op het kootwijkerzand

            Heel mooie opname met een uitgekiende compositie.
            De helderheid van de boomstam wringt bij mij dan weer niet..
            Groeten!

            500px / Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Sneeuw op het kootwijkerzand

              ik vind deze toch een mooie geworden hoor. wat spijtig dat er daar sporen te zien zijn in de verte zodat het maagdelijke er wat af. De compo vind ik heel goed gelukt de boom maakt een mooi geheel en leid je naar de zon. ik vind persoonlijk de boom niet veel te licht want als ik naar de schaduwzijde van zand/sneeuw kijkt valt dit op zich heel goed mee.
              maw een heel mooi geheel.

              greets,

              Jeroen

              Comment


              • #8
                Re: Sneeuw op het kootwijkerzand

                Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                ..... maar ik vind dat je té veel detail ziet in de schaduwzijde van de boom (stam + kruin).

                Bij zo'n felle tegenlichtopname, vind ik dit verre van natuurlijk.

                Dit is een fout die ik bij veel foto's zie, waardoor snel een overdreven HDR-gevoel naar boven komt.
                de reden waarom ik HDR meestal niet mooi vind.
                compo is mooi.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Sneeuw op het kootwijkerzand

                  Goed technisch gelukte blend. Compo vind ik ook erg mooi.
                  Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                  MIJN WEBSITE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sneeuw op het kootwijkerzand

                    Knap eindresultaat
                    www.petervdg.net/Portfolio

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sneeuw op het kootwijkerzand

                      Dank voor alle reacties tot zover!

                      De lucht tov. de voorgrond is idd op het randje qua balans, waardoor het wat overdone over kan komen. Eea. is wel nogal smaak afhankelijk merk ik uit de reacties Persoonlijk vind ik het nog wel kunnen zo, maar ik snap wel dat niet iedereen het mooi zal vinden.

                      Anyway, ik ben zelf erg blij met het resultaat, gezien de moeilijkheid van blenden/HDR bij dergelijke omstandigheden. Ik verwacht hier in de toekomst echt wel veel plezier van te hebben
                      WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sneeuw op het kootwijkerzand

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                        Blend is heel goed gedaan, maar ik vind dat je té veel detail ziet in de schaduwzijde van de boom (stam + kruin).

                        Bij zo'n felle tegenlichtopname, vind ik dit verre van natuurlijk.

                        Ik zou het houden bij een silhouet, met nog net genoeg doortekening.

                        Dit is een fout die ik bij veel foto's zie, waardoor snel een overdreven HDR-gevoel naar boven komt.

                        De sneeuw zelf komt ook heel licht over tegenover de zware, donkere lucht, die nochtans fris en licht van kleur zou moeten zijn, gezien de weersomstandigheden...

                        Bwa....die boom kan perfect wat licht krijgen van onder door de weerkaatsing van de zon op de sneeuw. Ik kan makkelijk een paar dozijn foto's aanwijzen die gelijkaardig zijn qua verhouding helderheid lucht voorgrond ...maar waar er om heel andere redenen geen kritiek op gegeven word.Ik kan u ook foto's aanwijzen die op BD al helemaal niet in Showcase zouden mogen zitten maar welke men klaarblijkelijk ook voor andere redenen met veel lof de hemel in prijst. Voor Rapid is dit het resultaat van zijn volharding om ons een knap resultaat te laten zien......een resultaat dat kop en schouders uitsteekt boven datgene wat je hier alle dagen kunt vinden. De foto bulkt van de sfeer, kleur , mooie inhoud en erg verzorgd. Je mag als beoordelaar ook nooit vergeten hoever je een tijdje geleden zelf nog maar stond. Moesten al de foto's in showcase naamloos gepost worden zonder kader of signatuur dan was er heel waarschijnlijk niemand die zou kunnen zeggen of deze foto van Dama , rupselkopke , Rapid of nog iemand anders zou kunnen zijn. Voor mij mag hij zo "den hof" in.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sneeuw op het kootwijkerzand

                          Super compo en mooi bewerkt
                          Persoonlijk heb ik geen gewrongen gevoel bij het beeld. De foto verdient het wel om dat rode flare(?)vlekje op de boom weg te werken ;-)
                          D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
                          500px FaceBook

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sneeuw op het kootwijkerzand

                            Mooi hoor

                            was een iets ander standpunt niet mogelijk waardoor die onderste tak de horizon niet snijdt ?
                            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sneeuw op het kootwijkerzand

                              Voor mij een Topper.
                              Recht naar de HOF.
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

                              Comment

                              Working...
                              X