Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon?Canon?Pentax?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon?Canon?Pentax?

    Hallo allemaal,

    Ik lees regelmatig mee op dit forum en heb me nu maar eens geregistreerd.
    De reden?Omdat ik enorm twijfel over de aankoop van een nieuwe camera.
    Momenteel heb ik enkel mijn compactje,voorheen altijd gefotografeerd met een Fuji S5 pro maar deze verkocht wegens gezondheids problemen.
    Omdat ik die SLR nu ik aan de betere hand ben toch wel enorm mis wil ik een nieuwe gaan aanschaffen,niet enkel de camera maar ook de objectieven.
    Ik ben al weken review sites aan het doornemen en telkens als ik denk dat ik weet welke camera ik wil is het een dag later toch weer een andere.
    Wat is volgens jullie de beste keus :
    1) Canon 600d (lage prijs dus meer budget voor glas)
    2) Canon 60d (bijna 300 duurder dus starten met 1 goed objectief)
    3) Pentax K5 (scoort als beste op de dpreview site,goeie body,minder keus objectieven,camera is van 2010)

    Momenteel neig ik naar die Pentax K5,maar wat me tegen houd is de keus aan objectieven en het feit dat de camera al wat ouder is.

    Graag zou ik jullie advies willen vragen.
    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Nikon?Canon?Pentax?

    Zo oud is die K5 nu ook weer niet.
    En de prestaties van de sensor (dezelfde als in de Nikon D7000) zijn om u tegen te zeggen.
    Daarenboven is het toestel gebouwd als een tank en ook nog eens weerbestendig.

    Pentax objectieven minder goed? ... Minder goed dan wat?
    Welke objectieven vrees je niet te vinden bij Pentax (en eventueel Sigma / Tamron)?
    De K5 is ook compatibel met alle objectieven ooit gemaakt door Pentax (al gebiedt de eerlijkheid me om te zeggen dat de K5 instellen om met oudere objectieven te werken niet altijd evident is, ...en ook ...om in Belgie tweedehands Pentax objectieven te vinden waar niet te veel geld voor gevraagd wordt, dat is ook niet evident).

    Comment


    • #3
      Re: Nikon?Canon?Pentax?

      Persoonlijk vind ik dat er met de k-5 heel vlot gewerkt kan worden met lenzen vanaf de K A reeks. Deze werken ook in de Av en TAv-modes. Even "Catch in focus" aanvinken in het menu, en je werkt met deze lenzen haast even snel als met AF-lenzen.
      Van de toestellen die je opnoemt is de K-5 de enige waarmee het bvb. vlot werken is met de uitstekende en goedkope SamYang objectieven.
      Verder heeft de K-5 nog een aantal unieke mogelijkheden, ik denk bvb aan de automatische horizon en de sensor shift en tilt mogelijkheid.
      En alle lenzen, ook de oudste met M42 schroefdraad genieten van de ingebouwde SR (IS bij Canon).
      Wat betreft DR - en ruisprestaties staat de K-5 ook vandaag nog aan de kop van het peloton.
      Groetjes van tozumi

      Bezoek hier mijn webstek

      Comment


      • #4
        Re: Nikon?Canon?Pentax?

        Toegeven aan je verlangen. Daar kun je niet veel verkeerd mee doen. Zoveel verschil zit
        er niet in al die toestellen. Al zou ik zelf gaan voor de Canon 60D en zou ik de Nikon D7000
        mee in overweging nemen.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon?Canon?Pentax?

          wat klassieke DLSR's betreft is de pentax k5 het betere toestel, zeg niet dat dpreview een objectieve review site is, zijn vooral supporters van Canon en Nikon, maar komen toch ook tot diezelfde conclusie dat pentax de betere is. Is een prachtig handig toestel om te gebruiken, een voorbeeld van hoe het moet.


          waarom zou je nog een DSLR kopen, zou toch de systeemcamera's eens bekijken, betere beeldkwaliteit dan DSLR, compacter, meer toekomstgericht.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon?Canon?Pentax?

            Bedankt voor jullie reacties.
            Ik heb mijn keus gemaakt en het gaat de Pentax K5 worden.
            Ik heb ongeveer 15 jaar geleden leren fotograferen met een oude Pentax Asahi SP1000 en heb de oude lensen (alsook de camera natuurlijk) altijd bewaard,Ik kan me niet voorstellen dat deze lensen op een moderne Pentax K5 passen maar hoe geweldig zou het zijn om ze na 15 jaar weer eens te kunnen gebruiken.(Is er een adapter nodig om deze te gebruiken?).
            Een systeemcamera spreekt me niet aan,Heb die eens vastgehad en vind die Pentax veel beter aanvoelen,misschien in de toekomst als tweede camera maar voorlopig ga ik me eerst bezig houden met die Pentax

            Comment


            • #7
              Re: Nikon?Canon?Pentax?

              Oorspronkelijk geplaatst door Bestrada Bekijk bericht
              Bedankt voor jullie reacties.
              Ik heb mijn keus gemaakt en het gaat de Pentax K5 worden.
              Ik heb ongeveer 15 jaar geleden leren fotograferen met een oude Pentax Asahi SP1000 en heb de oude lensen (alsook de camera natuurlijk) altijd bewaard,Ik kan me niet voorstellen dat deze lensen op een moderne Pentax K5 passen maar hoe geweldig zou het zijn om ze na 15 jaar weer eens te kunnen gebruiken.(Is er een adapter nodig om deze te gebruiken?).
              Een systeemcamera spreekt me niet aan,Heb die eens vastgehad en vind die Pentax veel beter aanvoelen,misschien in de toekomst als tweede camera maar voorlopig ga ik me eerst bezig houden met die Pentax
              Uitstekende keuze

              Veel plezier!

              Comment


              • #8
                Re: Nikon?Canon?Pentax?

                Oorspronkelijk geplaatst door Bestrada Bekijk bericht
                Bedankt voor jullie reacties.
                Ik heb mijn keus gemaakt en het gaat de Pentax K5 worden.
                Ik heb ongeveer 15 jaar geleden leren fotograferen met een oude Pentax Asahi SP1000 en heb de oude lensen (alsook de camera natuurlijk) altijd bewaard,Ik kan me niet voorstellen dat deze lensen op een moderne Pentax K5 passen maar hoe geweldig zou het zijn om ze na 15 jaar weer eens te kunnen gebruiken.(Is er een adapter nodig om deze te gebruiken?).
                Een systeemcamera spreekt me niet aan,Heb die eens vastgehad en vind die Pentax veel beter aanvoelen,misschien in de toekomst als tweede camera maar voorlopig ga ik me eerst bezig houden met die Pentax
                sp1000 heeft een m42 mount zijn later overgegaan naar k-mount (k-1000) dacht dat er adapters zijn om van m42 naar k te gaan en dan kun je deze lenzen waarschijnlijk nog wel gebruiken.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon?Canon?Pentax?

                  Idd, er is een adapter nodig om M42 schroefdraadlenzen te gebruiken.
                  Deze bvb (of de originele Pentax adapter) laten scherpstellen op oneindig toe, maar helaas geen catch in focus.
                  Deze laten dan weer catch in focus toe, maar scherpstelling op oneindig is dan weer niet mogelijk.

                  En veel mooie foto's toegewenst
                  Groetjes van tozumi

                  Bezoek hier mijn webstek

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon?Canon?Pentax?

                    Ik heb mij gisteren 2e hands een K7 aangeschaft. Overschakelen naar DLSR is toch een wat grotere stap dan ik dacht, hoewel ik mijn compact al in manueel gebruikte. De lenzen die mijn moeder had voor haar oude Pentax P30 passen er echter op, en de lenzen die mijn vriend voor zijn Pentax MZ10 had, werken zelfs met autofocus! - Ik blij met mijn keuze, want zo heb ik al heel wat materiaal om mee te spelen :-)
                    Ik ben maar een eenvoudig beginnertje, die de basisprincipes nog aan het leren is...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon?Canon?Pentax?

                      M42 objectieven kun je op bijna iedere camera wel gebruiken met een adapter. Meen dat enkel Nikon hier enkele beperkingen in heeft mbt afstand van achterste lens element tot de spiegel.

                      Komende vanaf een S5 pro zou ik je juist een Nikon aanraden, zoals de D300(s). Die heeft namelijk dezelfde knoppen lay-out, etc (was gebaseerd op een D200)...

                      Maar je hebt al een keuze gemaakt...en zeker geen verkeerde Sowieso kun je het met camera's niet snel verkeerd doen tegenwoordig. Met name de "cath in focus" functie op de Pentax camera's vind ik erg prettig werken...helemaal met oudere objectieven
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment

                      Working...
                      X